Citat:
Ursprungligen postat av
adflictus
Lyckades få tinnitus för ca 10 veckor sen, i början inte allt för allvarligt men sedan dess har jag gjort en lång resa med massor av misstag, som bara har gjort saken värre. Där ingår att jag blev allt räddare för att min tinnitus skulle öka och successivt började jag skydda mig mer och mer, varvid min tolerans minskade. Nu är jag i en ständigt nedåtgående spiral med en nästan dagligen ökad tinnitus och en allt mindre tolerans. Jag har öronläkare, psykiatriker, psykolog och sjukgymnast inblandade, och alla är så positiva att det kan bli bättre, men ingen lyckas ändå få stopp på denna nedåtgående trend. Den gör mig bokstavligen tokig (därav psykiatrikern), har någon lyckats ta sig ur en sådan negativ trend ?
Jag skulle tro att alla som får tinnitus har denna negativa trend i början. Hur fick du det från början? Och vad har du gjort för att det skulle bli sämre menar du? Det är svårt att säga hur och varför tinnitusen utvecklas som den gör för det är individuellt för alla så klart. Låter kanske inte så rogivande, men det bästa jag tror du kan göra är att utsätta dig för, och inte skydda dig från, normala ljudnivåer. Undvik för höga ljudnivåer. Försök att leva som vanligt annars och håll dig upptagen med saker som gör att du inte tänker på ljudet lika mycket. Med tiden kommer det bli lägre/mer acceptabelt.
Som sagt är det individuellt för alla och jag pratar bara ifrån egen erfarenhet. Har haft en stabil, ganska så hög, tinnitus i 13 år nu, men den har liksom blivit ett normaltillstånd så jag störs sällan av den.
Skall dock sägas att de allra flesta fall av tinnitus försvinner med tiden, även om det kan ta fler veckor, så hoppas på det bästa!