2013-09-08, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Illasinnade rykten.

Knappast, det handlar om dåraktiga påståenden från galna konspirationsteoretiker.

att han hade alkoholproblem lyfts väl fram i tom alandhs nya dokumentär om anna lindh som sänds nu i veckan på svt, så den biten verkar inte handla om dåraktiga påstående.

http://www.expressen.se/nyheter/anna-lindh-slets-mellan-jobb-och-barn/

"Att hennes äktenskap med den 15 år äldre Bo Holmberg inte var så lyckligt de sista åren framgår tydligt. Hennes karriär gick spikrakt uppåt medan han hade lämnat den politiska hetluften. Det slet på relationen.
- Hon var orolig för sönerna. Därför var deras äktenskap på upphällningen, säger Staffan Lindh, pappa till Anna, till Expressen.
I dokumentären nämns att makens alkoholmissbruk var något det talades tyst om. Filmaren Tom Alandh frågar sig om det var av feghet eller hänsyn. Han konstaterar att om Bo Holmbergs alkoholmissbruk talades det bara viskande.
- Några av mina intervjupersoner kände väl till den situatiuonen. Vi beskriver det försiktigt, säger han."
Citera
2013-09-08, 19:39
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier
När Bosse tillträdde som civilminister 1983 fick han ta privatlektioner i engelska hos en av stadens komvux-lärare. I övrigt har jag bara hört gott om både Bosse och hans barn.
Tragikomiskt med en minister som måste ta lektioner i det främmande språket engelska..
Det säger en del om hur låg standarden på politiker var redan på 80-talet.
Citera
2013-09-08, 21:06
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Tragikomiskt med en minister som måste ta lektioner i det främmande språket engelska..
Världen var knappast så internationell för 30 år sen som den är idag. Man hörde inte engelska på tv i samma utsträckning (två kanaler statstelevision och inget annat), var man vuxen då hade man knappt fått någon engelskundervisning och internet fanns inte.

/T
Citera
2013-09-08, 22:11
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
att han hade alkoholproblem lyfts väl fram i tom alandhs nya dokumentär om anna lindh som sänds nu i veckan på svt, så den biten verkar inte handla om dåraktiga påstående.

http://www.expressen.se/nyheter/anna-lindh-slets-mellan-jobb-och-barn/

"Att hennes äktenskap med den 15 år äldre Bo Holmberg inte var så lyckligt de sista åren framgår tydligt. Hennes karriär gick spikrakt uppåt medan han hade lämnat den politiska hetluften. Det slet på relationen.
- Hon var orolig för sönerna. Därför var deras äktenskap på upphällningen, säger Staffan Lindh, pappa till Anna, till Expressen.
I dokumentären nämns att makens alkoholmissbruk var något det talades tyst om. Filmaren Tom Alandh frågar sig om det var av feghet eller hänsyn. Han konstaterar att om Bo Holmbergs alkoholmissbruk talades det bara viskande.
- Några av mina intervjupersoner kände väl till den situatiuonen. Vi beskriver det försiktigt, säger han."

Jag vände mig mot beskrivningen. Visst drack han men omfattningen kan diskuteras, Holmberg var knappast någon a-lagare. Kommentaren om det dåraktiga påståendet rör uppgifterna om att han skulle misshandlat henne. Det finns inga som helst belägg för det.
Citera
2013-09-09, 11:37
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:

Palme lät sig intervjuas på franska, tyska och engelska, förutom svenskan då. Hur många politiker fixar det idag?

På hur många språk blir Obama intervjuad?
Citera
2013-09-09, 13:10
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen
Palme lät sig intervjuas på franska, tyska och engelska, förutom svenskan då. Hur många politiker fixar det idag?

Ja, men Palme kom från en fin familj med gedigen utbildning. Sigtuna läroverk, Kenyon College i USA, juristexamen vid Stockholms universitet. Jag vet inte om Sverige har haft en mer välutbildad statsminister dom senaste hundra åren. Annars brukar det ju vara ganska vanligt att politikerna har gått den långa vägen genom politiken utan vare sig högre utbildning eller annan yrkeslivserfarenhet. Vi har ju en justitieminister med oavslutade juridikstudier och alltså bara en gymnasieexamen som högsta betyg.
Citera
2013-09-09, 13:22
Medlem
Geres avatar
Citat:

Och tyvärr så har den inte förbättrats mycket.

