2013-09-14, 09:42
Medlem
hatte99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Dessutom gick PK som barn i huset. Garaget var förstås redan fullsmockat med hans fingeravtryck och hans DNA så varför skulle han oroa sig för ett klädbyte? En GM som inte hörde hemma på platsen kanske borde oroa sig för DNA-spår men det behövde inte PK. Dessutom tror jag att risken att lämna spår var ännu större när han grejade med kassaskåpet, stå där och bända med en kofot, det kan ju sluta i blodvite.

Vidare måste PK:s fingeravtryck funnits i huset också. Han var ju där samma dag och tog mått och han var där samma vecka och fikade. Problemet är ju att just PK:s DNA och fingeravtryck på brottsplatsen inte har något större bevisvärde eftersom han inte var "obehörig" på platsen.

Ville bara säga att jag uppskattar dina inlägg dem är oftast klockrena.

Men vart har du fått kofot ifrån? har jag missat något? trodde det var vinkelslip!
Citera
2013-09-14, 09:48
Medlem
hatte99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Såg i bilaga C att det finns en tom skokartong på gästtoaletten hos PK
som innehållit skorna han bar vid gripandet.
Kan han ha slängt ett par skor i samband med morden? Isåfall är det ju
samma scenario som vid förra dubbelmorden!!
Någon som vet när de nya skorna inköptes.

håller med dig, det var en tanke jag hade också.
Han måste ju klivit i en massa blod, åklagaren sa att det troligen var mycket blod efter
slagen i huvudet på G
Citera
2013-09-14, 09:53
Medlem
Hej på er!
Kommer in lite sent i tråden och inte riktigt lyckats skriva inlägg förrän nu…

När jag började jag läsa den här tråden, tänkte att det måste vara en av Flashbacks längsta, men ack, Knutby slår den med hästlängder (Trots att det även här finns en pingstpastor med…). Fast den här är ju inte klar än förståss…

Visst, mycket är spekulationer och jag kan förstå att de berörda familjerna blir upprörda och tycker att det är jobbigt att läsa. Men, är det inte bättre att läsa och veta vad det pratas om runt om i stugorna och försöka bemöta det utan att veta alls. Sedan håller jag inte med om att det har bildats två läger. Snarare tre. Den tredje gruppen är sådana som inte vet vad de ska tro, men tar det säkra för det osäkra och undviker P****e. Att familjerna varit lite tillbakadragna kan man ju förstå efter vad som hänt.

Det är inget konstigt med att P*****s fastighet har två adresser (20 och 22) vi har också två nummer till vårt hus. Detta beror på att vi tidigare hade postlådenummer här uppe, men efter påtryckningar från räddningstjänsten införde Borgholms kommun adresser med vägnamn och nummer. Antar att man tyckt att tomten var stor och för att senare (efter en massiv inflyttning…) slippa konstig numrering ifall tomten skulle delas. (Även A****a och G****v hade olika nummer till sin tomt).

Huruvida man vet vad ens partner gör så slutar åtminstone jag aldrig förvånas över vilken idiot jag gift mig med…

