2013-09-14, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labb
Samma Lena Andersson som har konspirationsteorier kring Palmemordet och dessutom bekant med Lambertz. Rena knäppgöken som jag ser det, för att teorier liknande hennes skall ha någon som helst bäring måste de backas upp av konkreta bevis och inte endast väldigt lösa spekulationer.

Bergwalls psykiska ohälsa under dessa år är väl dokumenterad och oomtvistlig, och beslutet att påbörja en utskrivning -93(?) hade nog kunnat få tragiska följder, kanske var det tom. något Bergwall själv kände när han började fabulera för att göra sig tillräckligt intressant för att få stanna kvar. Men den historia som Bergwall nu med hjälp av Råstam mfl. presenterar är i mina ögon rimlig och verkar dessutom hålla i allt väsentligt vid en granskning. Bilden av hur det hela gått till är ganska klar och de inblandades roller och drivkrafter tydliga med undantag för Lambertz som för mig fortfarande är fullständig gåta.
Angående det (av mig) fetade: Återigen: Att vara sjuk är en sak. Att vara sjuk på det sätt som RPV anger, är en samlare definition.

Edit : I Inlägg #9301 går jag själv i fällan och skriver att Bergwall är "frisk". Med det menade jag att han inte längre är akut psykotisk eller riskerar att bli akut psykotisk.

Han lider säkert av andra psykiska problem, som personlighetsstörning men dessa gör inte att man vårdas under RPV om man begår brott. Då ska man dömas till fängelse.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-09-14 kl. 08:41.
Citera
2013-09-14, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns däremot två stötestenar i det här fallet, där den ena är en skandal av oerhörda proportioner. Det jag tänker på är att flera mycket grova brott aldrig blev korrekt utredda och där anhöriga till mordoffer fått lida i onödan. Detta då verkliga gärningsmän gått fria.

Vilka tänker du på? De Bergwall tog på sig var väl polisiärt ganska kalla när Bergwall hoppade in som jokern i leken och erkände sig skyldig?
Citera
2013-09-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ngående det (av mig) fetade: Återigen: Att vara sjuk är en sak. Att vara sjuk på det sätt som RPV anger, är en samlare definition.

Men reglerna eller praxis har ändrats, då när Bergwall togs in var man nog mycket mera benägen till att utdöma RPV än man är idag.
Citera
2013-09-14, 08:48
Medlem
Citat:
Vilka tänker du på? De Bergwall tog på sig var väl polisiärt ganska kalla när Bergwall hoppade in som jokern i leken och erkände sig skyldig?
Javisst var de kalla men det spelar ingen roll. Alla tecken som kunde leda i en annan riktning än Bergwall blev ju helt ointressanta eftersom han tog på sig brotten och utredningarna gick i den riktningen.

Då kan man säga: Inget inträffade under tiden som visade en annan möjlig gärningsman. Det kan ju bero på att uppgiftslämnare struntade i att kontakta utredningsmänne eftersom brotten var på väg att "klaras upp".

Det är och förblir en skandal att dessa brott utreddes så slarvigt.

Johan-fallet och Appujaure-morden har ju dessutom mer sannolika gärningsmän än Berwall.
Citera
2013-09-14, 08:48
Medlem
Citat:
Men reglerna eller praxis har ändrats, då när Bergwall togs in var man nog mycket mera benägen till att utdöma RPV än man är idag.

Nej. Det är fel.

Lagen har ändrats.
Citera
2013-09-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Så det är inte äckligt det han gjort menar du? För mig och dom flesta svenskar är det så.
Beklagligt att det finns sådana här i tråden som försvarar sådant

Har du bara otur när du tänker? Eller tänker du alls?

Är väl ingen här som försvarar SBs handlingar? Ta fram källa på det tack!

Pajas!
Senast redigerad av Palkranen 2013-09-14 kl. 09:04.
Citera
2013-09-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Kan du inte skilja på innebörden av ordet diagnos å ena sidan och en diskussion om skälet till varför SB sitter inlåst å den andra sidan? Att han inte släpps ut beror under alla förhållanden inte på vare sakkunnig diagnos eller husmorsdiagnos eftersom han inte underkastar sig undersökningar. Varför är det så många idioter i den här tråden?

Din fråga säger mer om dig än om de du kallar idioter. Det är människor som tänker som du, resonerar som du och använder sig av samma logik som du som är det största hotet mot ett fungerande rättssamhälle!

Synd att inte fler människor i detta land har ett större behov av att tänka logiskt.
Senast redigerad av Palkranen 2013-09-14 kl. 09:05.
Citera
2013-09-14, 09:04
Medlem
Citat:
Nej. Det är fel.

Lagen har ändrats.

Lagen är reglerna, men jag tror även tolkningen, dvs. praxis, har förskjutits.
Citera
2013-09-14, 09:06
Medlem
Var någonstans får man veta att han inte går med på att låta sig undersökas? Jag har inte stött på det när jag läst.
Citera
2013-09-14, 09:10
Medlem
Citat:
Lagen är reglerna, men jag tror även tolkningen, dvs. praxis, har förskjutits.
Lagen ändrades i samband med ett annat uppmärksammat rättsfall, nämligen Flink-fallet.

Där dömde man till fängelse trots att lagen föreskrev RPV för det tillstånd gärningsmannen befann sig i.

Därefter ändrade man lagen så att liknande fall skulle komma att ge fängelse istället för RPV.
Citera
2013-09-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Det är väl endast en av orsakerna till att Bolhwinkel väljer att fortsätta sin verksamhet i tråden.
Du borde vara tacksam att det finns någon som balanserar upp det hela, annars kanske flertal som läser får eran bild av en oskyldig mysfarbror i klass med Waise på julafton
SB är trol. ingen mysgubbe....hospitaliserad under 30+ år som han är.
Och brott har han begått. Ingen jävel vet om han är farlig för någon i nuläget.
Din och andra fjantars demoniseringsförsök tjänar dock ett stort syfte; att dra bort ljuset från de verkliga svenska galningarnas illgärningar. Meeeen....Dom lär nog brinna i helvetet. Oavsett.
Citera
2013-09-14, 09:11
Medlem
Citat:
Var någonstans får man veta att han inte går med på att låta sig undersökas? Jag har inte stött på det när jag läst.
Det har framgått på Bergwalls blogg och i tidningsartiklar. Vårdteamet och Bergwall verkar inte kommunicera övht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in