2013-09-10, 17:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
OT: Olof Palmes spanska var svag. Jag tror aldrig han läst spanska alls.
Vad det nu säger. Jag har inte läst tyska alls. Och inte är jag någon överdängare på det, men nog klarar jag mig i en tyskspråkig vardag. Palme hade nog inte sämre förutsättningar än jag för något sådant.

Citat:
Det bombastiska talet i Santiago de Cuba sommaren 1975 läste han innantill efter att ha tagit ett chansartat beslut på planet dit att skippa tolkningen.
Jag har bestämt för mig att jag har hört Palme också hålla presskonferns på spanska. Det var den minnesbilden jag utgick från. Har jag blandat ihop saker i minnet, ber jag om ursäkt.

Citat:
Däremot växte han upp med en tysktalande mor och fransktalande barnflicka. i treårsåldern talade han tre olika språk, till skillnad från t ex Bo Holmberg.
Hans brytning på franska är påfallande tung för att ha vuxit upp ed fransktalande barnflicka. Jag har svårt att tro att det fann någon sådan kontinuerligt under hans barndom.

Citat:
Bo Holmberg växte upp under samma enkla förhållanden som de flesta samtida svenskar, och detta ursprung var en fördel när det gäller förtroendeposter inom arbetarrörelsen. Han blev distriktsordförande i socialdemokraterna och omtyckt landstingsråd i Västernorrland. Därifrån dubbades han till minister i det nyinrättade civildepartementet 1982 som skulle ta ett helhetsgrepp på den offentliga sektorn vilken växt enormt 1956-1976. Han hade ett diffust - kanske omöjligt - uppdrag, något han misslyckades stort med. Att han var svag i engelska är inget speciellt. Lite mer intressant är att det påstås ha varit stora slitningar på civildepartementet mellan Holmberg och övrig personal under dennes sista tid som minister.
En detaljanmärkning: Civildepartementet var inte så jäkla nyinrättat - det hade bara hetat Kommundepartementet under några år före 1982. Däremot har du rätt i att det nygamla namnet återspeglade en ambition att fokusera på hela den offentliga sektorn, och inte bara på kommunerna. Att den ambitionen misslyckades, berodde inte bara på att uppgiften var svår rent arbetsmässigt, eller på att han var kontroversiell som departementschef, utan också på att en hel del andra departement ansåg att den ena eller andra aspekten av den offentliga sektorn var deras uppgift, och inte alls var intresserade av att lägga sig platt för Civildepartementet.
Citera
2013-09-10, 17:57
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
(...)
Hans brytning på franska är påfallande tung för att ha vuxit upp ed fransktalande barnflicka. Jag har svårt att tro att det fann någon sådan kontinuerligt under hans barndom.
Jag korrigerar mig. OT Palme hade svensk barnjungfru och "fransk guvenant". 1947 berättar han att han vid fem års ålder var trespråkig.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
En detaljanmärkning: Civildepartementet var inte så jäkla nyinrättat - det hade bara hetat Kommundepartementet under några år före 1982. Däremot har du rätt i att det nygamla namnet återspeglade en ambition att fokusera på hela den offentliga sektorn, och inte bara på kommunerna. Att den ambitionen misslyckades, berodde inte bara på att uppgiften var svår rent arbetsmässigt, eller på att han var kontroversiell som departementschef, utan också på att en hel del andra departement ansåg att den ena eller andra aspekten av den offentliga sektorn var deras uppgift, och inte alls var intresserade av att lägga sig platt för Civildepartementet.
Det stämmer bra.
Palmes initiala idé och Holmbergs approach bottnade i tidigare decenniers expansiva syn på det offentliga. Palmes och och de andra departementens (finansdepartementet) exekutiva politik gentemot civildepartementet blev en helt annan.

I denna gamla tråd nämns Holmbergs alkoholvanor 2009. I morgon kväll lyfts det upp till ytan i en Tom Alandh-dokumentär på SVT: TIO ÅR SEDAN MORDET PÅ ANNA LINDH.

Ikväll sänder TV4 en annan dokumentär om Anna Lindh: Vår älskade Anna. Holmberg intervjuas där. Däremot nämns kanske inte alkoholvanorna och annat mer privat.
Citera
2013-09-10, 22:10
Medlem
Citat:
Jag korrigerar mig. OT Palme hade svensk barnjungfru och "fransk guvenant". 1947 berättar han att han vid fem års ålder var trespråkig.

Det stämmer bra.
Palmes initiala idé och Holmbergs approach bottnade i tidigare decenniers expansiva syn på det offentliga. Palmes och och de andra departementens (finansdepartementet) exekutiva politik gentemot civildepartementet blev en helt annan.

I denna gamla tråd nämns Holmbergs alkoholvanor 2009. I morgon kväll lyfts det upp till ytan i en Tom Alandh-dokumentär på SVT: TIO ÅR SEDAN MORDET PÅ ANNA LINDH.

Ikväll sänder TV4 en annan dokumentär om Anna Lindh: Vår älskade Anna. Holmberg intervjuas där. Däremot nämns kanske inte alkoholvanorna och annat mer privat.

