2013-09-11, 18:14
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Det är väl bara att investera i svenska aktier och fonder om du är orolig för svensk ekonomi. Det är ett marknadssamhälle vi lever i och företagen har aldrig gått bättre än nu. På 60-talet odlade väl vi tobak i Skåne? Det är ju inte särskilt lönsamt idag då det är billigare att importera. Ekonomin är dynamisk. Vi får inte vara bakåtsträvande.

Glömde det det fanns varv, kemisk industri, tung industri, kolgruvor och högteknologi i skåne på sextiotalet. Arbetssamma människor, rikedomar, välskötta stader och byar och ett rätt coolt liv.
Det var annat än det förfall vi skådar idag! Riktiga vita goa människor, med jord och med pengar på banken. De du!

Varför i helvete skulle jag investera i fonder? för att nån fåntratt av din kaliber skall missköta mina pengar, eller?
2013-09-11, 21:32
Medlem
John-Pauls avatar
Back on topic please (de senare inläggen passar väl bättre inom någon ekonomitråd eller liknande)

Ämnet är: Bostadsbubbla i Sverige?
2013-09-11, 21:46
Medlem
Citat:
Svenskarna äger inte tomma hus utan de lever ett liv fullt med andra tillgångar. Bilar, elektronik, båtar, motorcyklar, kläder osv. Det viktigaste är dock innehavet av aktier samt fondinnehav. Om bostadspriserna skulle minska lite skulle det vägas upp av de andra tillgångarna.

Å herrejävlar...Tillgångar som bilar, kläder och elektronik??? Du menar att när din bostad faller i pris så säljer du din bil till halva värdet och står på en marknadsplats och säljer dina begagnade kläder och elektronik? Du låter som en riktig investeringsguru.

När du är en sådan fenomenal investerare så är det säkert medveten om priset på tillgångar och börsen är ganska starkt korrelerat? Så när din BR faller 30% i pris så kommer inte din aktieportfölj stiga i värde utan ett fall i bostadspriser leder i värsta fall till en recession och då kommer börsen att falla, hur vägs det då upp av andra tillgångar? Förutom att du säljer din platt-tv på Skärholmens helgmarknad förstås...
2013-09-11, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Å herrejävlar...Tillgångar som bilar, kläder och elektronik??? Du menar att när din bostad faller i pris så säljer du din bil till halva värdet och står på en marknadsplats och säljer dina begagnade kläder och elektronik? Du låter som en riktig investeringsguru.

När du är en sådan fenomenal investerare så är det säkert medveten om priset på tillgångar och börsen är ganska starkt korrelerat? Så när din BR faller 30% i pris så kommer inte din aktieportfölj stiga i värde utan ett fall i bostadspriser leder i värsta fall till en recession och då kommer börsen att falla, hur vägs det då upp av andra tillgångar? Förutom att du säljer din platt-tv på Skärholmens helgmarknad förstås...

Sommarstugor, fritidshus, husbilar och husvagnar är tillgångar jag glömde nämna. Det finns en hel del kapital och värden där ute. Inte bara flinta och sten tillsammans med papperspengar. I värsta fall ja, men nu är den svenska bostadsmarknaden stabil samtidigt som bankerna är välfinansierade så ditt katastrofscenario är bara en teori. Personligen har jag sålt mina aktier och investerat i fonder och förvaltaren har inte investerat i bostadsrätter kan jag säga.
Senast redigerad av MAEVERABOFF 2013-09-11 kl. 22:43.
2013-09-12, 10:37
Medlem
kurt-sunes avatar
"Pundarkvarten" i Solna är nu såld för ofattbara 1 510 000 kr

https://www.flashback.org/t2213730

http://www.notar.se/kopa-bostad/objekt/466RPP1J4B4EJJO7

Här har väl någon betalat lite väl mycket?
2013-09-12, 10:52
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

1,5 mille för ett sprängt horhus - vilket fynd?

Den där mäklarkvinnan måste ge tidernas bästa avsugningar.
2013-09-12, 11:07
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
1,5 mille för ett sprängt horhus - vilket fynd?

Den där mäklarkvinnan måste ge tidernas bästa avsugningar.

Jag tycker allt som ligger en bra bit utanför Stockholm innerstad idag är väldigt övervärderat. Priserna på förortslägenheter har rusat så pass mycket att folk borde tänka sig för två-tre gånger innan de köper, eftersom förorterna snabbt kan få nya bostäder.
2013-09-12, 11:07
Medlem
c^2s avatar
Citat:

Den händige kan troligen få till det där riktigt bra, det var ju relativt okej planlösning. Sen får man nog blåsa ur precis allting som fanns där inne och börja om från början.
2013-09-12, 11:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Den händige kan troligen få till det där riktigt bra, det var ju relativt okej planlösning. Sen får man nog blåsa ur precis allting som fanns där inne och börja om från början.

Om man kollar på slutpris.seoch söker på kyrkbacken, solna kan man se att tidigare i somras såldes en exakt likadan lgh, men totalrenoverad för 5000 kr mindre.

Vilken blåsning alltså, men jag tror att många var inne och tittade på denna pga att den var så skabbig.
2013-09-12, 12:50
Bannlyst
Citat:
Om man kollar på slutpris.seoch söker på kyrkbacken, solna kan man se att tidigare i somras såldes en exakt likadan lgh, men totalrenoverad för 5000 kr mindre.

Vilken blåsning alltså, men jag tror att många var inne och tittade på denna pga att den var så skabbig.

Det är ett mycket bra pris för en fint planerad lägenhet vid ett bra läge. Det är inte många förbättringar som behövs för att göra det där stället riktigt posh. Det är hög efterfrågan på lägenheter och det förvånar mig mer att lägenheten gick så pass billigt egentligen.
2013-09-12, 13:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är ett mycket bra pris för en fint planerad lägenhet vid ett bra läge. Det är inte många förbättringar som behövs för att göra det där stället riktigt posh. Det är hög efterfrågan på lägenheter och det förvånar mig mer att lägenheten gick så pass billigt egentligen.

Om du kollar på slutpris.se så ser du att en exakt likadan topprenoverad lägenhet gick för i princip samma pengar i somras. Ärligt talat tror jag inte det där var den bästa affären, även om området i sig helt ok.

Hade det varit för 2 år sedan är det frågan om säljaren ens fått utropspriset på 995 000. Jag tror inte att alla köp på nya toppnivåer är speciellt bra.
2013-09-12, 15:21
Medlem
MrOaikis avatar
Jag är nyfiken på följande bland er som fantiserar om bubblor…

En 35 kvmslägenhet utanför Älta kostar runt 900 000 kronor. En lika stor i Vällingby runt 1,4 miljoner. En precis vid Medborgarplatsen kostar runt 2,4 miljoner just nu.

Det talas om halvering av priserna "när bubblan spricker". Menar ni då på fullt allvar att folk kommer kunna köpa 35 kvm på det som idag är väldigt eftertraktade platser så som Medborgarplatsen, för 1,2 miljoner kronor? Och kommer en lägenhet av det här slaget i Vällingby kosta 700 000 kronor? Och i Älta 450 000?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in