Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
De evolutionära fördelarna är;
1. Vi kan utveckla större, smartare hjärnor på detta sättet. Riskerna vid födseln kompenseras alltså av bättre överlevnadschanser senare i livet.
2. Bipedalism ("tvåbenthet") kräver relativt smala höfter, iallafall om man vill kunna springa. Om kvinnor hade ännu bredare höfter skulle komplikationerna vid födsel minska men överlevnadschanserna i situationer relaterade till rörlighet och snabbhet skulle i gengäld sjunka.
http://voices.yahoo.com/why-some-women-not-run-increased-q-angle-and-409133.html
De två punkterna ovan tycks ha vägt relativt tungt och evolutionen hittade ingen annan väg än denna smärtsamma kompromiss. Hade man fått sätta ett team ingenjörer på projektet hade man förstås hittat en bättre lösning men evolutionen fungerar som bekant inte så.
Vilken förklaring har ID till fenomenet i fråga? (Jag förväntar mig inte ett svar på den frågan, men man kan ju alltid hoppas)
Tror du också på att man kan mäta skallar och avgöra potentiell intelligensnivå? Det har man i o f s trott tidigt på 90-talet. Och inom evolutionsbiologin lever ju detta tänkande kvar.
Eller kan en person med mindre skalle och hjärna vara minst lika intelligent som en med stor hjärna i förhållande till kroppsvikt?
Vore det inte en fördel med mindre och smartare hjärnor?
Och om hjärnan ändå är så outvecklad att det tar kanske 12 år innan barnet kan klara sig hyfsat på egen hand borde det väl kunna finnas tid för hjärnan att växa mer efter födseln.
Du måste också sätta dig in i vilken miljö detta skulle ha utvecklats i.
Varför tror du att kvinnor behövde smalare höfter för att kunna springa fortare?
Tänker du att de behövde springa ifrån eller ikapp något djur eller?
Vilket djur kunde de springa ikapp eller ifrån mer än snigel och sköldpadda?
Och borde de inte ha klarat detta med något bredare höfter?
Vad skiljer det mellan en kvinna med lite bredare höfter och en med lite smalare på hundra meter?
Tycker mig se variation på höftbredden även hos kvinnliga löparna på VM.
I verkligheten beror svårigheterna vid födseln snarare på längden på kroppen än på hur breda höfterna är.
Vad blir egentligen kvar av dina evolutionära fördelar när man tänker efter en smula?
Det är ju inte speciellt vetenskaplig att grunda sig på ett "tycks".
Detta borde snarats kunna falsifiera evolutionsteorin.
stebe2