1. Någon som sett P****e växla in en påse guldmynt i Stockholm??? (Enligt P****r och J****n skulle Gustav haft en myntsamling på kontoret s 317 o 863 (pdfA))
2. ”Skottet/skotten som hördes senare på kvällen. Kan det ha varit dieseldunken, eller något annat, som exploderade? (Sid 302, 509, 519 och 648 (pdfA)). Nu verkar vittnena iofs vara så säkra på att det var ett gevärsskott så att de till och med kan skilja mellan kula och hagel, men i alla fall.
3. S**n-E**k ser P*****s bil i Vedborm to em. (Sid 482 (pdfA)). P****e säger att han kan ha tittat till en kaprifol (sid 1693 (pdfA)).
4. Stänga om hönsen 21.32 (Sid 2181 (pdfA)), mitt i vinter då det är iskallt, kolmörkt och dessutom en massa snö. Tjenare, våra hönor går definitivt inte ut då det är snö ute. Men vad vet jag, han kanske har Bjurholmshöns eller uppvärmd rasthage åt dem??. (Säger iofs att han borde ha stängt om hönsen tidigare, men jag hävdar att det har varit stängt om dem sedan i nov. typ).
5. 19.09 loggas P****e i hamnen. Nån som vet om de offentliga toaletterna där är öppna vintertid? (Har aldrig varit i behov av att besöka dem, men om ingen vet får jag väl försöka pallra mig dit och kolla själv). Tänkte att han varit där och tvättat av sig, men då borde de ju hittat blod i bilen förståss. Att såga upp kassaskåpet var kallt men att ställa sig och duscha i det mördade parets bostad verkar ju helknasigt).
6. Intressant att P****e tänkt läsa Bibeln (Sid 2006 pdfA och i viss mån sid. 55 pdfC). Efter branden i Mellby hade någon satt upp en skylt med en hänvisning till en bibelvers. Minns dock inte vilken. Någon som har bättre minne än jag?
7. Varför allt snack om att P****e lagt sin jacka ihop med G*****s och att han provat G*****s jacka? (Sid. 2081 pdfA) Hade han en varseljacka över sina egna kläder under tiden brottet begicks?
8. Det är ju T***y S*******s sjöbod. Skulle P****e haft tillgång till den? Var kommer de uppgifterna ifrån? Varför gick de (polisen) in genom ett fönster istället för att be T***y (eller B***t) om nyckeln? Missförstånd? (Sid. 539 PdfC)? Kan P****e haft tillgång till någon annan sjöbod, som därmed inte blivit genomsökt???
9. M****l E******n kan ha läst i A*****s resedagbok att de var i Thailand och åkt hem till dem för att lägga vantarna på något kontrakt eller dy. Men gärningsmannen måste ha vetat att kassaskåpet fanns i garaget, ingen normal människa skulle väl annars ha letat efter ett kassaskåp i ett garage? Visste ME det?
10. Varför tror polisen att P****e inte tittat i kassaskåpet inne i huset, är det bara för att bathsedlarna är kvar? Enligt förhör kan han ha sprungit runt i typ hela huset och tittat på fönster, badrum m.m. (Sid 1164 pdfA).
11. Hur lång tid tar det att ta sig in i ett kassaskåp med vinkelslip? (Googlade och hittade den här tråden https://www.flashback.org/t1147724 som i och för sig inte är speciellt seriös men lite rolig…)
12. Vet inte så mycket om hur hundar beter sig, men en katt som trampar i något vått (typ blod) sprätter med tassen på ett speciellt sätt. Kan inte S***o trampat i husses blod och lyckats sprätta iväg det så att det träffat P*****s hagelgevär när det enligt honom stod på betryggande avstånd från kroppen?
13. P****e verkar älska L***a väldigt, väldigt mycket. Tänk om killen bara haft väldigt, väldigt mycket otur. Tragiskt. (Vågar man verkligen sova bredvid en person som suttit anhållen två gånger misstänkt för dubbelmord?) ”Björnen sover, björnen sover i sitt lugna bo. Men man kan dock, men man kan dock honom aldrig tro…”
14. Om P****e blir frikänd även denna gång tror jag vi är många som kommer börja föra dagbok…
Mvh Tjärdalen
Citera
2013-09-14, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jo, jag håller med. Du har blivit påhoppad. Men, what goes around comes around. Det var du som började med den otrevliga tonen och arrogansen. Trådens har, nästan utan undantag, fungerat på ett trevligt och respektfullt sätt i nio månader. Tills du dök upp.

Jag är inte felfri. Långt därifrån. Men jag är ingen bråkstake och jag trollar inte. Bemöter du mig med respekt så får du samma sak tillbaka. Jag diskuterar gärna men var saklig och relevant då.

Jag är, som Byxelkroksbo, plågsamt medveten om att bevisningen inte är 100 procentig och att det finns en risk att stöta ihop med PK på ICA om mindre än en vecka. Jag är också övertygad om att han är skyldig. Byxelkrok är en by med 200 invånare. En person har troligtvis haft ihjäl minst fem. Fattar du hur det känns? Vi som följt PK:s bravader de senaste 15 åren vet ju mycket väl vilken slags person det är och vad han är skyldig till. Att sen bevisen aldrig räckt till spelar ingen roll, slumpmässigt är det omöjligt att hamna i stormens öga så ofta som PK gör.

