2013-09-13, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Inne i huset så bestämmer sig A för att sätta maten på "sparlåga".

Varför gör hon det tror du? Känns det rimligt.
PK ropar eller knackar på dörren.
A stänger av spisen (lufsan). (?)

Det här får jag inte att gå ihop.
Matlagning är ett av mina stora intressen. Jag har massor av gånger sänkt värmen till 75 grader om jag måste lämna huset. Dels för brandrisken, Dels för att ha koll på tiden.
Citera
2013-09-13, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Första gången han blir hörd av polisen, dvs. den 16/12, uppger han att det var efter att han varit och handlat och han trodde att det var på torsdagseftermiddagen. Nästa gång han hörs är 21/2 och då är han säker på att det var på torsdagseftermiddagen. Han har således kontrollerat vilken dag han hade varit och handlat mellan dessa två datum (det var den enda dagen då han handlade och likaledes körde bil på eftermiddagen denna vecka), det är väl sannolikt att han kollade upp detta ganska snart efter det första förhöret med tanke på att det var då han var osäker (vilket i sig inte är så konstigt). Han är dock fortfarande osäker på vilken morgon/vilka morgnar han mötte PK. Som advokat måste man möjligen ifrågasätta allt (?), men jag ser ingen anledning att misstro det här vittnesmålet.
Att han kollar upp och förbättrar vittnesmålet förbättrar relevansen samtidigt som det minskar reliabiliteten. jag har förstått att han gjorde ett gott intryck i rätten men tyvärr tror jag inte det räcker. Vittnesmålet var dock perifert och minskat inte heller åklagarsidans chanser.
Citera
2013-09-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Att han kollar upp och förbättrar vittnesmålet förbättrar relevansen samtidigt som det minskar reliabiliteten. jag har förstått att han gjorde ett gott intryck i rätten men tyvärr tror jag inte det räcker. Vittnesmålet var dock perifert och minskat inte heller åklagarsidans chanser.

Du menar alltså att han ska vara glasklar över vilken dag det var redan vid det första förhöret, där han inte kan veta exakt vilka frågor polisen kan tänkas vilja ha svar på, för att det ska vara både relevant och trovärdigt? Att han istället kontrollerar detta (kanske dagen efter, vad vet vi?) efter förhöret och därmed blir helt säker minskar reliabiliteten...?
Citera
2013-09-14, 00:25
Medlem
Citat:
...och jag tror nog att PK väntade sig att det snart skulle bli "stålar på kontot" och att han får en rejäl chock när han utanför banken (alternativt i hemmet?) upptäcker att siffran istället är noll (och att dessutom avin saknas). Om han hämtar kuvertet vid första eller andra hembesöket där på eftermiddagen är ju svårt att vara säker på- postens uppgifter talar ju för det senare. Nu gäller det att skaffa fram 25000 (som det stod på hans första besked) snabbt så att LK inte ska misstänka att något är fel. Nu är det bråttom, men paret GN/AN, som ju nyligen ärvt miljonbelopp, måste väl kunna låna ut detta till honom och bilen rullar mot Flakeböle... Om PK hade fått ett nej här hade PK rimligen fortsatt sin jakt på pengar med nya telefonsamtal, men istället är telefonen avstängd. Att han istället skulle åka till Kolstad och arbeta med något han inte minns efter beskedet i kuvertet och under flera timmar inte försöka få tag i dessa pengar måste anses som mycket osannolikt. Dessutom- när telefonen startas åter så ringer han direkt PE om just ett lån på 25000, problemet är alltså inte löst.

Där tror jag du träffade huvudet på spiken,och hos GN,AN går planerna inte som väntat,nekas lån hamnar i raseri slår GN till marken,hämtar bössan i bilen avrättar AN,kapar upp skåpet,riggar en brand,ja fy fan vad hemskt.
Det är vad jag tro.
Citera
2013-09-14, 00:29
Bannlyst
Citat:
Du menar alltså att han ska vara glasklar över vilken dag det var redan vid det första förhöret, där han inte kan veta exakt vilka frågor polisen kan tänkas vilja ha svar på, för att det ska vara både relevant och trovärdigt? Att han istället kontrollerar detta (kanske dagen efter, vad vet vi?) efter förhöret och därmed blir helt säker minskar reliabiliteten...?
I princip, ja. Det korrekta hade varit att han skulle få chansen att ta reda på vilken dag det var under första förhöret. Detta skulle redovisats, vilket inte minskat trovärdigheten. Nu kan minnesbilden ha klarnat exempelvis
* på det sätt han säger
* genom att han snackat ihop sig med någon
* för att han vill sätta dit den jävla PK, som säkert är skyldig igen och definitivt borde åkt dit förra gången.
Jag har ingen orsak att misstro vittnet, men på grund av osäkerheten minskar hans reliabilitet.
Så den vanliga brasklappen: Jag är inget grönt troll. Jag är säker att PK är skyldig, jag är dock inte säker att han kan fällas den här gången häller.
Citera
2013-09-14, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Jo, ett vittne som förstärker sin historia ska man vara oerhört skeptisk till. Det första förhöret är alltid det säkraste. Forskning har visat att minnet bara försämras över tid. Därmed är hans "säkra" utpekande så osäkert det kan bli.

