2013-09-11, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaxMonkey
Roose Bolton är en feudalherre från The North som är svuren till ätten Stark. När Robb Stark red söderåt följde han med med sina trupper, tillsammans med medlemmar från alla andra adelsfamiljer.

Det är Petyr Baelish, a.k.a. Littlefinger, som är "Lord of Harrenhall" (en titel han fick som belöning för sina insatser i Joffreys tjänst), och som ska gifta sig med Lysa Arryn. Roose Bolton ockuperade tillfälligt Harrenhall under kriget, det är allt.

Aha, men varför svek Bolton Stark då? Och varför skickade han inte tillbaks Jaime Lannister till Robb Stark? Fick Bolton typ rätt till att ta över Harrenhall från Tywin Lannister eller något?

Och vad exakt hade Baelish gjort för att få Harrenhall?
Citera
2013-09-11, 15:39
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Aha, men varför svek Bolton Stark då? Och varför skickade han inte tillbaks Jaime Lannister till Robb Stark? Fick Bolton typ rätt till att ta över Harrenhall från Tywin Lannister eller något?
Se min diskussion med Moll-E i den här tråden där vi diskuterar det ingående, börjar vid inlägg 14012.
Citat:
Har du inte sett serien? Han bidrog till att skapa en allians mellan Tyrell och Lannister och så hjälpte han Joffrey att sitta kvar på tronen genom att muta stadsvakten så att de stödde Joffrey och Lannister istället för Ned, han har också varit en mycket skicklig finansminister (master of coin).
Citera
2013-09-11, 16:05
Bannlyst
Ja vad kommer egentligen hända med denna serie? Från att från säsong 1 var bland det bästa jag sett (I tv-serieväg) till säsong 3 som var ett sömnpiller utan dess like.

Jag fick ut betydligt mer av att titta på Vikings.

Kommer serien sjunka ännu mer i kvalitet?
Citera
2013-09-11, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76

Men hur kan du ställa sådana här frågor om du sett serien? Magnet83 svarar dock på frågorna så jag slipper vara pucktvåa.
Citera
2013-09-11, 19:29
Medlem
Ustyugov2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Ja vad kommer egentligen hända med denna serie? Från att från säsong 1 var bland det bästa jag sett (I tv-serieväg) till säsong 3 som var ett sömnpiller utan dess like.

Säsong fyra har, om man tittar i böckerna, potential att bli bästa säsongen hittills. Men vi får se hur väl de klarar av att förvalta Martins magi. Inget slår böckerna dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
http://www.georgerrmartin.com/ sen får du själv leta efter ett sätt att komma i kontakt med honom.

Hittar ingen adress. Ber dig inte om hjälp utan konstaterar bara att det verkar vara en återvändsgränd.
Senast redigerad av Ustyugov2 2013-09-11 kl. 20:26.
Citera
2013-09-11, 19:31
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:

Jag har halvvägs genom fjärde boken och har precis läst färdigt bok tre. Den sista tredjedelen av bok 3 kommer att vara med i säsong 4 av tv-serien, och som någon annan skrev, lyckas de förvalta det GRRM har skrivit så kommer det att bli en otroligt, jävla, bra säsong.
Citera
2013-09-11, 19:31
Medlem
Ustyugov2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Men hur kan du ställa sådana här frågor om du sett serien? Magnet83 svarar dock på frågorna så jag slipper vara pucktvåa.

Alla är inte nördar som läst böckerna och som till och med mitt mellan böcker diskuterar bokhändelser och då och då tänker på tilldragelser ur både böckerna och serien. Jag tillhör nördkategorin men är väl medveten om att det med lätthet uppstår glapp i en såpass förgrenad historia som ASOIAF.
Citera
2013-09-11, 19:34
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:

Lustigt, jag tycker precis tvärtom. Det var knappt jag orkade se klart den snacksaliga första säsongen. Tvåan var ett lyft och med trean har det tagit fart på allvar. Jag menar, Jamies hand och red wedding! Som flera andra bokläsare påpekat lär fyran bli den tyngsta säsongen. Tråkigt nog tappar böckerna en hel del fart därefter.
Citera
2013-09-11, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Lustigt, jag tycker precis tvärtom. Det var knappt jag orkade se klart den snacksaliga första säsongen. Tvåan var ett lyft och med trean har det tagit fart på allvar. Jag menar, Jamies hand och red wedding! Som flera andra bokläsare påpekat lär fyran bli den tyngsta säsongen. Tråkigt nog tappar böckerna en hel del fart därefter.

Där är du ensam. Jag har hitills inte träffat någon som har en annan synpunkt gällande säsongerna. Trean var en enda trött upprepning och bidrog inte till mycket av värde. Man har fokuserat på fel saker men den kritiken har jag redan tagit upp tidigare.
Citera
2013-09-11, 20:28
Medlem
P.Gs avatar
Att serien faller i kvalité är väl beroende på att böckerna gör detsamma; de blir bara svamligare och svamligare med en massa sidospår och upprepningar.
Citera
2013-09-11, 20:44
Medlem
Magnet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Att serien faller i kvalité är väl beroende på att böckerna gör detsamma; de blir bara svamligare och svamligare med en massa sidospår och upprepningar.
Nu är ju dock tredje boken den som brukar anses vara bäst, problemet är diverse korkade ändringar samt att man delat upp den i två säsonger så att många viktiga händelser uteblir.
Citera
2013-09-11, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ustyugov2
Hittar ingen adress. Ber dig inte om hjälp utan konstaterar bara att det verkar vara en återvändsgränd.

Kan kolla efter någon mailadress sen när jag har tid. Vilket troligen blir till helgen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ustyugov2
Alla är inte nördar som läst böckerna och som till och med mitt mellan böcker diskuterar bokhändelser och då och då tänker på tilldragelser ur både böckerna och serien. Jag tillhör nördkategorin men är väl medveten om att det med lätthet uppstår glapp i en såpass förgrenad historia som ASOIAF.

Fast man kan ju tycka att det inte är speciellt nördigt att hålla koll på centrala handlingar i serien. Visserligen var det ett tag sen Littlefinger gick bakom ryggen på Ned samt fixade så att Tyrells och Lannisters gick samman, men man borde ändå ha koll på det. Ännu värre är det väl med den där personen som efter "varje" avsnitt på säsong 3 ställde en massa frågor där svaren var uppenbara bara man sett på avsnittet i fråga.

Sen förstår jag inte vad det är för fel med att vara en "nörd". Det är alla på något sätt och vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in