Citat:
Ursprungligen postat av
god.child
Inget duvunge är han men detta är ju en helt ny nivå. Några vinster i envecko tävlingar i USA är ju inte riktigt samma sak. Om han nu alltid varit så här bra är det ju fantastiskt dumt att ingen satsat med han som kapten mycket tidigare. Dessutom tycker jag många underskattar kvalitén på Vueltan i år. I princip saknas ju bara Froome och Quintana och man slog ju till och med backrekord idag.
Nej för mig är detta lika troligt som att Johan Wissman helt plötsligt skulle börja vinna VM guld på ålderns höst. Ursäkta att jag måste dra ned stämningen i tråden men dessa saker måste tyvärr diskuteras med tanke på sportens historia.
Detta är inte helt ny nivå på något sätt. Han har varit så här bra i flera år. Förmodligen var han bättre 2009-2011. Horners 9:e-plats på Touren ser jag faktiskt som bättre prestation än detta. Touren är så mycket tuffare. Han var tvåa på Tirreno-Adriatico förra året för att nämna ett bra resultat. Han vann Pais Vasco 2010. Johan Wissman har inte varit i närheten av sådana meriter översatt till friidrotten.
Det går inte att jämföra med konkurrensen på TdF. Det är svårt att prestera på samma nivå i båda loppen. Valverde och Rodriguez är inte alls lika bra här. Jag hade snarare blivit mer orolig om någon av de två dominerat här. Horner dominerar heller inte på något sätt. Tempot är mycket högre på Touren. Nicolas Roche och Leopold König skulle aldrig vara med så här bra varken på Touren eller Girot. Det finns flera exempel på cyklister som är topp tio på Vueltan men som inte skulle vara topp 20 på Touren. Kommer ni ihåg Peter Velits från härom året?