Sen håller jag med dig. Jag vet inte om bevisningen räcker. Men skyldig är han. Som synden.

Det är nog ingen som tror att han är oskyldig till hela mordserien, minst sex får jag det till, jag räknar in Valdemar, ni som bor där vet självklart mycket mer och det skulle vara intressant att få veta vad det absolut första han misstänktes för.
Hur många arv har han "fått" genom åren tex och är han misstänkt av byborna för något försäkringsbedrägeri eller liknande, stora lån som ej återbetalats?
Hans liv och spridande av död kommer kanske att bli en bok, en bestseller?
Citera
2013-09-14, 10:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Att han kollar upp och förbättrar vittnesmålet förbättrar relevansen samtidigt som det minskar reliabiliteten.
Som generellt påstående kan jag inte hålla med. Om ett vittnesmål kollas upp mot oberoende källmaterial förbättras både relevansen och reliabiliteten. Här är det iofs lite oklart hur vittnet har kommit fram till att han bara var ute och åkte på torsdagen, men om man kollar upp sin minnesbild mot t ex ett tankningskvitto, och dessutom företer detta, har man åstadkommit ett fan så mycket säkrare vittnesmål. Ett vittnesmål kan också förstärkas om t ex något vittnets närstående tydligt minns vilken dag det var som vittnet utövade den aktivitet som möjliggjorde iakttagelsen.

Minnen som bara förbättrar sig sådär ska man vara skeptisk till. Men minnen som får okad precision för att vittnet i efterhand har kunnat precisera en tidpunkt för en iakttagelse bättre med hjälp av källmaterial eller andras iakttagelser finns det ingen som helst anledning att förkasta.

Detta är alltså helt generella resonemang - vad som gäller för det föreliggande vittnesmålet uttalar jag mig inte om.
Citera
2013-09-14, 10:57
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det handlar inte om att tro, det handlar om att få rimligt tvivel. Men jag skulle bli förvånad om hovrätten öht bryr sig om ett sådant vittnesmål.

Svårt att veta hur mycket vikt som läggs på enskilda vittnesmål, även fast minnet i efterhand verkar förbättras
Behandlas nog förmodligen som den där tomten som först nu i efterhand bestämde sig för att det var PK man mötte med bilen.
För du tror väl likadant om det vittnet?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som generellt påstående kan jag inte hålla med. Om ett vittnesmål kollas upp mot oberoende källmaterial förbättras både relevansen och reliabiliteten. Här är det iofs lite oklart hur vittnet har kommit fram till att han bara var ute och åkte på torsdagen, men om man kollar upp sin minnesbild mot t ex ett tankningskvitto, och dessutom företer detta, har man åstadkommit ett fan så mycket säkrare vittnesmål. Ett vittnesmål kan också förstärkas om t ex något vittnets närstående tydligt minns vilken dag det var som vittnet utövade den aktivitet som möjliggjorde iakttagelsen.

Minnen som bara förbättrar sig sådär ska man vara skeptisk till. Men minnen som får okad precision för att vittnet i efterhand har kunnat precisera en tidpunkt för en iakttagelse bättre med hjälp av källmaterial eller andras iakttagelser finns det ingen som helst anledning att förkasta.

Detta är alltså helt generella resonemang - vad som gäller för det föreliggande vittnesmålet uttalar jag mig inte om.

Minnet går att påverka till den grad att den egentligen ovetande också tror att det är sanning. Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på med källmaterial? Men det låter för mig som en situation där man möjligen kan ha planterat information som ev. inte fanns hos vittnet. Lägg därtill ett påtagligt agg gentemot PK över hela norra öland, och en önskan om att enbart få bli av med honom så har man ett nytt stjärnvittne som tidigare inte visste ett dugg om vem man mötte i bilen.
Senast redigerad av Harpy 2013-09-14 kl. 11:05.
Citera
2013-09-14, 11:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjardalen
12. Vet inte så mycket om hur hundar beter sig, men en katt som trampar i något vått (typ blod) sprätter med tassen på ett speciellt sätt. Kan inte S***o trampat i husses blod och lyckats sprätta iväg det så att det träffat P*****s hagelgevär när det enligt honom stod på betryggande avstånd från kroppen?
Det var en intressant fundering som jag inte sett tidigare vad jag vet eller tänkt själv.
Citera
2013-09-14, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Vi pratat förbi varandra. Jag kan ha fel, men vad jag förstått har det inte varit kvitto som gjort att han plötsligt mindes. Han skulle fått möjlighet att ta reda på detta under första förhöret och tydligt redovisa hur.
Citera
2013-09-14, 11:57
Bannlyst
Citat:
Hej på er!
Kommer in lite sent i tråden och inte riktigt lyckats skriva inlägg förrän nu…

