Citat:
Ursprungligen postat av
DadoPrso
Nej, att detta vittnet svär under ed och säger sig vara säker binder inte PK:s bil till mordplatsen vid den aktuella tidpunkten. Läs första förhöret med honom i FUP. Det enda han är säker på är att att PK körde bilen när han mötte honom och att detta utspelades under den aktuella veckan. Han är inte alls säker vilken dag han mött honom. Att han påstår sig vara säker i rätten tyder inte på något annat än en stark önskan om att se PK fälld. Hans vittnesmål bör således avskrivas helt och hållet som bevisning.
Ur förhör med Sv*n-Er*k Engbe*g
"Sven-Erik tillfrågades om han kunde minnas eller sätta något i samband med att han mötte och hejade på Pierre. Sven-Erik sa att han inte kunde komma på något nu, men var helt säker på att det var samma vecka som branden var och att det var Pierre som körde bilen."
Källa: Sidan 480 i Huvudprotokollet
Att ett vittne sätter sig ner och funderar över skeendet är inte konstigt men man kan inte fästa någon vikt vid uppgifter som väsentligt ändrar sig från det första förhörstillfället. Ett vittne kan inte med säkerhet räta ut frågetecken. Minnet fungerar inte så. Detta visar åratal av forskning som rör vittnens berättelser och minnesbilder.
Att hävda att rätten inte borde se på ett vittnesmål av den här typen med stor skepsis visar att du inte förstår betydelsen av rättssäkerhet. Om rätten fäster stor vikt vid vittnesmål som dessa så kan man konstatera att rättssäkerheten är i stor fara.
Men vittnet har varit osäker i flera månader. Han var osäker när han hördes i december 2012 men helt plötsligt i september 2013 är han helt säker på tidpunkten när han sett PK. Detta håller inte.
Jag vill klargöra att vi har
diametralt skiljda tolkningar. Ditt påhopp på vittnet behöver du inte ens motivera för mig, det visar bara hur oseriös du är i ditt resonemang: "Att han påstår sig vara säker i rätten tyder inte på något annat än en stark önskan om att se PK fälld. Hans vittnesmål bör således avskrivas helt och hållet som bevisning."
Vittnet redogör tydligt och trovärdigt för på vilket sätt han rätat ut frågetecknet:
"i förhör sid 482, 21 februari 2013, säger SEE att han sett Pierres skåpbil den 13 december på em. men han är lite osäker i första förhöret, han har blivit säkrare eftersom han kommer ihåg att det var den enda dan han var ute med bilen och handlade och skjutsade flickan till bussen. han såg pierres bil runt 15:30-tiden." [...] "Anledningen till att han i första förhöret sa att han trodde att det var på fredagen var för att han var till tanddläkaren då, men då åkte han på morgonen och sen har han kollat och vet att han bara åkte på em på torsdagen.
Han är inte ett dugg osäker på om att han mötte pierres bil på torsdag em för det var den enda dagen han var ute och körde bil på em den veckan." - Från rättegång.se
Jag ser ingen anledning att misstro denne. Vittnet har
inte suttit och "varit osäker i flera månader" som du påstår, så du behöver inte hänvisa till att någon forskning visar att man minns saker sämre ju längre tiden går. Ditt sätt att blunda för fakta framstår som närmast komisk i sammanhanget.
Ditt andra påhopp besparar jag mig ifrån att vidare bemöta, mer än att jag skulle rekommendera dig att hålla en mer respektfull ton än den uppläxande approach du väljer nu- om du inte vill bli totalt ignorerad i fortsättningen det vill säga.