2013-09-11, 17:34
Bannlyst
Tänker på om åklagaren vill ha det till att det var i gryningen P*erre anlade branden eller om han gjorde det när han var klar med värderskåpet, lång stubin i så fall.
Citera
2013-09-11, 17:43
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Kan vara. Men han beskriver själv från FUP 2006 att han upplevde sig som det i de lite yngre skolåren och att han tagit illa vid sig när han kallats vid öknamn.

Står i denna (2013) också, enligt PK så slutade det när han var runt 14år gammal. Han växte tydligen till sig då. Så runt 8:an dvs?
Tidsbegreppen blir luddiga delvis när det är flera personer inblandade i samma bild, det är såpass längesen - och att ingen förhörstomte egentligen bryr sig om exakta datum på orelevanta saker
Citera
2013-09-11, 17:44
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thewinner6
Det talar även emot vittnet som sagt sig höra skotten från flakeböle,av erfarenhet kan det inte alltid bestämmas varifrån ett eller flera skott hörs,särskilt när man inte förväntar sig det.

Det är inte ett vittne utan flera som hört skott. Två av dessa säger att skotten kom från riktningen mot Gustav och Annikas hus. Det ska dock tilläggas att det ena vittnet är osäker på tidpunkten. Sammantaget kan man inte på basis av Polisens uttalande hävda att skotten inte kom från Flakeböle.

Ur förhör med Ha*s Palm*r
"Hans hörde ett par skott på torsdagskvällen. Det hördes två skott hem till Hans."

Källa: Sidan 302 i Huvudprotokollet

Ur förhör med Inge*a Grand*n Engbe*g
"Då hon gick ute så hörde hon minst ett skott som kom ifrån riktningen mot Annika och Gustavs hus. Ingela är helt säker på riktningen."

Källa: Sidan 509 i Huvudprotokollet

Ur förhör med Ben*t Palm*r

"Bengt berättar att det var en sak som han glömde säga vid förra förhöret och det var att han hörde två hagelskott någon av dagarna under den vecka som branden var. Bengt kan inte uppge vilken av dagarna under denna vecka det var som han hörde de två hagelskotten. Bengt minns inte vilken dag även om jag frågar honom om vad han gjorde i samband med att han hörde skotten. Bengt vet att han var utanför sitt hus och att det var mörkt ute.
Bengt vet att det var två hagelskott. Bengt är jägare och hör skillnad på kulvapen och hagelvapen. Bengt uppger att skotten var sammanhängande och att skotten kom så tätt att personen som höll i vapnet inte skulle hunnit ladda om mellan skotten.
Bengt uppger att han hörde hagelskotten från den riktning dit Annika och Gustavs hus ligger."

Källa: Sidan 796 i Huvudprotokollet
Senast redigerad av DadoPrso 2013-09-11 kl. 17:47.
Citera
2013-09-11, 18:03
Medlem
Citat:
Nja, 20-25 minuter som PK sade är enligt mig ingen orimlighet alls. Jag gör det nog på en halvtimme kanske - och då är jag inte så van jägare som PK (vet jag att han är). Dessutom är det ingen fakta som PK skulle tjäna på att han gjorde på kortare tid än vad som är möjligt.

Intressant. Jag kan tycka att PK också borde ha grillats lite mer i förhören; att man liksom gått "bakvägen" och fått fram såna känslor som måhända dykt upp när förhörsledaren spånat kring liknande händelseförlopp: "Om någon som du räknar med inte står för vad du tycker dennes lovat, hur känns det då inom dig?", "har du varit med om många såna jobbiga situationer i ditt liv - även som liten?", "hur reagerade du då?", "Då om G skulle ha nekat dig så måste du ju ha känt dig sårad och sviken - det hade jag blivit" och "Om G dessutom, både symboliskt och reellt, skulle vänt dig ryggen så borde det ju verkligen ha känts fel för dig..."

Det senare är ju, som jag tidigare nämnt, just min tes: Det brinner ihop i PK:s huvud när en av de få i hans liv som han verkligen räknar med och upplever sig ha tajta band till plötsligt inte alls ställer upp och finns där - när det verkligen krisar till sig (som PK säkert kände inför Sthlmsresan). Om G dessutom vänder ryggen till och högst tydligt visar att han tar avstånd och inte bryr sig; ja, då tror jag att "den lille pojken" inom PK - han som blev hunsad och negligerad av både far och mor som liten och dessutom retad i skolan - väcks till liv. Så "nedtryckt" och förolämpad vill han inte känna sig, de känslorna står i vägen för hur han själv vill uppfatta sig: en "riktig karl" som kan försörja sin familj och lösa sina problem själv. Det uppkomna problemet tar han sig an när han snabbt hinner ifatt en bortåt gående G och ger honom 4-5 hårda slag i bakhuvudet med sin hammare. Konsekvensen av att sinnet runnit över för honom blir att han också är tvungen att göra sig av med A.

Håller med om att PK inte blev särskilt hårt grillad under förhöret... var på plats och trodde och tror/hoppas kanske att herr Hagman vet exakt vad han håller på med.

Antalet vittnen ÄR högt varav vissa där deras betydelse i målet synes mig lite tveksamma. Hårdare och subtilare press på Pierre under förhör kanske varit bättre, vad vet jag?

Dock; blodet på hagelskramlan försvinner inte! Telefonens onaturliga avstängning vid den aktuella tiden, säkerställd mobilposition Löttorp 50 strax innan avstängning, pengapaniken, SEE:s vittnesmål under ed (att förringa honom pga ålder känns lite oansvarigt), Eliassons starka vitttnesmål och lite annat smått och gott talar för en fällande indiciedom.

blodet, blodet, blodet!
Senast redigerad av bblues 2013-09-11 kl. 18:32.
Citera
2013-09-11, 18:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Att han påstår sig vara säker i rätten tyder inte på något annat än en stark önskan om att se PK fälld. Hans vittnesmål bör således avskrivas helt och hållet som bevisning.