När jag började jag läsa den här tråden, tänkte att det måste vara en av Flashbacks längsta, men ack, Knutby slår den med hästlängder (Trots att det även här finns en pingstpastor med…). Fast den här är ju inte klar än förståss…

Visst, mycket är spekulationer och jag kan förstå att de berörda familjerna blir upprörda och tycker att det är jobbigt att läsa. Men, är det inte bättre att läsa och veta vad det pratas om runt om i stugorna och försöka bemöta det utan att veta alls. Sedan håller jag inte med om att det har bildats två läger. Snarare tre. Den tredje gruppen är sådana som inte vet vad de ska tro, men tar det säkra för det osäkra och undviker P****e. Att familjerna varit lite tillbakadragna kan man ju förstå efter vad som hänt.

Det är inget konstigt med att P*****s fastighet har två adresser (20 och 22) vi har också två nummer till vårt hus. Detta beror på att vi tidigare hade postlådenummer här uppe, men efter påtryckningar från räddningstjänsten införde Borgholms kommun adresser med vägnamn och nummer. Antar att man tyckt att tomten var stor och för att senare (efter en massiv inflyttning…) slippa konstig numrering ifall tomten skulle delas. (Även A****a och G****v hade olika nummer till sin tomt).

Huruvida man vet vad ens partner gör så slutar åtminstone jag aldrig förvånas över vilken idiot jag gift mig med…

1. Någon som sett P****e växla in en påse guldmynt i Stockholm??? (Enligt P****r och J****n skulle Gustav haft en myntsamling på kontoret s 317 o 863 (pdfA))
2. ”Skottet/skotten som hördes senare på kvällen. Kan det ha varit dieseldunken, eller något annat, som exploderade? (Sid 302, 509, 519 och 648 (pdfA)). Nu verkar vittnena iofs vara så säkra på att det var ett gevärsskott så att de till och med kan skilja mellan kula och hagel, men i alla fall.
3. S**n-E**k ser P*****s bil i Vedborm to em. (Sid 482 (pdfA)). P****e säger att han kan ha tittat till en kaprifol (sid 1693 (pdfA)).
4. Stänga om hönsen 21.32 (Sid 2181 (pdfA)), mitt i vinter då det är iskallt, kolmörkt och dessutom en massa snö. Tjenare, våra hönor går definitivt inte ut då det är snö ute. Men vad vet jag, han kanske har Bjurholmshöns eller uppvärmd rasthage åt dem??. (Säger iofs att han borde ha stängt om hönsen tidigare, men jag hävdar att det har varit stängt om dem sedan i nov. typ).
5. 19.09 loggas P****e i hamnen. Nån som vet om de offentliga toaletterna där är öppna vintertid? (Har aldrig varit i behov av att besöka dem, men om ingen vet får jag väl försöka pallra mig dit och kolla själv). Tänkte att han varit där och tvättat av sig, men då borde de ju hittat blod i bilen förståss. Att såga upp kassaskåpet var kallt men att ställa sig och duscha i det mördade parets bostad verkar ju helknasigt).
6. Intressant att P****e tänkt läsa Bibeln (Sid 2006 pdfA och i viss mån sid. 55 pdfC). Efter branden i Mellby hade någon satt upp en skylt med en hänvisning till en bibelvers. Minns dock inte vilken. Någon som har bättre minne än jag?
7. Varför allt snack om att P****e lagt sin jacka ihop med G*****s och att han provat G*****s jacka? (Sid. 2081 pdfA) Hade han en varseljacka över sina egna kläder under tiden brottet begicks?
8. Det är ju T***y S*******s sjöbod. Skulle P****e haft tillgång till den? Var kommer de uppgifterna ifrån? Varför gick de (polisen) in genom ett fönster istället för att be T***y (eller B***t) om nyckeln? Missförstånd? (Sid. 539 PdfC)? Kan P****e haft tillgång till någon annan sjöbod, som därmed inte blivit genomsökt???
9. M****l E******n kan ha läst i A*****s resedagbok att de var i Thailand och åkt hem till dem för att lägga vantarna på något kontrakt eller dy. Men gärningsmannen måste ha vetat att kassaskåpet fanns i garaget, ingen normal människa skulle väl annars ha letat efter ett kassaskåp i ett garage? Visste ME det?
10. Varför tror polisen att P****e inte tittat i kassaskåpet inne i huset, är det bara för att bathsedlarna är kvar? Enligt förhör kan han ha sprungit runt i typ hela huset och tittat på fönster, badrum m.m. (Sid 1164 pdfA).
11. Hur lång tid tar det att ta sig in i ett kassaskåp med vinkelslip? (Googlade och hittade den här tråden https://www.flashback.org/t1147724 som i och för sig inte är speciellt seriös men lite rolig…)
13. P****e verkar älska L***a väldigt, väldigt mycket. Tänk om killen bara haft väldigt, väldigt mycket otur. Tragiskt. (Vågar man verkligen sova bredvid en person som suttit anhållen två gånger misstänkt för dubbelmord?) ”Björnen sover, björnen sover i sitt lugna bo. Men man kan dock, men man kan dock honom aldrig tro…”
14. Om P****e blir frikänd även denna gång tror jag vi är många som kommer börja föra dagbok…
Mvh Tjärdalen
Grattis till det kanske bästa förstainlägget i i FB:s historia! Lokalkännedom, kunskap och analytisk förmåga i skön kombination!
Vad tror ni på ön - räcker bevisen denna gång?
Mvh
Smålandtintin
Citera
2013-09-14, 12:05
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Någon person sa i polisförhöret, Fup följande, kom inte ihåg vem.