Får ett litet och exportberoende land som Sverige är detta allvarligt.
Citera
2013-09-09, 14:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Jag vände mig mot beskrivningen. Visst drack han men omfattningen kan diskuteras, Holmberg var knappast någon a-lagare. Kommentaren om det dåraktiga påståendet rör uppgifterna om att han skulle misshandlat henne. Det finns inga som helst belägg för det.
Du har alldeles rätt i att det finns absolut ingenting som tyder på att Holmberg skulle ha varit våldsam, varken mot Anna Lindh eller mot någon annan. (Jag är ganska säker på att hon hade tagit killarna och sitt pick och pack och gått om det hade varit så.) Däremot var han de facto rätt nersupen. Det var ju inte tal om att han skulle ha hand om pojkarna ensam, till exempel, utan de fick ju bo hos Annas syster. Alkoholismen skördar sina offer i toppolitiken, och Holmberg var ju inte ensam i sin socialdemokratiska generation om att behöva "pensioneras" med en landshövdingspost pga alkoholproblem - det samma gällde ju den mycket begåvade Mats Hellström.

Citat:
Du glömmer spanskan, som Palme var riktigt bra på.
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ja, men Palme kom från en fin familj med gedigen utbildning. Sigtuna läroverk, Kenyon College i USA, juristexamen vid Stockholms universitet. Jag vet inte om Sverige har haft en mer välutbildad statsminister dom senaste hundra åren.
Jodå. Nils Edén, statsminister 1917-20, var professor i historia, och Ernst Trygger, statsminister 1923-24 var professor i processrätt. Och Oscar von Sydow, statsminister feb-okt 1921, hade visserligen inte studerat akademiskt utomlands, som Palme, men hans jur kand var minst lika lysande som dennes. Fram till och med det socialdemokratiska totala genombrottet på trettiotalet var det ju normalt att en svensk statsminister skulle ha ungefär samma familjebakgrund som Palme.
Citera
2013-09-10, 12:06
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du glömmer spanskan, som Palme var riktigt bra på.[/html]

Njae, uttalar man Guernica som ['gwernika] istf [ger'nika] -, vilket han gör i det berömda utfallet efter julbombningarna i Hanoi -, så har man ingen riktig koll på vilken stavelse som betonas i spanskan, och vilket ljud "gue"-stavning motsvarar.

Jag har aldrig hört Palme tala spanska, bortsett litet grand från det där talet han höll i Havanna, och då läste han ju. Därför tog jag inte med spanskan. Franska, tyska och engelska har jag däremot hört honom konversera på, och det fungerade bra.
Citera
2013-09-10, 14:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Njae, uttalar man Guernica som ['gwernika] istf [ger'nika] -, vilket han gör i det berömda utfallet efter julbombningarna i Hanoi -, så har man ingen riktig koll på vilken stavelse som betonas i spanskan, och vilket ljud "gue"-stavning motsvarar.
Palme tillhörde en generation för vilken uttalet inte var det väsentliga. Hans franska flöt t ex på bra, men hans brytning var mycket tung.
Citera
2013-09-10, 16:33
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Palme tillhörde en generation för vilken uttalet inte var det väsentliga. Hans franska flöt t ex på bra, men hans brytning var mycket tung.

1. Varifrån har du fått att uttalet skulle vara oviktigt för den generation han tillhörde? Källa?

2. Palme var helt kommunikativ på tyska, franska och engelska, med kraftig brytning när det gäller franskan. Inte tyskan dock. Relativt brytningsfritt på engelska.

3. Jag har aldrig hört honom tala spanska (har du?) så huruvida han var kommunikativ på spanska vet jag inte, men uttalet av Guernica antyder ju att han inte behärskade språket speciellt väl. En sak är att ha svårt med artikulationen av vissa ljud i löpande tal, en annan att lägga betoningen på fel stavelse och stoppa in diftonger där de inte ska vara.
Citera
2013-09-10, 16:37
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Du glömmer spanskan, som Palme var riktigt bra på.
Citat:
Njae,
OT: Olof Palmes spanska var svag. Jag tror aldrig han läst spanska alls. Det bombastiska talet i Santiago de Cuba sommaren 1975 läste han innantill efter att ha tagit ett chansartat beslut på planet dit att skippa tolkningen. Däremot växte han upp med en tysktalande mor och fransktalande barnflicka. i treårsåldern talade han tre olika språk, till skillnad från t ex Bo Holmberg.

Citat:
Bo Holmberg växte upp under samma enkla förhållanden som de flesta samtida svenskar, och detta ursprung var en fördel när det gäller förtroendeposter inom arbetarrörelsen. Han blev distriktsordförande i socialdemokraterna och omtyckt landstingsråd i Västernorrland. Därifrån dubbades han till minister i det nyinrättade civildepartementet 1982 som skulle ta ett helhetsgrepp på den offentliga sektorn vilken växt enormt 1956-1976. Han hade ett diffust - kanske omöjligt - uppdrag, något han misslyckades stort med. Att han var svag i engelska är inget speciellt. Lite mer intressant är att det påstås ha varit stora slitningar på civildepartementet mellan Holmberg och övrig personal under dennes sista tid som minister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in