2013-09-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Förvirrade inlägg är väl en bättre benämning....antar att du är ironisk!

Verkligen inte ironisk. Bra förklarat av ttsp, och väldigt intressant
Citera
2013-09-10, 13:43
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Gud är i allra högsta grad verklig. Men de som inte är öppen för honom kommer ha svårare att ta emot hans omättliga kärlek. Må Jesus leda dig mot ljuset.
Gud verklig?

Du förkortar, du ska säga att personen/gruppen, som gör anspråk, är en (kanske t.o.m multipersonell, ja det heter så när det handlar om störda individer, som hör röster och skönjer konturer i luften) levande individ, med bibeln i handen eller koranen, eller ett löv eller en sten, eller en bil som den vill laga, precis whatever, den kanske bara är förstoppad.. i behov av lättnad men vet inte vägen till toa eller var och hur man lättar - så är det personens vilja, det handlar om - varför behöver jag tjata om denna din uppvisade lättja?

Du medvetet undanhåller vägen/relationen sträckan mellan gud och person? detta tycker du är ovidkommande i detta gravallvarliga avhandlande om guds natur?

Isf, varför har inte isf apologetismen under dess hundra år, lyckats förädla och maximera språket så budkskapen går lite mer selektivt ändå.. kan ni inte bättre? Eller man vill inte ha sprängfyllda synagogor och kyrkor och en massa kropsliga utsöndringar i moskéerna?

Jag förstår inte riktigt guds vilja, att somliga ska ner på alla fyra, medan andra tar det med finmimik, man kan också säga, mim, eller som sagt, autovisuellt audioradiell non-touch-tekniken, genom enbart beställning av aktiers riktning om tre år, då ju tålamod är en dygdig gudlig prövning, som gäller som Lag, för det här är ju om vi minns, seriösa saker.

Man kan aldrig ljuga inför Gud, han vet allt och står i konstant bevakning av varje tanke.

hur ska ni egentligen klara er, barn..
Citera
2013-09-10, 23:03
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Motsäger bibeln det?

Vilka citat då?
Woops, felskrivet. Jag menade såklart att Jorden skapades för miljarder år sedan. En miss av mig.
Citera
2013-09-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Så du menar att t.ex biologisk evolution, att solen kommer före ljus, att jorden skapas på 6 dagar, osv osv inte motsäger bibeln? Då har antagligen inte läst bibeln, eller så lever du i förnekelse.

Oj, du missar sakfrågan helt, jag pratade om att Jehovas vittnen inte tror på att jorden bara är 6000 år gammal, vilket var ett felaktigt påstående av "Rationalisterna". Detta var själva sakfrågan som jag svarade på, och som du inte berörde alls.

Men för att svara på dina påståenden:
1. Så du menar att t.ex biologisk evolution inte motsäger bibeln?

Jag menar att bibeln motsäger "biologisk evolution", om man nu med "biologisk evolution" menar makroevolution.

2. Så du menar att solen kommer före ljus inte motsäger bibeln?

Jag menar att det fanns ett allmänt ljus innan solen, som försåg den energi som behövdes för fotosyntesen. Det är detta första ljus som det talas om i 1Mose 1:3 "varde ljus". Och det visar att första dagen inte handlade om 24 timmars jorddagar som bestäms av solens ljus. Solen skapades inte förrän den fjärde dagen, inte förrän den fjärde dagen började jordens 24 timmars dagar att äga rum.

3. Så du menar att jorden skapas på 6 dagar inte motsäger bibeln?

Tvärtom, jag menar att påståendet att jorden skapas på 6 dagar motsägs av bibeln, eller i alla fall att Guds skapelsedagar inte handlar om 24 timmars jorddagar som bestäms av solen, utan handlar om det Gud kallar för dagar, som kan handla om miljarder år.
Citera
2013-09-11, 00:57
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
1. Så du menar att t.ex biologisk evolution inte motsäger bibeln?

Jag menar att bibeln motsäger "biologisk evolution", om man nu med "biologisk evolution" menar makroevolution.
Bibeln motsäger evolution, och vice versa såklart. Du har alltså inga problem med detta? Att vetenskapen motsäger delar av Genesis?

Citat:
Jag menar att det fanns ett allmänt ljus innan solen, som försåg den energi som behövdes för fotosyntesen. Det är detta första ljus som det talas om i 1Mose 1:3 "varde ljus". Och det visar att första dagen inte handlade om 24 timmars jorddagar som bestäms av solens ljus. Solen skapades inte förrän den fjärde dagen, inte förrän den fjärde dagen började jordens 24 timmars dagar att äga rum.

Hur vet du att det inte handlar om 24-timmarsdagar? Låt mig citera Bibeln:[quote]5Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen.

6Gud sade: ”I vattnet skall ett valv bli till, och det skall skilja vatten från vatten.” Och det blev så. 7Gud gjorde valvet och skilde vattnet under valvet från vattnet ovanför valvet. 8Gud kallade valvet himmel. Det blev kväll och det blev morgon. Det var den andra dagen.