Detta håller inte.
Avskrivas?
Knappast.

Jo, visst håller det, det tror jag bestämt.
Citat:
På eftermiddagen på tordagen är han säker på att han såg en vit buss med grön rand på, den känner han igen, han vet att pierre har en sån bil.

Han är helt säker på att det var torsdag em för det var enda em han var ute och körde den veckan.

Kan skottljuden som hördes möjligen ha med detta att göra som berörs här nedan?
Citat:
Ordförande frågar Hagman om det utretts om det förekommit några explosioner i samband med branden som kan förklara skottljuden? Inte vad Hagman vet eller vad som framkommit av brandundersökningen men han vet inte säkert.
http://rattegang-se.webnode.se/flakebole/

Bloggaren ifråga gör ett alldeles utomordentligt arbete och är värd allt beröm!
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-11 kl. 18:53.
Citera
2013-09-11, 19:05
Medlem
Lawrence1131s avatar
Är det någon som har gjort en tidslinje för PK.s rörelse luciadagen mtp alla
vittnesmål, man vill se en hypotes på händelseförloppet !
Citera
2013-09-11, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Håller med om att PK inte blev särskilt hårt grillad under förhöret... var på plats och trodde och tror/hoppas kanske att herr Hagman vet exakt vad han håller på med.

Antalet vittnen ÄR högt varav vissa där deras betydelse i målet synes mig lite tveksamma. Hårdare och subtilare press på Pierre under förhör kanske varit bättre, vad vet jag?

Dock; blodet på hagelskramlan försvinner inte! Telefonens onaturliga avstängning vid den aktuella tiden, säkerställd mobilposition Löttorp 50 strax innan avstängning, pengapaniken, SEE:s vittnesmål under ed (att förringa honom pga ålder känns lite oansvarigt), Eliassons starka vitttnesmål och lite annat smått och gott talar för en fällande indiciedom.

blodet, blodet, blodet!

Vad innefattar detta vittnesmål? Har jag missat i så fall.
Citera
2013-09-11, 19:23
Medlem
Citat:
Vad innefattar detta vittnesmål? Har jag missat i så fall.

De var första förhöret i morse men det har ramlat bort ur bloggen... PK ringde upprepade ggr och ville låna 25000. Fick till slut löfte om 5000 för stugtomteriet.

Uppfattade P som stressad vid samtal då telefonen gick igång igen.
Citera
2013-09-11, 19:27
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är ovanligt många vittnen, men man kan ändå inte korrelera riktigt så som du gör. Hur många vittnen som behöver kallas i indiciemål, beror helt på typ av indicier. Sen torde det finnas en psykologisk komponent med här. Åklageriet lider nog fortfarande av traumat att de inte klarade av att sätta dit PK 2006. Det är i den kontexten naturligt, om än inte nödvändigtvis fullt rationellt, att man väljer att ha med ett vittne i onödan, snarare än att riskera att ha ett för lite.

Håller med, viktigt också att kunna utesluta vissa saker som att Annika och Gustav känt sig hotade eller rädda.
Citera
2013-09-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
De var första förhöret i morse men det har ramlat bort ur bloggen... PK ringde upprepade ggr och ville låna 25000. Fick till slut löfte om 5000 för stugtomteriet.

Uppfattade P som stressad vid samtal då telefonen gick igång igen.

Okej, det var Einarsson ja, inte Eliasson. Därför jag inte fattade. Starkt? Tja, bara att PK behövde pengar inför den stundande resan - men inte att han precis just mördat några vänner.
Citera
2013-09-11, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Om vittnet, som svär under ed, är säker så binder det PK:s bil till mordplatsen vid tiden strax före då offren misstänks ha bragts om livet, vilket emot PK:s egna uppgifter. Det är inte så konstigt att vittnet satt sig ner och tittat på närmare tider/dagar efter förhören och med säkerhet kunnat räta ut vissa frågetecken (!). Det är väl knappast något som vittnet räknade ut först idag under pågående tingsrättsförhandling och jag har väldigt svårt att se varför rätten skulle se på ett vittnesmål av denna typen med "stor skepsis". Men det beror ju på med vilka ögon man betraktar detta DadoPrso. Det hade varit en annan sak om vittnet sett en person och varit osäker i månader på vem det var men med tiden blivit mer och mer säker på vem denne "verkligen" sett, smålandstintin. Skilj på äpplen och päron.
Jag blandar inte frukt, förutom när jag gör fruktsallad med barnen.
Det domstolen uppskattar är självupplevda minnen. Att exempelvis rekonstruera i efterhand för att få tydligare minnesbilder förminskar bevisvärdet oavsett om man kan förklara varför minnet förbättrats.
Det här vittnesmålet hade ett ingångsvärde med hög reliabilitet och låg relevans. Sammantaget ett lågt värde för åklagaren. Efter vittnesmålet ökade relevansen lika mycket som reliabiliteten minskade.
Med andra ord tror jag att vittnesmålet inte kommer påverka målet i någondera riktning.
Citera
2013-09-11, 22:35
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Håller med, viktigt också att kunna utesluta vissa saker som att Annika och Gustav känt sig hotade eller rädda.

Gustav kände sig inte helt säker de sista dagarna enligt vittnena. Hotet gentemot honom är verkligt enligt vissa figurer i förundersökningsprotokollet.
Lät polisen verkligen det vara p.ga att Gustav av någon annan anledning haft lite blod på PK:s vapen?
Tjänstefel - anyone?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in