"När man knackade på hos G så kom han ut på trappan och ev gick man sen till garaget/kontoert. Något senare kom alltid A ut också".
Enligt G.s mamma KS berättelse i rätten så hade G Bechterews sjukdom.
En kronisk reumatisk sjukdom som fullt utvecklad gör en svår stelhet i ryggraden från höfter och upp i halsrygg.
Nu kan sjukdomen vara olika svår men fick G en smäll eller liknande och sannolikt ramlat i stengolvet, om det nu var det där, med huvudet före så kanske det inte behövdes något större tillhygge för att döda.
Kan skotten som hördes av folk i grannskapet varit (missade) skott mot hunden utanför garaget som sedan i stället blev ihjälslagen.

Visst, det där med hunden kan mycket väl stämma. PK var tvungen att döda hunden som annars ev hade skällt eller irrat omkring utomhus och på det viset väckt uppmärksamhet hos grannar.

Kan det vara så att PK tittade till branden på morgonen då den unga pojken som skulle till skolan och praktisera, såg en vit buss i hög hastighet köra därifrån.

Jag bara fasar för att PK ska bli fri, vem eller vilka står på tur nästa gång. Tittade i protokollen på bilder och hans blick är läskig. Det finns absolut något konstigt i den.
Citera
2013-09-14, 12:29
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Hej på er!

Men, se till att inte detta intressanta uppslag kommer bort i mängden! Undrar om polisen verkligen har kollat upp så noga vad som hände familjen i Stockholm. Det är ju inte så enkelt att sälja guld över disk i en guldsmedsbutik. Man betraktas i princip en misstänkt skattesmitare, tjuv och bedragare och måste visa motsatsen, ungefär som när man skall sätta in eller ta ut kontanter i banken.

Vet inte om det är lika petigt hos mynthandlare. Om man känner någon privat samlare eller skummis i branschen, kan det givetvis gå smidigare.

Det var många intressanta synpunkter och uppgifter i detta inlägg, som förde tråden framåt.
Citera
2013-09-14, 12:49
Medlem
Guldmynt?? Det var vanliga mynt det handlade om, växelpengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in