2013-09-14, 19:00
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Men i övrigt tycker jag nog du har rätt. Oavsett hur osympatisk man finner Bergwall vara rättfärdigar det inte att de regler som finns uppställda inte skall gälla även för honom.

För en del är det tvärtom, och det liknar en smärre idol-dyrkan i denna tråd. Stures brott från den gamla goda tiden var helt OK - men det Sture-gubben får stå ut med är inte bra.
Citera
2013-09-14, 19:38
Medlem
Stina-Linas avatar
Den enda som nämner detta ord mysgubbe är väl de som slänger hit och dit med ord-de som vill argumentera sakligt gör det istället

Så vad kan då Thomas Olssons skrivelse till FVR innebära? Möjligen att en aktuell utredning blir gjort av annan läkare än dem på Säter.Det är ju liksom vad jag förstår villkoret för att man ska kunna ge några besked i vårdfrågan?
Citera
2013-09-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Det här tas ofta upp men för mig känns det ganska ihåligt som argument för den bedömningen gjordes trots allt av de som senare var med och skapade cirkusen. Den missbrukande, socialt och ekonomiskt utslagna Bergwall, som han var vid den tiden, är inte precis någon man önskar skall få röra sig fritt i samhället.

Men i övrigt tycker jag nog du har rätt. Oavsett hur osympatisk man finner Bergwall vara rättfärdigar det inte att de regler som finns uppställda inte skall gälla även för honom.
Klart regler och lagar även gäller Sture, dömdes ju till vård redan 1970.
Citera
2013-09-14, 20:15
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Klart regler och lagar även gäller Sture, dömdes ju till vård redan 1970.

Jo men efter vårdtiden var han ute i samhället och bla arbetade i många år tror det var18 ca
Citera
2013-09-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Jag har full respekt för att korkade jävlar har svårt och släppa saker som hände för över 40 år sedan.
Men känns det inte som det är dags att släppa det, då SB vart ute runt 20 år efter det utan sexbrott?

Läser du på om ämnet ser du ju att "bankrånet" var något annat.
Sture ansågs ju också färdigbehandlad och redo för ett liv i frihet innan han började "erkänna" dessa brott han nu är frikänd från.

Och då känns det rätt och riktigt för dig att sitta och svamla om skit?
Väx upp och lär dig tänka normalt.
Varför ska Sture vara rättslös för?
Hans offer lider fortfarande av det dom utsattes för, hur ska dom bara kunna släppa det menar du?
Citera
2013-09-14, 20:35
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
För en del är det tvärtom, och det liknar en smärre idol-dyrkan i denna tråd. Stures brott från den gamla goda tiden var helt OK - men det Sture-gubben får stå ut med är inte bra.

Så du menar att eftersom Bergwall begick brott på den gamla goda tiden, är det okej att behandla honom hur som helst på Säter?

Nu ömmar jag verkligen inte för Bergwall, men rätt och orätt, och lagar och regler gäller även dårar och förbrytare.
Citera
2013-09-14, 20:48
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Du menar alltså på fullt allvar att du använder ett cirkelresonemang när du svamlar i tråden?
Nej det menar jag inte, det är du som inte vet vad ett cirkelresonemang är för något. Jämför tidigare inlägg.
Jag ett standardexempel på ett cirkelresonemang. I ett tidigare inlägg. Jag och de allra flesta, inkluderande dig, vet vad ett cirkelresonemang är. Jag förstår att det känns genant för dig, men det är inte mitt fel att du använder ett sådant.

Citat:
Citat:
Ditt snack om att andra skribenter är mindre begåvade får en ny dimension.
Det är du inte kapabel att bedöma.
Eftersom du konstant, utan större lycka, försöker förolämpa och påstå att andra är mindre vetande, måste du förstå att du gör dig löjlig genom att använda så simpel argumentationsteknik. Så visst är jag kapabel att bedöma dina osofistikerade påståenden.

Citat:
Citat:
Finns det annars någon diskussion mellan sjukhusen om att låta undersöka Bergwall någon annanstan?
Hur ska jag kunna veta det?
Jag inser nu att jag borde ha lagt in en passus att jag inte kunde förvänta mig att du skulle kunna svara på det. Nu är det ändå intressant att veta om de i varje fall försöker göra något för att få till en diagnos på karln.

Citat:
Och jag noterade i något inlägg att Vresrosen (som jag givetvis har på ignore) uppmanat mig att inte agera som ett offer. Jag har aldrig betraktat mig som något offer, tvärtom, hoten är vederkvickande men inte desto mindre är det roligt att reta gallfeber på den hotfulle genom fortsatta betraktelser kring pedofilen och hans idiotiska agerande.

Jag kan hålla med att Vresrosen är lite speciell. Jag ser inte heller någon anledning till varför du skulle se dig som offer.
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2013-09-14 kl. 21:22. Anledning: Fix av citaten
Citera
2013-09-14, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jo men efter vårdtiden var han ute i samhället och bla arbetade i många år tror det var18 ca
1974 till 1992 är 16 år, men han sätt ju några år efter knivdådet.
Citera
2013-09-14, 20:57
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Jag ett standardexempel på ett cirkelresonemang. I ett tidigare inlägg. Jag och de allra flesta, inkluderande dig, vet vad ett cirkelresonemang är. Jag förstår att det känns genant för dig, men det är inte mitt fel att du använder ett sådant.

Jag inser nu att jag borde ha lagt in en passus att jag inte kunde förvänta mig att du skulle kunna svara på det. Nu är det ändå intressant att veta om de i varje fall försöker göra något för att få till en diagnos på karln.

Jag kan hålla med att Vresrosen är lite speciell. Jag ser inte heller någon anledning till varför du skulle se dig som offer.
Du kanske skulle ta och redigera citeringarna i det där inlägget. Just nu är det svårt att förstå vem som sagt vad.
Citera
2013-09-14, 20:58
Medlem
Citat:
Så du menar att eftersom Bergwall begick brott på den gamla goda tiden, är det okej att behandla honom hur som helst på Säter?

Nu ömmar jag verkligen inte för Bergwall, men rätt och orätt, och lagar och regler gäller även dårar och förbrytare.
Dålig karma är orsaken till det negativa i livet
Citera
2013-09-14, 21:00
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
1974 till 1992 är 16 år, men han sätt ju några år efter knivdådet.

Som inträffade 1974 det fick han vård för.
Citera
2013-09-14, 21:00
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Förvaltningsrättens beslut blir samma som det blivit senaste 22 åren för Sture-gubben, gissar jag.
Det gissar jag också. Vad skulle motivera en ändrad bedömning? Att det gått lång tid sedan han begick sina brott är helt irrelevant i sammanhanget men det verkar ju vara en insikt som är utom räckhåll för de flesta i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in