Där håller jag inte med,vet inte hur alla funkar men vid ett tex telefonförhör kan man vara helt oförberedd,man kanske blir lite nervös,är man inte riktigt säker på sin sak kan man efter samtal med andra komma på att, just de så det var,inte riktigt så som sades vid första förhöret,man kan helt enkelt få hjälp att minnas pga av andras minne.kanske låter krångligt,men jag talar av erfarenhet.
Citera
2013-09-14, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Han misstog sig visade det sig emellertid. Han fick gå lottlös därifrån.
Lottlös hem till sin Lotta.

På tal om Lotta - den eventuelle mördarhustrun. Behöver inte vittna - behöver inte komma.
Svensk rättspraxis.
Men hon får väl komma - och hon får väl vittna och därmed reda ut att hennes man är toalt oskyldig.
Hon kan ju göra en enastående insats här, få hela nämnden att mjukna - och räddningen är nära.
Om hon inte har en blekaste aning om vem som utförde detta usla mord, då är det väl inga problem att öppna kranarna och tala om vilken oskyldig man jag har.
Men hon dyker inte upp. Advokaten har avrådit. Det var ju synd - för kaninjägare Karlssons skull.
Citera
2013-09-14, 07:28
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad gör du med dina ohjälpligt trasiga brallor? Bränner du dem verkligen?

Risken att avsätta DNA ökar om man byter om, det har du alldeles rätt i. Å andra sidan förutsätter åtminstone mitt resonemang att PK var ganska rutinerad på det här med att tutta på hus vid tiden för branden i Flakeböle. Och med de två boende i fastigheten liggandes döda i brandutrymmet, vem skulle egentligen kunna larma innan i vart fall det rummet var övertänt?

Dessutom gick PK som barn i huset. Garaget var förstås redan fullsmockat med hans fingeravtryck och hans DNA så varför skulle han oroa sig för ett klädbyte? En GM som inte hörde hemma på platsen kanske borde oroa sig för DNA-spår men det behövde inte PK. Dessutom tror jag att risken att lämna spår var ännu större när han grejade med kassaskåpet, stå där och bända med en kofot, det kan ju sluta i blodvite.

Vidare måste PK:s fingeravtryck funnits i huset också. Han var ju där samma dag och tog mått och han var där samma vecka och fikade. Problemet är ju att just PK:s DNA och fingeravtryck på brottsplatsen inte har något större bevisvärde eftersom han inte var "obehörig" på platsen.
Citera
2013-09-14, 08:53
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Lotta är den som slutligen kan komma att bestämma utgången i det här fallet.

Förhandlingarna i Tingsrätten är att se som en förberedelse inför det att Hovrätten kommer att avgöra saken. Därmed inte sagt att tingsrättens dom är ointressant, tvärtom. De domskäl som tingsrätten kommer att anföra kan sägas utgöra grunden för Hovrättens provning.

Jag kan mycket väl tänka mig att blodet på bössan kan komma att avgöra målet till PK:s nackdel i TR. Emellertid vad kan hända i HovR?

Då kan Lotta mycket väl välja att vittna. Hon behöver inte avlägga ed och kan följaktligen ljuga som en häst travar utan att hon riskerar någon form av straff. Hon kan inte dömmas för mened oavstt vad hon än säger.

Antag att Lotta skulle vittna i HovR och säga att Gustav hade varit inne i PK:s garage ett par dar innan och att han då hade råkat rispa sig på något vasst, men att det bara rörde sig om en bagatell, och att Gustav hade fått syn på PK:s bössa och kännt på den.
Detta skulle förklara blodet på bössan.

Ett sådant vittnesmål skulle vara oehört svårt att motbevisa, och det kan inte heller avfärdas som uppenbart orimligt.

Resultatet skulle bli att PK blir frikänd, och att han får ett skadestånd på kanske ca. 500000 kr.
Dett är Lotta som har bollen.

Varför skulle högsta instans välja att tro på denna plötsligt, lämpliga tillfällighet, som tillkommit efter timmar och åter timmar av noggranna förhör tidigare.
Citera
2013-09-14, 09:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Varför skulle högsta instans välja att tro på denna plötsligt, lämpliga tillfällighet, som tillkommit efter timmar och åter timmar av noggranna förhör tidigare.
Det handlar inte om att tro, det handlar om att få rimligt tvivel. Men jag skulle bli förvånad om hovrätten öht bryr sig om ett sådant vittnesmål.
Citera
2013-09-14, 09:12
Medlem
Kanske vill hon inte att han kommer ut? Vad har hon att vinna på att leva med en eventuell mördare? För skadeståndet lär bli slut inom ett år..vem vill anställa honom efter det här? För henne är det bäst att flytta, byta identität och börja ett nytt liv.....eller?
Citera
2013-09-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso

Förklara? Vilken anledning hade PK att tro att det skulle finnas massa pengar i värdeskåpet? INGEN! Läget var inte mer akut nu än tidigare. Hur många gånger ska man behöva upprepa detta?!

Visst är det väl en smula fantastiskt att det är du, DadoPrso, som med VERSALER vet vad PK trodde om kontanters vara eller inte vara. Hur i herrans namn kan du veta det? Hur kan du VETA vad PK tror, överhuvudtaget?????

Vidare, hur i herrans namn kan du veta att det ekonomiska läget inte var värre nu än tidigare? Att du upprepar dig gör inte ditt antagande till ett vetande. Du vet inte ett dugg om PK:s tankar! Du gör antaganden, men du vet absolut ingenting om det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in