2013-08-31, 14:25
Medlem
nilemas avatar
Det nya påfundet börjar gälla 1 september & september månad ska rapporteras in nån gång mellan 1-14 oktober så det kommer nog. E-legitimation kommer ju att krävas för att göra rapporterna via nätet
Citera
2013-08-31, 19:48
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilema
Det nya påfundet börjar gälla 1 september & september månad ska rapporteras in nån gång mellan 1-14 oktober så det kommer nog. E-legitimation kommer ju att krävas för att göra rapporterna via nätet
Jag har ingen E-legitimation. Hur kan man annars göra rapporterna, om inte på nätet?
Citera
2013-08-31, 21:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSureOptimisten
Jag har ingen E-legitimation. Hur kan man annars göra rapporterna, om inte på nätet?

Om du hade läser igenom informationen jag länkade till i mitt tidigare svar så hittar du den information du efterfrågar där.

F.ö. kan det även av andra orsaker vara bra att skaffa någon form av e-legitimation, t.ex. för att använda vid deklaration eller flyttanmälan.
Citera
2013-08-31, 21:27
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om du hade läser igenom informationen jag länkade till i mitt tidigare svar så hittar du den information du efterfrågar där.

F.ö. kan det även av andra orsaker vara bra att skaffa någon form av e-legitimation, t.ex. för att använda vid deklaration eller flyttanmälan.
Jaha, det låter ju bra. Får skaffa mig ett e-leg då.
Citera
2013-09-11, 10:28
Medlem
robomans avatar
Jag känner mig dum i huvudet som inte förstår mig på det här med A-kassan.

Min situation:
- Tog examen från universitetet i maj.
- Är medlem i AEA.
- Har jobbat heltid under juni och juli, annars bara en mer sporadisk timanställning.

Vad jag förstått kräver AEA att jag jobbat minst 80 h per månad i 6 månader under den senaste 12-månadersperioden, vilket jag alltså inte gjort. Så därifrån får jag inga pengar.

Skulle alfakassan ge mig pengar om jag gick med där? Och skulle jag i så fall behöva sluta vara med i AEA?
Citera
2013-09-11, 12:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag känner mig dum i huvudet som inte förstår mig på det här med A-kassan.

Min situation:
- Tog examen från universitetet i maj.
- Är medlem i AEA.
- Har jobbat heltid under juni och juli, annars bara en mer sporadisk timanställning.

Vad jag förstått kräver AEA att jag jobbat minst 80 h per månad i 6 månader under den senaste 12-månadersperioden, vilket jag alltså inte gjort. Så därifrån får jag inga pengar.

Skulle alfakassan ge mig pengar om jag gick med där? Och skulle jag i så fall behöva sluta vara med i AEA?

Alfakassan är en a-kassa precis som alla andra (med skillnaden att det är en statlig variant) och har att följa samma regelverk. Dina möjligheter att få ersättning från Alfakassan är precis lika goda där som de är hos AEA.

Det är så vitt jag känner till ej tillåtet att vara medlem i flera a-kassor.
Citera
2013-09-11, 14:31
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Alfakassan är en a-kassa precis som alla andra (med skillnaden att det är en statlig variant) och har att följa samma regelverk. Dina möjligheter att få ersättning från Alfakassan är precis lika goda där som de är hos AEA.

Det är så vitt jag känner till ej tillåtet att vara medlem i flera a-kassor.
Japp, du verkar ha rätt. Jag trodde jag hade läst att Alfakassan hade några speciella, lägre arbetskrav, men så var inte fallet. Fortfarande 80 h i månaden i 6 månader under den senare 12-månadersperioden. Hm...
Citera
2013-09-11, 19:03
Medlem
diar84s avatar
Ett tips (som säkert kommit fram i tråden tidigare) men värt att upprepas: teckna in inkomstförsäkring hos facket! Hos många fackförbund ingår försäkringen i medlemskapet (kolla upp)

Det spelar ju ingen roll hur mycket tjänat när det gäller a-kassa. Det högsta beloppet man får är 14960 före skatt (ca 10 800 kronor efter skatt?). Men har man inkomstförsäkring så täcker facket upp så att man faktiskt får 80% av lönen. Tror facket pröjsar ca ett halvt år. Själv tecknat den försäkringen, just in case.
Citera
2013-09-12, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kassakortet
Hur det kommer att gå för dig går inte att säga. Du lämnar för lite information om just dina omständigheter för att kunna säga nåt om det. Det gör väl inte dig klokare eller lugnare, men följande kan sägas om uteslutning, frånkännande och polisanmälan.

Reglerna om uteslutning, frånkännande och polisanmälan finns i lagen om arbetslöshetskassor, lagen om arbetslöshetsförsäkring och i bidragsbrottslagen.

Har du lämnat felaktiga uppgifter till a-kassan och dessa uppgifter påverkar din rätt till ersättning, kan din a-kassa straffa dig med uteslutning eller frånkännande. Du behöver inte ha haft för avsikt att lura till dig pengar, det räcker att du varit grovt vårdslös när du fyllde i ditt kassakort.

Eftersom a-kassorna är föreningar är det hårdaste straffet att du utesluts ur föreningen. Om du utesluts kan du inte få ersättning från a-kassan på ett helt år. Om du har gått med i a-kassan direkt efter uteslutningen och arbetat så att du klarar arbetsvillkoret, kan du ett år efter uteslutningen få rätt till ersättning.

