2013-09-11, 23:46
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
jag tycker det är ändå svårare att få ihop exempelvis fortplantningen med evolutionsteorin.
För det första att både människor och djur vill ha barn, och mata och skydda dom. Och för det andra den enorma parningsdriften. Och för det tredje det komplicerade uppbyggnaden av könskörtlar och hormoner, om vi ska tänka hur och varför det har blivigt så utan någon skapare är väldigt svårt att få ihop.
Men det är klart att det finns vissa undantag med det också, som att alla människor vill inte ha barn, jag är en av dom få, och vissa är homo. Men det har väl varken skapelsen eller evolutionen svar på.

Det där är väl inga problem att förklara evolutionärt? Om man i en population har individer som är olika sugna på att fortplanta sig, vilka anlag tror du kommer föras vidare?

Precis samma resonemang funkar för att ta hand om sin avkomma, det blir helt enkelt de som gör det som kommer sprida sina gener vidare.

Det där talar mer FÖR evolutionsteorin än mot den, helt ärligt så förstår jag inte vad du menar skulle vara bekymmer?

Jag har betydligt svårare att få in en skapare i det hela, som dessutom i så fall lämnat MASSOR av irrspår som pekar på något som verkar helt logiskt och hänger ihop, men inga konkreta spår efter sig själv. Skumt eller?
Citera
2013-09-11, 23:50
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Även om någon alternativ testbar teori inte finns tillgänglig måste det ändå vara möjligt, om man har en uns av kritiskt tänkande i behåll, att förstå att det finns frågetecken, brister och svagheter i evolutionsteorin som borde vara uppenbara för alla med lite djupare förståelse och kunskap bortom grundskolans läroböcker.

Detta är väl sant för alla vetenskapliga teorier? Visst, det här är tråden för kreationsistisk evolutionskritik, men hur kommer det sig att det inte finns en liknande tråd för kreationistisk gravitationskritik?
Citera
2013-09-12, 00:34
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Fast nu har vi ju både visat sådana förändringar i små steg där varje steg faktiskt innebär en förbättring, OCH visat spåren efter sådan utveckling, de gemensamma retrovirusen torde vara det tydligaste exemplet på evidens på gemensamt ursprung.

Det hela blir ganska tramsigt, för du gör samma generalfel som alla andra kreationister som förväntar sig att få se stora steg ske i realtid. Det funkar ju inte så. Vi har visat hur lösningar utvecklats som är fullständigt logiska ur evolutionär synpunkt men skogstokiga ur designsynpunkt (giraffens nervsystem och kvinnors födselkanaler bara för att ta två exempel), vi har visat att ögat inte alls är irreduibelt komplext genom att visa att alla steg på vägen faktiskt finns representerade i naturen.

Kort sagt, det finns gott om evidens som säger att evolution sker på det sätt som evolutionsteorin dikterar, och ändå virar du på dig de tjockaste skygglapparna du kan hitta för att slippa se hur det ligger till.

Du fortsatte för övrigt aldrig att kommentera det där med att det är potentiellt livsfarligt att föda barn. Även om man går med på att Gud blev purken och tyckte att alla kvinnor förtjänar att föda i smärtor (du svarade heller inte på om du tycker det verkar vara en mogen inställning från Guds sida eller om du håller med mig om epitetet Kalle Anka-Gud), så snackar vi alltså om fara för moderns liv, vilket såvitt jag vet inte står något om i bibeln att Gud skulle ha riggat. Tycker du på fullt allvar att den lösningen tyder på intelligent design?

Jag noterar också att du släppt alla former av vetenskaplig verkshöjd för dina påståenden om barriärer. Varför ska jag ta dig på det minsta lilla allvar när du bara kastar ur dig det lite nonchalant och säger att forskningen nog kommer visa det senare? På allvar, är det den nivån du tänker hålla? I så fall kanske du förstår varför ingen tar kreationister på allvar.

