Tror att Tjoffes bröllop kommer att vara avsnitt 5-6, det är möjligt att de slänger in lite innehåll från Kråkfesten för att fylla ut men är tämligen säker på att säsongen kommer sluta på samma sätt som boken. (Läs inte om du är känslig för spoilers.)
Med att Tyrion dödar Tywin och försvinner iväg. Hans förehavanden kommer sen att vara okända ett tag framöver.
En hel del fokus kommande säsong kommer säkert ligga på muren och wildlings och jag tror säkert att de hinner fylla ut 10-avsnitt med tanke på hur många olika platser böckerna utspelar sig på.
Innehåller inga större spoilers men läs ändå inte om du är den känsliga typen,
Tjoffes bröllop kommer vara i andra avsnittet. Har höga förhoppningar med tanke på att GRRM skrivit avsnittet, det enda som irriterar mig lite som bokläsare är Jaimes och Briennes närvaro men GRRM löser säkert det fint ändå.
Innehåller inga större spoilers men läs ändå inte om du är den känsliga typen,
Tjoffes bröllop kommer vara i andra avsnittet. Har höga förhoppningar med tanke på att GRRM skrivit avsnittet, det enda som irriterar mig lite som bokläsare är Jaimes och Briennes närvaro men GRRM löser säkert det fint ändå.
Därför de hade så sjukt mycket skulder när dvärgen tog över?
Det är ett intressant ämne som vi inte vet så mycket om, det finns en teori att LF ska ha bidragit till statsskulden på 6 miljoner gulddrakar men enligt Renly och de andra hade de ju haft enorma utgifter tack vare Roberts tornerspel och fester. Handens tornering i första boken/säsongen gick väl lös på 100000 gulddrakar och om de har haft liknande arrangemang för kungen, drottningen och kungabarnen på födelsedagar och liknande skenar kostnaderna snabbt iväg. Visserligen fanns det gott om pengar efter upproret och kronan lär haft en del inkomster i form av skatter från de andra husen och dylikt. Man måste helt enkelt ha mer exakta siffror, dock är ju bevisligen de flesta omedvetna om Littlefingers eventuella roll i den ekonomiska krisen och han uppfattas som mycket skicklig på det han gör.
Det är ett intressant ämne som vi inte vet så mycket om, det finns en teori att LF ska ha bidragit till statsskulden på 6 miljoner gulddrakar men enligt Renly och de andra hade de ju haft enorma utgifter tack vare Roberts tornerspel och fester. Handens tornering i första boken/säsongen gick väl lös på 100000 gulddrakar och om de har haft liknande arrangemang för kungen, drottningen och kungabarnen på födelsedagar och liknande skenar kostnaderna snabbt iväg. Visserligen fanns det gott om pengar efter upproret och kronan lär haft en del inkomster i form av skatter från de andra husen och dylikt. Man måste helt enkelt ha mer exakta siffror, dock är ju bevisligen de flesta omedvetna om Littlefingers eventuella roll i den ekonomiska krisen och han uppfattas som mycket skicklig på det han gör.
Troligen så är det personer som inte alltid är så ekonomiskt skolade som prisar LF till skyarna. King Robert värdesatte högst Baelishs förmåga att skaffa fram guld när det behövdes, och brydde sig mindre om varifrån det kom. Riket var också mycket mer stabilt under Roberts livstid och jag tror knappast att eventuella skuldindrivare från Järnbanken och andra skulle ha mycket att sätta emot ett enat Westeros om det kom till kritan, utan pengarna kunde nog betalas tillbaka i den takt kungen önskade om ens över huvud taget.
Jag är övertygad om att Littlefinger var medveten om den instabilitet han byggde upp inför framtiden, men som han säger: "Chaos is a ladder"
Spoiler om nästa säsong
Väldigt ansvarslöst av Stannis att gå i allians med och bjuda in Järnbanken i konflikten. Vad tror han händer om det börjar se dåligt ut för honom? Armén av legosoldater som banken hyrt lär bli beordrade att brandskatta och plundra så mycket av Westeros de bara kan och sen återvända.
Det säger en del om hur desperat killen är.
Senast redigerad av Maneetti 2013-09-15 kl. 22:49.
