Citat:
Vad det nu säger. Jag har inte läst tyska alls. Och inte är jag någon överdängare på det, men nog klarar jag mig i en tyskspråkig vardag. Palme hade nog inte sämre förutsättningar än jag för något sådant.
Citat:
Jag har bestämt för mig att jag har hört Palme också hålla presskonferns på spanska. Det var den minnesbilden jag utgick från. Har jag blandat ihop saker i minnet, ber jag om ursäkt.
Det bombastiska talet i Santiago de Cuba sommaren 1975 läste han innantill efter att ha tagit ett chansartat beslut på planet dit att skippa tolkningen.
Citat:
Hans brytning på franska är påfallande tung för att ha vuxit upp ed fransktalande barnflicka. Jag har svårt att tro att det fann någon sådan kontinuerligt under hans barndom.
Däremot växte han upp med en tysktalande mor och fransktalande barnflicka. i treårsåldern talade han tre olika språk, till skillnad från t ex Bo Holmberg.
Citat:
En detaljanmärkning: Civildepartementet var inte så jäkla nyinrättat - det hade bara hetat Kommundepartementet under några år före 1982. Däremot har du rätt i att det nygamla namnet återspeglade en ambition att fokusera på hela den offentliga sektorn, och inte bara på kommunerna. Att den ambitionen misslyckades, berodde inte bara på att uppgiften var svår rent arbetsmässigt, eller på att han var kontroversiell som departementschef, utan också på att en hel del andra departement ansåg att den ena eller andra aspekten av den offentliga sektorn var deras uppgift, och inte alls var intresserade av att lägga sig platt för Civildepartementet.
Bo Holmberg växte upp under samma enkla förhållanden som de flesta samtida svenskar, och detta ursprung var en fördel när det gäller förtroendeposter inom arbetarrörelsen. Han blev distriktsordförande i socialdemokraterna och omtyckt landstingsråd i Västernorrland. Därifrån dubbades han till minister i det nyinrättade civildepartementet 1982 som skulle ta ett helhetsgrepp på den offentliga sektorn vilken växt enormt 1956-1976. Han hade ett diffust - kanske omöjligt - uppdrag, något han misslyckades stort med. Att han var svag i engelska är inget speciellt. Lite mer intressant är att det påstås ha varit stora slitningar på civildepartementet mellan Holmberg och övrig personal under dennes sista tid som minister.
Men de är väl ungefär lika goda kålsupare: *= public service. Skillnaden är möjligen då, att SVT tvångsfinansieras med något som kallas tv-licens...