Repetera gärna de evolutionära fördelarna med att kvinnor har en smärtsam och riskfylld barnafödsel där både mor och barn är helt utelämnade och försvarslösa och där barnet har så outvecklad hjärna och dåliga kroppsliga funktioner att det tar flera år innan barnet överhuvudtaget kan förflytta sig någorlunda snabbt och först efter kanske 12 år har en så utvecklad hjärna och kropp att barnet kan klara sig hyfsat på egen hand.

stebe2
Citera
2013-09-12, 00:35
Medlem
Citat:
Det där är väl inga problem att förklara evolutionärt? Om man i en population har individer som är olika sugna på att fortplanta sig, vilka anlag tror du kommer föras vidare?

Precis samma resonemang funkar för att ta hand om sin avkomma, det blir helt enkelt de som gör det som kommer sprida sina gener vidare.

Det där talar mer FÖR evolutionsteorin än mot den, helt ärligt så förstår jag inte vad du menar skulle vara bekymmer?

Jag har betydligt svårare att få in en skapare i det hela, som dessutom i så fall lämnat MASSOR av irrspår som pekar på något som verkar helt logiskt och hänger ihop, men inga konkreta spår efter sig själv. Skumt eller?
Smarta och enkla svar. Men du föll visst på det tredjde,hur dom komplexa könsorganen har kunnat utvecklats?
Citera
2013-09-12, 01:26
Medlem
Citat:
Repetera gärna de evolutionära fördelarna med att kvinnor har en smärtsam och riskfylld barnafödsel där både mor och barn är helt utelämnade och försvarslösa och där barnet har så outvecklad hjärna och dåliga kroppsliga funktioner att det tar flera år innan barnet överhuvudtaget kan förflytta sig någorlunda snabbt och först efter kanske 12 år har en så utvecklad hjärna och kropp att barnet kan klara sig hyfsat på egen hand.

stebe2

De evolutionära fördelarna är;

1. Vi kan utveckla större, smartare hjärnor på detta sättet. Riskerna vid födseln kompenseras alltså av bättre överlevnadschanser senare i livet.

2. Bipedalism ("tvåbenthet") kräver relativt smala höfter, iallafall om man vill kunna springa. Om kvinnor hade ännu bredare höfter skulle komplikationerna vid födsel minska men överlevnadschanserna i situationer relaterade till rörlighet och snabbhet skulle i gengäld sjunka.

http://voices.yahoo.com/why-some-women-not-run-increased-q-angle-and-409133.html

De två punkterna ovan tycks ha vägt relativt tungt och evolutionen hittade ingen annan väg än denna smärtsamma kompromiss. Hade man fått sätta ett team ingenjörer på projektet hade man förstås hittat en bättre lösning men evolutionen fungerar som bekant inte så.

Vilken förklaring har ID till fenomenet i fråga? (Jag förväntar mig inte ett svar på den frågan, men man kan ju alltid hoppas)
Senast redigerad av rosebud 2013-09-12 kl. 01:36.
Citera
2013-09-12, 07:00
Medlem
Pads avatar
Citat:
Smarta och enkla svar. Men du föll visst på det tredjde,hur dom komplexa könsorganen har kunnat utvecklats?

Nej, jag struntade faktiskt i det eftersom vi gått igenom hur det gått till sjukt många gånger tidigare med dig. På samma sätt som alla andra organ, med små små steg.

Det var inte så att testiklar utvecklades i ett hemligt forskningslab under 500 000 år och sen lanserades med buller och bång. Du har tidigare visat upp en fenomenal oförståelse för hur utveckling sker och vi har förklarat det gång efter annan. Jag lät alltså bli att dra det en gång till och nöjde mig med de första två frågorna.
Citera
2013-09-12, 08:08
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
De evolutionära fördelarna är;

1. Vi kan utveckla större, smartare hjärnor på detta sättet. Riskerna vid födseln kompenseras alltså av bättre överlevnadschanser senare i livet.

