2013-09-12, 23:26
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Äh lägg ned angående Horner. Nibali är ingen övermänniska och han satsar faktiskt på VM, det är överraskande att han leder. Valverde och Rodriquez presterar sämre pga en tour. De är ju knappast i bästa form.

Horner klättrade bättre än Roche och Pinot redan under touren 2012. Hade Basso inte frusit sönder hade han säkert hängt med. Samma sak gäller en del ytterligare cyklister som verkar ha dålig form, colombianerna tex.

Vidare så körde Horner aldrig i Armstrong smutsiga projekt utan höll till i mindre amerikanska och franska lag som knappast hade resurser till ett organiserat program.

Av topp 4 i Vueltan är Horner den som jag misstänker minst för dopning.

Så han som är 41 år, aldrig presterat på liknande nivå och som dessutom knäcker de andra luktar minst doping? Nej där är jag helt oenig med dig. För övrigt har han ju visst kört med Armstrong och fick säkert ta del av kakan.

Tippar att Vueltan slutar.

1. Horner
2. Nibali
3. Purito
Citera
2013-09-12, 23:30
Medlem
ruckaalis avatar
Är det helt i sin ordning att anklaga Chris Froome och Nibali för dopning är det ju inte konstigt att man ifrågasätter en cyklist som gör sin bästa grand tour vid 41-års ålder.
Det var ju också populärt att diskutera backtider under touren och Hornen krossade väl Puritos och Froomes tider idag från stigningen.
Så det där med att de andra är sämre just nu pga omständigheter köper jag inte.

Men jag anklagar inte Horner för dopning utan jag är bara extremt misstänksam.
Citera
2013-09-12, 23:35
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Så han som är 41 år, aldrig presterat på liknande nivå och som dessutom knäcker de andra luktar minst doping? Nej där är jag helt oenig med dig. För övrigt har han ju visst kört med Armstrong och fick säkert ta del av kakan.

Tippar att Vueltan slutar.

1. Horner
2. Nibali
3. Purito

Han har presterat på liknande nivå flera gånger. Han är ingen duvunge på något sätt. Han har gjort massor av bra cykellopp genom åren. Han har dock haft väldigt mycket otur på senare år. Jag är nästan förvånad att han inte har konkurrerat på till exempel Vueltan innan. Vueltan är ändå för de Grand Tour-cyklister som har misslyckats på Girot eller Touren eller för dem som laddar för VM. De bästa Grand Tour-cyklisterna satsar på de andra två i första hand.

Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Är det helt i sin ordning att anklaga Chris Froome och Nibali för dopning är det ju inte konstigt att man ifrågasätter en cyklist som gör sin bästa grand tour vid 41-års ålder.
Det var ju också populärt att diskutera backtider under touren och Hornen krossade väl Puritos och Froomes tider idag från stigningen.
Så det där med att de andra är sämre just nu pga omständigheter köper jag inte.

Men jag anklagar inte Horner för dopning utan jag är bara extremt misstänksam.

Värderar nog ändå Touren 2010 som en bättre insats sett till konkurrens och att han inte var kapten då. http://www.procyclingstats.com/race/Tour_de_France_2010 Här möter han cyklister som har kört Touren och sådana som satsar på VM. Det är heller inget ovanligt med cyklister som är högt upp på Vueltan men som är långt från toppen på de andra loppen.
Senast redigerad av mishima 2013-09-12 kl. 23:45.
Citera
2013-09-12, 23:47
Medlem
Men herregud. Froome krossar alla på Tour de France när alla är toppade! Det är inte normalt att spöa alla sådär, speciellt inte av en sådan som Froome. Varför han är misstänkt finns det också dokumenation på. Nu talar vi Vueltan där tolvan från en medioker Tour kommer sluta närmare Horner än vad tvåan på TDF gjorde emot Froome.

Horner körde med Armstrong i Astana 2009 och RSH 2010. Det är inte samma sak som US Postal.

Nibali har väl vart på träningsäger med doktor Doping (Ferarri tror jag) så han har säkert dopat sig någon gång. Astana har ju också visat sitt rätta ansikte gällande dopning på slutet. Valverde har varit avstängd och Rodriguez har kört i Caisse dEpargne.

Horner har varit såhär bra sedan 2010 ungefär. Vilket förmodligen sammanföll med att han började ta sporten på större allvar och hans talang. Jag vet inte vilka fysiologiska förutsättningar som gör att en 41 åring inte skulle kunna hänga med.

@ruckaali
Du anklagar Horner för dopning för att du inte gillar honom, för du ser genom fingrarna på Nibali och Schleck. Det är väldigt klassiskt att anklaga folk man inte gillar för dopning. Om en egens favorit gör det är det sak samma.
Senast redigerad av PerP 2013-09-13 kl. 00:05.
Citera
2013-09-12, 23:52
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Han har presterat på liknande nivå flera gånger. Han är ingen duvunge på något sätt. Han har gjort massor av bra cykellopp genom åren. Han har dock haft väldigt mycket otur på senare år. Jag är nästan förvånad att han inte har konkurrerat på till exempel Vueltan innan. Vueltan är ändå för de Grand Tour-cyklister som har misslyckats på Girot eller Touren eller för dem som laddar för VM. De bästa Grand Tour-cyklisterna satsar på de andra två i första hand.

Värderar nog ändå Touren 2010 som en bättre insats sett till konkurrens och att han inte var kapten då. http://www.procyclingstats.com/race/Tour_de_France_2010 Här möter han cyklister som har kört Touren och sådana som satsar på VM. Det är heller inget ovanligt med cyklister som är högt upp på Vueltan men som är långt från toppen på de andra loppen.