Det i teorin något mildare straffet är att du frånkänns ersättningsdagar. Frånkännande innebär att a-kassan plockar bort dagar från din ersättningsperiod och perioden blir då kortare än 300/450 ersättningsdagar. Vanligaste frånkännandet är att 130 ersättningsdagar plockas bort. För att få ut ersättning efter att frånkännandet klarats av, måste du ha arbetat i viss minsta omfattning.

Varje a-kassa bestämmer själv hur de använder reglerna om uteslutning och frånkännande. Vanligen är det a-kassans styrelse som beslutar om en medlem ska straffas eller inte, men en del a-kassor har gett den uppgiften till kassaföreståndaren, dvs till a-kassans chef. Min erfarenhet är att a-kassorna är olika nitiska. Somliga a-kassor straffar få felande medlemmar och andra a-kassor straffar en stor andel av medlemmarna som har gjort fel. Kolla på följande, http://www.iaf.se/Global/Tillsyn/Rap...teslutning.pdf , se sidan 20 och jämför antalet ersättningstagare och antalet uteslutna. Sammanställningen gäller år 2007 och det går egentligen inte att använda antalet ersättningstagare i relation till antalet uteslutna som facit för vilka a-kassor som är hårda och vilka som är mjuka, men siffrorna kan ändå vara intressanta. Kan finnas fler och aktuellare sammanställningar, men det har jag inte hunnit kolla. Finns intresse, leta själv vidare på www.iaf.se för eventuell ytterligare information.

Ett annan sak din a-kassa kan göra, är att de polisanmäler dig för bidragsfusk. Flera a-kassor har som tumregel att du polisanmäls, om du har fått mer än 5 000 kronor felaktigt på grund av nåt fel som du själv har gjort. Tumregeln baserar sig på uttalanden från myndigheter och sånt och är ingen lagregel och en del a-kassor verkar anmäla hej vilt. För att du ska fällas i en domstol för bidragsfusk krävs i praktiken att du bor nånstans i Sverige där polis och åklagare är beredda att driva ärenden om bidragsfusk. I många delar av Sverige är polis och åklagare inte intresserade av att driva den typen av ärenden.

Utöver ovanstående kan den utbetalda ersättningen komma att återkrävas, med ränta.

Hoppas att det går bra för dig till slut, darwincowboy!

Uppdatering för mitt ärende!

Unionen krävde tillbaka pengarna för aktuella veckor men dom nämnde inget om att de tar ärendet vidare till avstängning från akassan eller polisanmälan så jag hoppas verkligen att detta är allt som händer. I tidigare beslut/brev från Unionen stoppades min ersättning tillfälligt under utredningen men de senaste veckorna har jag kunnat stämpla som vanligt. Jag tolkar detta som ett positivt tecken och att Unionen är klara med sitt beslut.

Vad tror ni om detta? Låter det rimligt att problemet är ur världen?

Tack för ert stöd!
Citera
2013-09-12, 14:50
Medlem
A kassa - bolag

Hej..
Har blivit arbetslös och håller på att fylla i papper när det dök upp ifall jag har bolag..
Ringde för att kolla vad jag ska fylla i då jag har ett bolag men där det inte händer något.

Då sa hon att jag måste ha bolaget vilande annars kan jag inte få ersättning..

Nu till min fråga..
Om jag kryssar att jag ej har bolag, kollar de upp sådant ?
Om jag ska lägga bolaget vilande, hur gör jag det och finns det något dåligt med det? AB

Jag har även en enskild firma som jag vete tusan varför jag registrerade..
Är det samma med den?

Hur löser jag allting på enklast sätt?
Citera
2013-09-12, 15:28
Medlem
Snass avatar
Hejsan! Antar att det är här jag ska skriva så jag börjar väl;

Nu är det så att jag är anmäld hos IF Metalls A-Kassa, och för några veckor sedan praktiserade jag på en festival (alltså ingen betalning).

Jag jobbade 5 timmar och tolkade deras kassakort fel och skrev i dessa 5 timmar. Nu vill dom att jag kommer med ett arbetsgivarintyg för dessa 5 timmar jag jobbat GRATIS. Är det ens möjligt för en arbetsgivare att skriva när det handlar om praktik och gratisjobb?

Kommer arbetsgivaren få massa kostnader nu för att jag har jobbat gratis och måste få ett arbetsgivarintyg?

Har verkligen noll koll så vore jättesnällt ifall någon kunde hjälpa mig i fallet!
Citera
2013-09-16, 04:21
Medlem
Shena, fråga angående akassa.

Började jobba 1 september 2012.
Skrev in mig på akassa 1 december 2012.
Slutade jobba 23 augusti 2013.

Frågan; Har jag rätt till akassa och hur mycket kommer ja få ungefär. Byggnadsakassa gäller det om det spelar någon roll. Här är mina timmar fall man kan räkna ut något från det; på ett ungefär alltså hur mycket jag kommer få ut.

september 136h
oktober 136h
november 168h

blev medlem i kassan 1. december
december 136h
januari 45h
febuari 67,5h
mars 48h
april 176h
maj 160h
juni 96h
juli 32h