2013-09-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du tror på att jorden och allt skapades på 24 dygn, och att jorden är 6000 år gammal?

Oj, tror någon just blev ägd...
Citera
2013-09-14, 13:49
Medlem
Citat:
Han menar "dom", jag skrev "dom" i tredje person.

Japp, det var det tydligt att du gjorde och som du redan sagt använde du vi i samma citat. Tycker tråden är lite tröttsam med alla påhopp så jag hoppade på själv och märkte ord.

Är det förövrigt någon som minns trådstarten?
Citera
2013-09-14, 13:54
Medlem
Citat:
Så du tror på att jorden och allt skapades på 24 dygn, och att jorden är 6000 år gammal?

Jag avstår från att ta ställning till frågan om skapelseberättelsens "dagar" är 24-timmarsdagar eller långa tidsperioder. Att dagarna skulle kunna vara långa tidsperioder förkastar jag inte. Det är fullt möjligt och t o m sannolikt. Att de skulle vara specifikt 7000 år långa är vad vi inte har rätt att säga. Och att jorden är 6000 år gammal skulle jag aldrig påstå. Det finns ingen säker kronologi som skulle kunna visa det. Och lägg märke till att jag tror att Bibelns tidsuppgifter är korrekta.
Citera
2013-09-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Ok, det är alltså det exakta antalet år (7000) som är problemet. Att man spekulerar och inte nöjer sig med att en dag kan vara en minut likväl som miljontals år?

Problemet är just att man bara spekulerat och inte nöjt sig med att det kunde handla om långa, kanske mycket långa, tidsperioder. Man måste här komma ihåg att tanken om 7000-åriga skapelsedagar hänger samman med Jvs tidiga historia. Man trodde sig veta att 6000 år av mänsklig historia utgick på 1870-talet och att omedelbart därefter "millenniet" eller tusenårsriket skulle komma. Komplicerade räknestycken tycktes stödja föreställningen, men allt hade som förutsättning spekulationen att den sjunde skapelsedagen var 7000 år lång. Det var en febrig tid med oändligheter av tidsspekulationer. Jvs företrädare "Bibelforskarna" var bara en i raden av rörelser som var fixerade vid tidsberäkningar. Alla hade fel.
Citera
2013-09-14, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Fel. Du har helt enkelt fel.

Ja och min pappa är bättre än din.
Du känner inte att argumentera som du gör är väldigt lågt?
Jag skriver utifrån en hypotetisk tanke att om strålningen inte varit konstant så kommer inte heller klockan att gå rätt. Är inte det sant? Gillar ditt genomtänkta svar: "Fel. Du har helt enkelt fel."
Citera
2013-09-14, 14:44
Medlem
Citat:
Man antar också att gravitationen har varit konstant,

Fast gravitationen varierar.

Citat:
och att pi inte har förändrats... osv.

Fast decimalerna förändras i all oändlighet.

Citat:
Och du menar att man inte tar hänsyn till detta i mätningar? Om detta nu skulle stämma.

Det har jag inte sagt, det är inte det vi har diskuterat. Vi har diskuterat om kosmisk strålning har något med kol-14 metoden att göra, om hinder för den kosmiska strålningen påverkar resultatet.
Du har påstått att den kosmiska strålningen har inget med kol-14 metoden att göra, till dags dato har du inte tagit tillbaka detta påståendet.
Du har påstått att även om den kosmiska strålningen varierar, så varierar inte kol-14 andelen i organismer, till dags dato har du inte tagit tillbaka detta påståendet.

Citat:
Den påverkar som sagt inte resultatet...

Jo om kosmiska strålningen varierar, så varierar andelen kol-14 i organismerna, som påverkar resultatet.

Citat:
Citat:
Och ditt påstående att kol-14 andelen är konstant trots att den kosmiska strålningen varierar, är helt enkelt fel:
Citat:
Den är konstant...

Nej det är den inte, läs på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Radiocarbon_dating#Atmospheric_variation

Citat:
Ad homenim. Sluta trolla nu.

Sluta trolla själv.
Citera
2013-09-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Japp, det var det tydligt att du gjorde och som du redan sagt använde du vi i samma citat. Tycker tråden är lite tröttsam med alla påhopp så jag hoppade på själv och märkte ord.

Smedjan hoppade nog inte på mig, utan undrade nog ärligt om jag var ett Jehovas vittne.
Citera
2013-09-14, 14:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fast gravitationen varierar.

Det kallas: "Relativism", som är motsatsen till din hitta-på positivism.
Senast redigerad av Bogomil 2013-09-14 kl. 14:55.
Citera
2013-09-14, 14:52
Medlem
[quote=Eberhard|45232854]Du drivs av din Jv-tro när du manar mig att vara mer försiktig i min argumentation. Jag ÄR försiktig. En nära släkting till mig offrade livet på vakttornsaltaret när vederbörandes hjärntumör inte gick att operera utan blod, och jag har sedan studerat detta ämne långt mer än de flesta.