2. Bipedalism ("tvåbenthet") kräver relativt smala höfter, iallafall om man vill kunna springa. Om kvinnor hade ännu bredare höfter skulle komplikationerna vid födsel minska men överlevnadschanserna i situationer relaterade till rörlighet och snabbhet skulle i gengäld sjunka.

http://voices.yahoo.com/why-some-women-not-run-increased-q-angle-and-409133.html

De två punkterna ovan tycks ha vägt relativt tungt och evolutionen hittade ingen annan väg än denna smärtsamma kompromiss. Hade man fått sätta ett team ingenjörer på projektet hade man förstås hittat en bättre lösning men evolutionen fungerar som bekant inte så.

Vilken förklaring har ID till fenomenet i fråga? (Jag förväntar mig inte ett svar på den frågan, men man kan ju alltid hoppas)

Tror du också på att man kan mäta skallar och avgöra potentiell intelligensnivå? Det har man i o f s trott tidigt på 90-talet. Och inom evolutionsbiologin lever ju detta tänkande kvar.
Eller kan en person med mindre skalle och hjärna vara minst lika intelligent som en med stor hjärna i förhållande till kroppsvikt?

Vore det inte en fördel med mindre och smartare hjärnor?

Och om hjärnan ändå är så outvecklad att det tar kanske 12 år innan barnet kan klara sig hyfsat på egen hand borde det väl kunna finnas tid för hjärnan att växa mer efter födseln.

Du måste också sätta dig in i vilken miljö detta skulle ha utvecklats i.

Varför tror du att kvinnor behövde smalare höfter för att kunna springa fortare?

Tänker du att de behövde springa ifrån eller ikapp något djur eller?

Vilket djur kunde de springa ikapp eller ifrån mer än snigel och sköldpadda?
Och borde de inte ha klarat detta med något bredare höfter?

Vad skiljer det mellan en kvinna med lite bredare höfter och en med lite smalare på hundra meter?

Tycker mig se variation på höftbredden även hos kvinnliga löparna på VM.

I verkligheten beror svårigheterna vid födseln snarare på längden på kroppen än på hur breda höfterna är.

Vad blir egentligen kvar av dina evolutionära fördelar när man tänker efter en smula?
Det är ju inte speciellt vetenskaplig att grunda sig på ett "tycks".

Detta borde snarats kunna falsifiera evolutionsteorin.

stebe2
Citera
2013-09-12, 08:31
Medlem
Pads avatar
Citat:

stebe2

Lägg gärna fram ett vettigt skäl till att varför jag skulle upprepa mig en tredje gång, för du verkar ha hakat upp dig.

Du kan på samma gång svara på frågan som jag ställde om det är en smart design av Gud att kvinnor blöder till döds när de föder barn. Observera att det alltså inte bara handlar om smärta (vilket jag varit tydlig med) utan ett potentiellt livshotande tillstånd. Hatar Gud kvinnor? Tror du på arvssynd eller beter sig Gud som Kalle Anka här?
Citera
2013-09-12, 09:42
Medlem
Citat:
Tror du också på att man kan mäta skallar och avgöra potentiell intelligensnivå? Det har man i o f s trott tidigt på 90-talet. Och inom evolutionsbiologin lever ju detta tänkande kvar.
Eller kan en person med mindre skalle och hjärna vara minst lika intelligent som en med stor hjärna i förhållande till kroppsvikt?

Och om hjärnan ändå är så outvecklad att det tar kanske 12 år innan barnet kan klara sig hyfsat på egen hand borde det väl kunna finnas tid för hjärnan att växa mer efter födseln.

Du måste också sätta dig in i vilken miljö detta skulle ha utvecklats i.

Varför tror du att kvinnor behövde smalare höfter för att kunna springa fortare?

Tänker du att de behövde springa ifrån eller ikapp något djur eller?

