Jävla skitväder för svamp här i södra Sverige :/. Letade i ungefär 1 timme och hittade endast 3 st svampar, lämnade dock några som var för små.
90% säker på att det är toppisar men för att vara på den säkra sidan får ni också ta en titt;
http://i41.tinypic.com/kai82a.jpg
Stämmer det om jag säger att toppisar alltid har mörka skivor? Finns mängder med svampar som är ganska lika toppisar men vars skivor är gula, dessa plockar jag ej.
Har en tendens att bli lite nojjig när jag ''kryper runt'' och letar. Har ni några bra bortförklaringar etc som ni använder/har använt er av? Själv brukar jag ta med mig en gammal biologibok och mitt universitetskort. Om någon skulle fråga etc så är jag ute och gör min master i mykologi

. Jag har aldrig behövt att använda denna ursäkt någon gång men tror ni det skulle fungera? Plockar även svampen i en liten plastpåse, vilket jag vet är inte optimalt men svampen ligger bara där i under själva plockandet innan jag torkar den hemma. Påsen placerar jag i kalsongerna när jag plockar ifall någon skulle störa.