Björn Rosengren sa i dokumentären, apropå Annas arbete som utrikesminister, att det var krävande eftersom hon dessutom hade två barn och "en man som inte fungerade". Han sa också att "Bosse var en fin person" men att de hade haft stora problem inom familjen året innan och det året som Anna dog. Kanske stämde uppgifterna om en skilsmässa trots allt?
Citera
2013-09-10, 22:38
Medlem
CarolSeavers avatar
Visst var det så, att han begick självmord -- men att slaskmedia inte talade om dödsorsaken i klartext, utan bara "hintade" på ett grovt sätt.

Obegripligt i så fall, när man rapporterar om andra dödsorsaker! (Och det kan väl inte vara förtal att berätta om en dödsorsak?) Fy fan vad jag föraktar svenska gammelmedia.
Citera
2013-09-10, 22:44
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
I dokumentären nämns att makens alkoholmissbruk var något det talades tyst om. Filmaren Tom Alandh frågar sig om det var av feghet eller hänsyn. Han konstaterar att om Bo Holmbergs alkoholmissbruk talades det bara viskande.
- Några av mina intervjupersoner kände väl till den situatiuonen. Vi beskriver det försiktigt, säger han."

Alltså, är det Tom Alandh, som för public service gör en dokumentär om en person, och där väljer att inte tala klarspråk? What's the point, liksom.
Citera
2013-09-10, 22:51
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edeis
Björn Rosengren sa i dokumentären, apropå Annas arbete som utrikesminister, att det var krävande eftersom hon dessutom hade två barn och "en man som inte fungerade". Han sa också att "Bosse var en fin person" men att de hade haft stora problem inom familjen året innan och det året som Anna dog. Kanske stämde uppgifterna om en skilsmässa trots allt?
Ja, kanske?

Det var snack redan på nittiotalet att Bo H inte klarade eller tilläts ta huvudansvar i föräldraskapet. Om nåt sånt stämmer så kan det bero överdrivet kontrollbehov hos AL, eller ointresse hos BH, eller tafatthet hos BH, eller alkohol... Dock satt han på landshövdingeposten ända till 2005.
Citera
2013-09-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Alltså, är det Tom Alandh, som för public service gör en dokumentär om en person, och där väljer att inte tala klarspråk? What's the point, liksom.

poängen är väl att alandh inte vet allt och inte vill snaska, att holmberg inte har varit död länge, inte kan kommentera, att det finns levande och rätt unga barn och att dokumentären primärt handlar om hans fd fru och inte om honom.
Citera
2013-09-10, 23:50
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
poängen är väl att alandh inte vet allt och inte vill snaska, att holmberg inte har varit död länge, inte kan kommentera, att det finns levande och rätt unga barn och att dokumentären primärt handlar om hans fd fru och inte om honom.

Vaddå "snaska"?? En dokumentär ska väl handla om att förmedla fakta, varken mer eller mindre. Speciellt i en public service-kanal.

Framgår det av dokumentären att han (som jag är ganska övertygad om) begick självmord?

Citat:
inte har varit död länge, inte kan kommentera

Eh, det ligger ju liksom i sakens natur att om man är död, kan man inte kommentera! Det borde också (rätta mig gärna om jag har fel) vara svårt att ställas till ansvar för förtal av en död människa.

Hur menar du att barnen skulle ta skada, av att allmänheten får veta vad alla i bekantskapskretsen rimligen redan vet?
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-09-10 kl. 23:57.
Citera
2013-09-10, 23:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det var snack redan på nittiotalet att Bo H inte klarade eller tilläts ta huvudansvar i föräldraskapet. Om nåt sånt stämmer så kan det bero överdrivet kontrollbehov hos AL, eller ointresse hos BH, eller tafatthet hos BH, eller alkohol...
På nåt vis gav mig inte AL vibbarna av att ha värre kontrollbehov än nån annan tjej - åtminstone inte som juridikstudent när jag kände henne. Fast jag får erkänna att jag har lätt att charmas av smarta och charmiga tjejer - och Anna var sannerligen bådadera - så jag kan ha blundat för tecken i den riktningen.

Citat:
Dock satt han på landshövdingeposten ända till 2005.
Det kan du dock göra och vara rätt körd. Har du bara ett kapabelt och lojalt länsråd och en lojal administratör (fd sekreterare) så kan du göra ganska få knop utan att egentligen kommer upp till ytan.
Citera
2013-09-11, 02:48
Medlem
CarolSeavers avatar
Det är framför allt den här artikeln jag tänker på: http://www.expressen.se/nyheter/bo-holmberg-hade-svart-att-ga-vidare-efter-mordet/

Gammelmediahyckleri när den är som allra, allra värst; minns det som igår när jag läste artikeln. Som att en dödsorsak vore sämre än en annan, och måste talas tyst om. Det är liksom inte olagligt att begå självmord...

(Förutsatt då att jag har rätt, att självmord var dödsorsaken.)
Citera
2013-09-11, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Vaddå "snaska"?? En dokumentär ska väl handla om att förmedla fakta, varken mer eller mindre. Speciellt i en public service-kanal.

TV4 är knappast Public Service...
Citera
2013-09-11, 05:21
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solo-Lars
TV4 är knappast Public Service...

Trodde det var en SVT-dokumentär som diskuterades. Men de är väl ungefär lika goda kålsupare: *= public service. Skillnaden är möjligen då, att SVT tvångsfinansieras med något som kallas tv-licens...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in