9Gud sade: ”Vattnet under himlen skall samlas till en enda plats, så att land blir synligt.” Och det blev så. 10Gud kallade det torra landet jord, och vattenmassan kallade han hav. Och Gud såg att det var gott. 11Gud sade: ”Jorden skall ge grönska: fröbärande örter och olika arter av fruktträd med frö i sin frukt skall växa på jorden.” Och det blev så. 12Jorden frambringade grönska: olika arter av fröbärande örter och olika arter av träd med frö i sin frukt. Och Gud såg att det var gott. 13Det blev kväll och det blev morgon. Det var den tredje dagen.[/QUOTE/]

"Det blev kväll och det blev morgon". Uppenbarligen handlar det om 24-timmarsdagar, med kväll, och morgon. Flera gånger, även innan solen skapades. Hur kan det vara kväll och morgon innan solen skapats? Det krävs liksom just en sol för att begreppen kväll och morgon ska ha någon mening...

hur långa menar du att tidsperioderna var? Motivera

Citat:
Tvärtom, jag menar att påståendet att jorden skapas på 6 dagar motsägs av bibeln, eller i alla fall att Guds skapelsedagar inte handlar om 24 timmars jorddagar som bestäms av solen, utan handlar om det Gud kallar för dagar, som kan handla om miljarder år.

Refererar till det ovan, om Mornar och kvällar, som kräver en sol, med våran sol blir det 24h-dygn.

En liten notis bara. De allra flesta Bibelforskare är överens om att människan är ca 5000-6000 år gammal, med bibeln som källa. De räknar generationer och även om det råder lite tvister, vågar få bibelforskare sträcka längre än 10 000 år.

Om detta stämmer, skulle det innebära följande: Gud skapar universum, och sitter på sitt arsle i ca 13.8 miljarder år. Plötsligt får han för sig att skapa människor. Han gör detta.

I GT ingriper han på många olika sätt och kränker människans fria vilja med Syndafloden, Moses krafter osv osv, men strunt i det nu. För ca 2000 år sedan skickar han ner sin son för att sprida Guds lära, och för att dö för våra synder(?). Varför skickade då Gud inte ner Jesus till Kina, där man kunde skriva och räkna, och viktigast av allt, var duktiga på att dokumentera? En allsmäktig Gud skulle självklart förstå att om han vill sprida sina läror på bästa sätt, skickar han inte ner sin son till sandnegrer i mellanöstern.
Citera
2013-09-11, 01:44
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Mest troligt så är ett dygn för gud den tid det tar för dig att snurra ett helt cirkelargument

Dag ett: Bibeln är sann för att det står i bibeln att bibeln är sann.
Citera
2013-09-11, 02:04
Medlem
Var kommer sekunder,minuter,timmar osv ifrån? Vad var "ett dygn" före solen skapades?
Citera
2013-09-11, 13:24
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Var kommer sekunder,minuter,timmar osv ifrån? Vad var "ett dygn" före solen skapades?
Ett dygn = ca 24 timmar.
Citera
2013-09-11, 13:40
Medlem
Citat:
Verkligen inte ironisk. Bra förklarat av ttsp, och väldigt intressant

ttsp förklarar ingenting bara propagerar för Jv:s falska läror här på FB.
Citera
2013-09-11, 13:46
Medlem
Citat:

Tidsräkning är något vi människor har uppfunnit och det är anpassat till förhållandet med jordens omlopp kring solen och dess rotation.

Dygnet har dessutom inte alltid varit lika långt utan den var kortare för miljontals år sedan när jorden roterade snabbare.
Citera
2013-09-11, 13:56
Medlem
När det gäller hur länge människan existerat så håller en del fast vid 6-12.000 år max. Ytterligare andra har de senaste seklerna anpassat sig och OMTOLKAT bibelns ord på så sätt att gud lever i ett annat tidsperspektiv än vad vi människor gör, dvs en dag för gud är miljarder år för människan.

Frågan är dock om ordet dag överhuvudtaget är korrekt eller en språkfelsöversättning eller om det bara är en metafor. En del väljer att bibeln menar allt bokstavligt och en del väljer att allt som står i bibeln ska tolkas fritt.

När det gäller Jehovas Vittnen så ser inte jag någon skillnad på dem gentemot andra religiösa, det är väl snarare då ifall de framför faktafel och ologiska resonemang som jag fastnar i.

Mest störande är de när de ringer på dörren eller kommer fram till en på gatan. Dock får jag säga att det händer alltmer sällan. Jag tror att även JV minskar i antal eller börjar bli soffliggare.
Citera
2013-09-11, 14:18
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
En del väljer att bibeln menar allt bokstavligt och en del väljer att allt som står i bibeln ska tolkas fritt.

Jag har hittills inte träffat någon abrahamit som inte väljer vilket som ska tas bokstavligt och vilket som kan tolkas fritt.

Alla - och jag menar precis varenda jävla kotte - är en sk. "cherrypicker".

Citat:
Dock får jag säga att det händer alltmer sällan. Jag tror att även JV minskar i antal eller börjar bli soffliggare.

Ja. Dom tappar medlemmar. Och tack gode gud för det, får man väl ändå säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in