Troligen så är det personer som inte alltid är så ekonomiskt skolade som prisar LF till skyarna. King Robert värdesatte högst Baelishs förmåga att skaffa fram guld när det behövdes, och brydde sig mindre om varifrån det kom. Riket var också mycket mer stabilt under Roberts livstid och jag tror knappast att eventuella skuldindrivare från Järnbanken och andra skulle ha mycket att sätta emot ett enat Westeros om det kom till kritan, utan pengarna kunde nog betalas tillbaka i den takt kungen önskade om ens över huvud taget.
Jag är övertygad om att Littlefinger var medveten om den instabilitet han byggde upp inför framtiden, men som han säger: "Chaos is a ladder"
Spoiler om nästa säsong
Väldigt ansvarslöst av Stannis att gå i allians med och bjuda in Järnbanken i konflikten. Vad tror han händer om det börjar se dåligt ut för honom? Armén av legosoldater som banken hyrt lär bli beordrade att brandskatta och plundra så mycket av Westeros de bara kan och sen återvända.
Fast det brukar väll sägas att om järnbanken inte får tillbaka sina pengar dyker det upp någon som kan göra det. Alltså att de har sina medel för att få sina pengar.
Annars löste väll LF i s1 problemen genom att låna av Lannisters.
Spoiler om nästa säsong
En intressant grej med Westeros valuta är värdet på den. Enligt någon beräkning så är en guldrake värd 13000 euro. Thoros och Anguy söp och horade upp sina vinstpengar efter torneringen som hade blivit 260000000 respektive 130000000 euro och kronan var skyldig Tywin runt tre miljoner gulddrakar om jag minns rätt, vilket alltså innebar att Tywin låg ute med 39000000000 euro!
Citat:
A single Gold Dragon converts to about 13,000 Euros, 17,222 US Dollars, or 11,111 Pounds Sterling. This calculation is based on a remark made by Petyr Baelish during the Tourney of the Hand in the episode The Wolf and the Lion, where he quips that he could buy a dozen barrels of expensive Dornish wine with 100 Gold Dragons. By averaging the prices of fine wine in the real world, and assuming that Westeros uses the standard 225 liter wine barrel, this exchange rate is calculated. For more information, see http://www.moneyinadvance.co.uk/sci-fi-currency-converter/
Fast det brukar väll sägas att om järnbanken inte får tillbaka sina pengar dyker det upp någon som kan göra det. Alltså att de har sina medel för att få sina pengar.
Annars löste väll LF i s1 problemen genom att låna av Lannisters.
De har ett långt minne iallafall och får nog oftast sina investeringar tillbaka till sist, om de så måste vänta.
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
En intressant grej med Westeros valuta är värdet på den. Enligt någon beräkning så är en guldrake värd 13000 euro. Thoros och Anguy söp och horade upp sina vinstpengar efter torneringen som hade blivit 260000000 respektive 130000000 euro och kronan var skyldig Tywin runt tre miljoner gulddrakar om jag minns rätt, vilket alltså innebar att Tywin låg ute med 39000000000 euro! http://awoiaf.westeros.org/index.php/Money
Jag tror man får ta det med en nypa salt. Jag menar, 260/130 miljoner € i prispengar för en turnering? Var för sig borde de då rimligen ha förmögenheter i klass med vad ett mindre adelshus kan tänkas besitta (och betydligt mer än vissa).
Jag tror man får ta det med en nypa salt. Jag menar, 260/130 miljoner € i prispengar för en turnering? Var för sig borde de då rimligen ha förmögenheter i klass med vad ett mindre adelshus kan tänkas besitta (och betydligt mer än vissa).
Att de hade lyckats slösa bort dessa enorma summor på horor och alkoholhaltiga drycker liksom att Tywin skulle ha lånat ut sådana pengar och samtidigt varit rikast i Westeros finner jag väldigt långsökt. Dock erbjöd väl Briennes far 300 gulddrakar i lösensumma för henne vilket sågs som bra betalt? Förmodligen är det nog inkonsekvens i Martins skrivande annars.
Du menar i och med att de egentligen kommer dit efter Joffreys död? Det lär väl inte ha någon större betydelse för storyn?
Jaime och Brienne har svurit en ed till Katelyn Stark att hämta hem hennes döttrar till Winterfell. I boken finns ingen av döttrarna kvar i Kings Landing när de kommer dit, men som läget är nu i serien så finns Sansa fortfarande kvar. Ingenting som inte går att komma runt såklart, men det känns lite onödigt. Att Jaime inte är närvarande vid Joffreys bröllop spelar dessutom en stor roll i den fortsatta relationen mellan Jaime och Cersei