2013-06-19, 22:11
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Gör han inte anspråk på att vara "Kristi ställföreträdare" som har rätt att komma med lärosatser? Det säger i alla fall den katolska katekesen att han är och har.

Ja om det är kyrkans lära, han kan inte hitta på egna läror, men det är OT i denna tråd så vi går inte in på det närmare här.
Citera
2013-06-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Ja om det är kyrkans lära, han kan inte hitta på egna läror, men det är OT i denna tråd så vi går inte in på det närmare här.

Han kan komma med nya läror men det tar vi på annan plats.
Citera
2013-06-21, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Det är så sött att se på när ni 'bråkar' om vilken låtsaskompis som är mindre låtsas.

Gud är i allra högsta grad verklig. Men de som inte är öppen för honom kommer ha svårare att ta emot hans omättliga kärlek. Må Jesus leda dig mot ljuset.
Citera
2013-06-21, 12:49
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Gud är i allra högsta grad verklig. Men de som inte är öppen för honom kommer ha svårare att ta emot hans omättliga kärlek. Må Jesus leda dig mot ljuset.

Cirkel-argument.

"Alla gillar att äta bajs, och de som säger att de inte gör det ljuger".

"Jag gillar inte att äta bajs! Vad snackar du om?"

"Du ljuger"

Allternativt

"Alla som tror på gud har öppnat sig för honom, och de som inte gör det har bara inte öppnat sig för honom"

"Jag har öppnat mig, var kristen i 20 år, men blev ateist"

"Du har stängt dig"

etc.
Citera
2013-06-23, 12:50
Bannlyst
Nu var en budbärare här och lämnade en lapp. Inte tusan åker jag till Malmö eller Sundsvall av alla ställen för att se på bibelomskrivarnas festival.
Senast redigerad av PerZerk 2013-06-23 kl. 12:53.
Citera
2013-09-07, 23:20
Medlem
ttsp: Tack för alla dina fina inlägg i denna tråd!
Citera
2013-09-09, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77

Förvirrade inlägg är väl en bättre benämning....antar att du är ironisk!
Citera
2013-09-09, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.

Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.

De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.

När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:

De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.

Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!

Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?

JAg tror hela irritationen kommer ifrån att dom i stort sett samtliga är omöjliga att diskutera med.. Dom har inte en tro, dom VET att det är som dom tror, och detta involverar en jord på ca 6000 år tex.

Men tror som sagt ogillandet kommer just ifrån att dom inte går att diskutera med..
Citera
2013-09-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77

Tack
Citera
2013-09-09, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
dom VET att det är som dom tror, och detta involverar en jord på ca 6000 år tex.

Fel.

Citat:
MÅNGA menar att vetenskapen motsäger Bibelns skapelseberättelse. Men det vetenskapen motsäger är i själva verket inte Bibeln utan de uppfattningar som så kallade kristna fundamentalister har. Somliga av de här grupperna påstår felaktigt att hela det fysiska skaparverket enligt Bibeln kom till på sex 24-timmarsdagar för omkring 10 000 år sedan.

Men den slutsatsen har inget stöd i Bibeln. Om den hade det skulle många av de vetenskapliga upptäckter som gjorts under de senaste hundra åren verkligen dra Bibelns trovärdighet i tvivelsmål. En noggrann granskning av den bibliska texten visar att den inte strider mot erkända vetenskapliga fakta. Jehovas vittnen håller därför inte med om det som ”kristna” fundamentalister och många kreationister lär. Följande visar vad Bibeln egentligen lär.

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/102006326
Citera
2013-09-09, 18:54
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fel.
Så du menar att t.ex biologisk evolution, att solen kommer före ljus, att jorden skapas på 6 dagar, osv osv inte motsäger bibeln? Då har antagligen inte läst bibeln, eller så lever du i förnekelse.
Citera
2013-09-09, 19:31
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Så du menar att t.ex biologisk evolution, att solen kommer före ljus, att jorden skapas på 6 dagar, osv osv inte motsäger bibeln? Då har antagligen inte läst bibeln, eller så lever du i förnekelse.
Motsäger bibeln det?

Vilka citat då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in