Vilket djur kunde de springa ikapp eller ifrån mer än snigel och sköldpadda?
Och borde de inte ha klarat detta med något bredare höfter?

Vad skiljer det mellan en kvinna med lite bredare höfter och en med lite smalare på hundra meter?

Tycker mig se variation på höftbredden även hos kvinnliga löparna på VM.

I verkligheten beror svårigheterna vid födseln snarare på längden på kroppen än på hur breda höfterna är.

Vad blir egentligen kvar av dina evolutionära fördelar när man tänker efter en smula?
Det är ju inte speciellt vetenskaplig att grunda sig på ett "tycks".

Detta borde snarats kunna falsifiera evolutionsteorin.

stebe2

Jag säger "tycks" för att det är svårt att dra den här typen av slutsatser med 100% säkerhet.

I vilket fall så har människans hjärnvolym mer än fördubblats sedan homo habilis och även veckningen av kortex har ökat (mer yta). Det är svårt att inte sätta detta i samband med vår dramatiskt ökade kognitiva förmåga. Huvudets storlek är ett problem vid födseln och skulle vi vänta längre ökar givetvis även riskerna.

Angående hjärnstorlek så är det inte så enkelt att man kan sätta likhetstecken mellan volym och intelligens (speciellt på individnivå eller mellan arter), men i fallet med människans evolution så är det en rimlig slutsats att en ökad volym har varit gynnsam för oss. I förhållande till vår kroppsstorlek har vi abnormt stora hjärnor, framförallt vad gäller kortex med frontalloberna i spetsen.

Bredare pelvis och födselkanal skulle reducera smärtan och riskerna men det har uppenbarligen inte selekterats för. Det är välkänt att bredare höfter leder till mer stress på knän och leder (rätt enkel trigonometri, om du tänker efter) och våra förfäder använde benen betydligt mer än oss. Jag har svårt att se en rimligare orsak till att höfterna ändå hållits relativt smala.

Hur menar du att kroppslängen skulle spela mer roll än pelvis?

Noterar slutligen att du som väntat inte förmådde prestera en förklaring från ID sidan. (Givetvis för att en sådan inte existerar.)
Citera
2013-09-12, 09:45
Medlem
Citat:
Nej, jag struntade faktiskt i det eftersom vi gått igenom hur det gått till sjukt många gånger tidigare med dig. På samma sätt som alla andra organ, med små små steg.

Det var inte så att testiklar utvecklades i ett hemligt forskningslab under 500 000 år och sen lanserades med buller och bång. Du har tidigare visat upp en fenomenal oförståelse för hur utveckling sker och vi har förklarat det gång efter annan. Jag lät alltså bli att dra det en gång till och nöjde mig med de första två frågorna.
Du är inte blyg att kasta ur dig fantasier. Jag vill minnas att ni inte förstod hur könsorganen har lyckats utvecklats så dom passar mellan hanar och honor.
Citera
2013-09-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ja, det skulle det.

Enligt Pääbo (om jag nu minns rätt) så har vi människor idag något lite mindre och något lite mindre energikrävande hjärnor än vad vi hade för 40 000 år sen. Huruvida vi är smartare nu än då är svårt att veta.
Citera
2013-09-12, 17:26
Medlem
Pads avatar
Citat:
Du är inte blyg att kasta ur dig fantasier. Jag vill minnas att ni inte förstod hur könsorganen har lyckats utvecklats så dom passar mellan hanar och honor.

Det är ingen skillnad på könsorgans utveckling jämfört med andra organ eller kroppsdelar. Du har fått det hela förklarat för dig fler gånger än vad jag kan minnas.

Att jag inte kan redogöra exakt för hur testiklar eller äggstockar evolverat är ingenting märkligt, och principerna för hur det skedde är inte heller särskilt märkliga. Om du på allvar tar reda på varför din fråga om det naturliga urvalet borde ha stoppat giraffens nervsystem uppvisade okunskap så hade du samtidigt förstått varför det här inte heller är något konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in