Ja, vid störtblödningar i samband med förslossningar då ALLT blod rinner ut är blodtransfusioner DET ENDA som räddar liv. Utan blod dör man. Den skotske läkaren A.D. Farr skrev om detta i boken GOD, BLOOD AND SOCIETY (Aberdeen 1972) Han publicerade ett foto på en kvinna som räddades med 17 liter blod. Hon förlorade inte bara allt sitt eget blod utan också det mesta av det transfunderade blodet. Inga s k blodersättningsmedel skulle ha hjälpt ett dyft - ingen saltlösning och inget dextran. Någon tid att få kroppen att bilda mer blod fanns inte. Utan en akut insats med blod hade kvinnan inte överlevt. Det finns fler sådana fall. Det finns också dokumenterade fall där Jv-kvinnor dött i samma situation när de och deras anhöriga vägrat acceptera blod. Något fall då ett Jv förlorat allt sitt blod men ändå överlevt utan blodtillförsel har inte redovisats. Störtblödningar vid förslossningar innebär alltid att ett sjukhus går i högsta beredskap.

Jag känner till störtblödningar vid förlossningar där man visst räddat liv utan blod.
Du argumenterar från att dessa fall är svart och vita antingen eller men det är inte så enkelt. Jag hoppas vi kan få in en läkare som är expert på det här i den här tråden. Jag har själv talat med flera experter om detta och jag tycker att de ger en mycket mera nyanserad bild av verkligheten.
Det handlar inte så mycket om att få kroppen att bilda mer blod snarare om vätskevolym för att inte hamna i chock och att stimulera tillväxt av de röda blodkropparna.
Att tillföra mycket blod skapar i sin tur ofta cirkulations rubbningar och vid allt för mycket blod går det ofta inte att rädda patienten just på grund av mängden blod man gett. Om jag inte missminner mig så var det väl så i fallet med Anna Lindh.

Vi kan ta diskussionen utifrån en religiös vinkel.
För JV väljer inte bort Blodtransfusioner som behandlingsmetod på medicinska grunder utan på sin personliga religiösa övertygelse.
Att en kristen i extrema fall faktiskt offrar sitt liv för sin tro är ju inget unikt.
Många JV dog i Hitlers koncentrationsläger för att de vägrade att kompromissa i sin tro.
JV väljer hellre att dö en martyrdöd än att t ex döda en annan människa.
Så att dö för sin tro är inget unikt, är det inte vad alla som går ut i krig för sitt land också gör?
Citera
2013-09-14, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men åren innan 1975 visste JV att alla dagarna var 7000 år, vilket visas i många olika kronologiska tabeller i litteraturen under den tiden. Denna litteratur spreds i tjänsten, och studerades med intresserade.
Det var alltså ett falskt budskap man spred!

Ja man hade fel i att varje dag var 7000 år.
Sedan kanske det inte är en så speciellt stor grundläggande lära i bibeln som omkullkastar tron.
JV har hela tiden justerat uppfattningar i olika saker. Däremot vill vissa få det till att det förändras i stora trosfrågar t ex angående själen helvetet etc men så är inte fallet.
Citera
2013-09-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jag avstår från att ta ställning till frågan om skapelseberättelsens "dagar" är 24-timmarsdagar eller långa tidsperioder. Att dagarna skulle kunna vara långa tidsperioder förkastar jag inte. Det är fullt möjligt och t o m sannolikt. Att de skulle vara specifikt 7000 år långa är vad vi inte har rätt att säga. Och att jorden är 6000 år gammal skulle jag aldrig påstå. Det finns ingen säker kronologi som skulle kunna visa det. Och lägg märke till att jag tror att Bibelns tidsuppgifter är korrekta.

Jag förstår inte varför du så aggressivt måste anmärka på det Jehovas vittnen tror på när du själv inte har några svar att komma med.

Det finns alltså enligt din syn ändå en möjlighet att dagarna är 7000 år långa?
Citera
2013-09-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ja man hade fel i att varje dag var 7000 år.
Sedan kanske det inte är en så speciellt stor grundläggande lära i bibeln som omkullkastar tron.
JV har hela tiden justerat uppfattningar i olika saker. Däremot vill vissa få det till att det förändras i stora trosfrågar t ex angående själen helvetet etc men så är inte fallet.

Nej, ingen stor och grundläggande Biblisk lära, men en under åren innan 1975 stor och grundläggande Vakttornslära.
Kunde inte förstå då, hur JV kunde vara så förblindade av sina egna tankar, att de gick ut med detta budskap om 1975, tvärs emot Bibelns ord. 1975 som början på 1000-årsriket var verkligen en viktig lära under några år!
Och förstår lika lite idag, hur JV först går ut och predikar ett uppenbart falskt budskap, och sedan bara tar det med en axelryckning, och tycker att detta bara var en parentes, en bagatell!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in