Inget duvunge är han men detta är ju en helt ny nivå. Några vinster i envecko tävlingar i USA är ju inte riktigt samma sak. Om han nu alltid varit så här bra är det ju fantastiskt dumt att ingen satsat med han som kapten mycket tidigare. Dessutom tycker jag många underskattar kvalitén på Vueltan i år. I princip saknas ju bara Froome och Quintana och man slog ju till och med backrekord idag.

Nej för mig är detta lika troligt som att Johan Wissman helt plötsligt skulle börja vinna VM guld på ålderns höst. Ursäkta att jag måste dra ned stämningen i tråden men dessa saker måste tyvärr diskuteras med tanke på sportens historia.
Citera
2013-09-12, 23:58
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Inget duvunge är han men detta är ju en helt ny nivå. Några vinster i envecko tävlingar i USA är ju inte riktigt samma sak. Om han nu alltid varit så här bra är det ju fantastiskt dumt att ingen satsat med han som kapten mycket tidigare. Dessutom tycker jag många underskattar kvalitén på Vueltan i år. I princip saknas ju bara Froome och Quintana och man slog ju till och med backrekord idag.

Nej för mig är detta lika troligt som att Johan Wissman helt plötsligt skulle börja vinna VM guld på ålderns höst. Ursäkta att jag måste dra ned stämningen i tråden men dessa saker måste tyvärr diskuteras med tanke på sportens historia.

Detta är inte helt ny nivå på något sätt. Han har varit så här bra i flera år. Förmodligen var han bättre 2009-2011. Horners 9:e-plats på Touren ser jag faktiskt som bättre prestation än detta. Touren är så mycket tuffare. Han var tvåa på Tirreno-Adriatico förra året för att nämna ett bra resultat. Han vann Pais Vasco 2010. Johan Wissman har inte varit i närheten av sådana meriter översatt till friidrotten.

Det går inte att jämföra med konkurrensen på TdF. Det är svårt att prestera på samma nivå i båda loppen. Valverde och Rodriguez är inte alls lika bra här. Jag hade snarare blivit mer orolig om någon av de två dominerat här. Horner dominerar heller inte på något sätt. Tempot är mycket högre på Touren. Nicolas Roche och Leopold König skulle aldrig vara med så här bra varken på Touren eller Girot. Det finns flera exempel på cyklister som är topp tio på Vueltan men som inte skulle vara topp 20 på Touren. Kommer ni ihåg Peter Velits från härom året?
Senast redigerad av mishima 2013-09-13 kl. 00:09.
Citera
2013-09-13, 07:50
Medlem
Citat:

Missa inte att Horner vunnit WT lopp varit på pallen i PT lopp herr Wisman har aldrig varit i närheten av dom resultaten...
Citera
2013-09-13, 11:04
Medlem
Skulle Wissman komma ned på sin tid från Osaka så skulle det faktiskt räckt till guld i VM för två år sedan, silver i OS och brons i år (om jag kommer ihåg rätt).

De flesta som var på topp i touren är betydligt sämre nu, förutom spanjackerna som bara är lite sämre. Men Kreuziger, Nieve, Mollema och Ten Dam var trötta redan innan tävlingen började och hade inget att hämta, Fuglsang har gjort det superbra men som hjälpryttare. Anton blixtrade då och då till i Touren och har gjort liknande under Vueltan. Inte ens Moreno som gick på halvfart i touren har riktigt klarat det.

Visst det går att göra Vuelta/Tour och hamna högt upp i båda. Sastre, Evans och Valverde har gjort det, Rodriquez också. Men konkurrensen är betydligt hårdare i touren.
Citera
2013-09-13, 11:50
Medlem
TilleyHats avatar
Om Chris Horner hade varit svensk så hade han antagligen ansetts vara en av Sveriges bästa cyklister genom tiderna. Skummade igenom hans meriter och blev lite förbluffad faktiskt över vilka fina lopp han har gjort, dock utan de riktigt stora segrarna (förutom Baskien Runt): 7:a och 10:a i Lombardiet, 7:a och 8:a i L-B-L, 10:a i Amstel, 3 i Giro dell'Emilia, 7:a i Fleche Wallone, flera topp 5 placeringar i TdS och Romandiet, med flera. Dessutom topp tio i Touren, vilket för mig gör honom till en vinnarkandidat i egentligen vilket av GT-loppen som helst. En mycket habil cyklist med andra ord!
Citera
2013-09-13, 12:10
Medlem
knullklassons avatar
"Han har en extra växel som vi andra saknar" säger Nibali om Horner...
Citera
2013-09-13, 12:18
Medlem
TilleyHats avatar
Apropå Nibali så vann han som bekant Vueltan 2010 utan att vinna en enda individuell etapp. Det har ju hänt förut (Greg LeMond i TdF t.ex.), men har det hänt att någon vunnit två GT utan att ha vunnit en enda etapp? I så fall kanske Nibali kan skriva historia på den punkten om han vinner Vueltan i år, för han lär knappast vinna Angliru-etappen eller slutetappen.
Citera
2013-09-13, 12:38
Medlem
god.childs avatar
Med tanke på hur bra ni visste Horner var redan innan är det konstigt att ingen tog med han i Velogames för ynka 8 crediter.

Jag får erkänna att ni är mer pålästa än mig vad gäller Horners meriter men jag vidhåller att det ser misstänksamt ut. Vad gäller Wissman sprang han väl i Peking på en tid i semin som sedan räckt till silver i finalen. Men det går ju inte att jämföra lopp rakt av sådär med yttre omständigheter. Detsamma gäller väl i cykling när det ska jämföras tider i stigningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in