Citat:
Ursprungligen postat av
DadoPrso
Jag vände mig mot beskrivningen. Visst drack han men omfattningen kan diskuteras, Holmberg var knappast någon a-lagare. Kommentaren om det dåraktiga påståendet rör uppgifterna om att han skulle misshandlat henne. Det finns inga som helst belägg för det.
Du har alldeles rätt i att det finns
absolut ingenting som tyder på att Holmberg skulle ha varit våldsam, varken mot Anna Lindh eller mot någon annan. (Jag är ganska säker på att hon hade tagit killarna och sitt pick och pack och gått om det hade varit så.) Däremot
var han de facto rätt nersupen. Det var ju inte tal om att han skulle ha hand om pojkarna ensam, till exempel, utan de fick ju bo hos Annas syster. Alkoholismen skördar sina offer i toppolitiken, och Holmberg var ju inte ensam i sin socialdemokratiska generation om att behöva "pensioneras" med en landshövdingspost pga alkoholproblem - det samma gällde ju den mycket begåvade Mats Hellström.
Citat:
Ursprungligen postat av
Danneuslingen
Palme lät sig intervjuas på franska, tyska och engelska, förutom svenskan då. Hur många politiker fixar det idag?
Du glömmer spanskan, som Palme var riktigt bra på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skidaddle
Ja, men Palme kom från en fin familj med gedigen utbildning. Sigtuna läroverk, Kenyon College i USA, juristexamen vid Stockholms universitet. Jag vet inte om Sverige har haft en mer välutbildad statsminister dom senaste hundra åren.
Jodå. Nils Edén, statsminister 1917-20, var professor i historia, och Ernst Trygger, statsminister 1923-24 var professor i processrätt. Och Oscar von Sydow, statsminister feb-okt 1921, hade visserligen inte studerat akademiskt utomlands, som Palme, men hans jur kand var minst lika lysande som dennes. Fram till och med det socialdemokratiska totala genombrottet på trettiotalet var det ju normalt att en svensk statsminister skulle ha ungefär samma familjebakgrund som Palme.