2013-09-12, 20:23
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då hänvisar jag till andra delen av Seperitz fråga: Hur vet du att det inte är inbillning?

Samt tillägger återigen: På vilket sätt är DINA upplevelser representativa för andra?

Hur förklarar du någonting som ligger bortom intellektet för någon som enbart tolkar genom intellektet? Jag är mer säker på det jag skriver än någonting jag någonsin varit säker på innan.

Fråga en person som "vaknat" om livet är evigt. Eller om allt i grund och botten är ett.
Citera
2013-09-12, 20:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Hur förklarar du någonting som ligger bortom intellektet för någon som enbart tolkar genom intellektet? Jag är mer säker på det jag skriver än någonting jag någonsin varit säker på innan.

Vem har sagt att intellektet är exklusivt.

Och det ar faktisk du som tvärtom exkluderar intellektet, så det som finns kvar är subjektiva postulat du försökar göra till allmän sanning.

Citat:
Fråga en person som "vaknat" om livet är evigt.

Fråga vilkensomhelst religiös fanatiker om vadsomhelst och du får svaret: Det bara är så.

Citat:
Eller om allt i grund och botten är ett.

Belägg, tack.
Citera
2013-09-12, 20:45
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det finns ingen ranking.
Jo, men inte mellan två. Dualism.
Citera
2013-09-12, 21:25
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För allt du vet, kan jag vara planetens mest vakna .... eller helvakna ..... person.

Jag kanske bara föredrar att ligga lågt för att undvika risken förknippat med ett guru-komplex.

Du menar att mitt ego fortfarande lägger sig i. Mycket möjligt :-).
Citera
2013-09-12, 21:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du menar att mitt ego fortfarande lägger sig i. Mycket möjligt :-).

Har jag faktisk ingen aning om. Vad jag kan se är att du precis som dom flesta andra énspåriga religions-fanatiker predikar: "Det bara är så" när dogmatiken blir ifrågasatt.
Citera
2013-09-12, 21:29
Medlem
BEings avatar
Citat:
Vem har sagt att intellektet är exklusivt.

Och det ar faktisk du som tvärtom exkluderar intellektet, så det som finns kvar är subjektiva postulat du försökar göra till allmän sanning.

Fråga vilkensomhelst religiös fanatiker om vadsomhelst och du får svaret: Det bara är så.

Belägg, tack.

Min definition av intellektet har inget med hjärtats röst att göra, men jag kanske var oklar där.
Dom postulaten är min sanning.
Jag håller med dig. Det är förmodligen lite frustrerande att läsa att "det bara är så".
Citera
2013-09-12, 21:32
Medlem
BEings avatar
Citat:
Har jag faktisk ingen aning om. Vad jag kan se är att du precis som dom flesta andra énspåriga religions-fanatiker predikar: "Det bara är så" när dogmatiken blir ifrågasatt.

Kan du nämna någon här som skriver att "det bara är så"? Du kan privat messa mig så kan vi diskutera det där.
Citera
2013-09-12, 21:34
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Fråga en person som "vaknat" om livet är evigt. Eller om allt i grund och botten är ett.
Snälla, vad för betydelse läger du i "att vakna"

Du syftar ju som en kratta.
Citera
2013-09-12, 21:49
Medlem
BEings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Snälla, vad för betydelse läger du i "att vakna"

Du syftar ju som en kratta.

Tänk att du sover. Du vet ingenting förrän du vaknar. Först då vet du att du sovit. Då vet du också hur länge du sovit. Men inte bara det. Du upptäcker hur många det är som sover. Att hela världen som den ser ut är en stor fet lögn. Det enda du vill då är att alla andra ska vakna. Vi lever inte livet, livet lever oss.
Citera
2013-09-12, 22:11
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Tänk att du sover. Du vet ingenting förrän du vaknar. Först då vet du att du sovit. Då vet du också hur länge du sovit. Men inte bara det. Du upptäcker hur många det är som sover. Att hela världen som den ser ut är en stor fet lögn. Det enda du vill då är att alla andra ska vakna. Vi lever inte livet, livet lever oss.

"There is no spoon" var alltså inget skämt...

Citat:
Det är förmodligen lite frustrerande att läsa att "det bara är så".

Snarare intetsägande.
Citera
2013-09-12, 22:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
När du vet att döden är en illusion. När du vet att du väljer att komma hit för att uppleva dualiteten i en fysisk kropp. När du vet att jag bara är en annan version av dig. När du vet att Jorden är en levande varelse. När du vet att du är skaparen i ditt universum. Ingen "vet" bättre än du. Om så hela jordens befolkning skulle säga emot dig är det ändå din sanning. Då har du vaknat.

Vad för metod använder du för att avgöra att alla dessa påståenden är sanningen och inte påhittat? Vad jag utläst av dina följande inlägg är att du "bara vet". Stämmer det? Är det alltså en känsla av att det du påstår är sanningen är korrekt?
Citera
2013-09-12, 22:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Att du är säker gör ingen skillnad, folk som påstår sig sitta på hela sanningen går det tretton på dussinet av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in