2013-09-10, 13:21
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beulenpest
Jag är rätt (95 kg, typ) tung och har problem med att gå ner i vikt (enorm aptit och kroppen motarbetar med allt den kan när jag försöker gå ner i vikt).

Så jag undrar: ungefär hur stor/tung/fet uppskattar ni att den största/tyngsta/mest feta personen ni sett klara GMU vara?

Vi hade två stycken som vägde strax över 100 kilo vid start. De gick ner 10-15kg på 3 månader båda två. En av dem hade svårt att hänga med på vissa övningar och hade problem med knän osv men klarade iaf av GMUn.
2013-09-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Vi hade två stycken som vägde strax över 100 kilo vid start. De gick ner 10-15kg på 3 månader båda två. En av dem hade svårt att hänga med på vissa övningar och hade problem med knän osv men klarade iaf av GMUn.
Tack som fan! Du gav ett bättre svar än de på rekryteringsmyndigheten/försvarsmakten.
2013-09-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Är det kanske så att om man med medelmåttig kondis och styrka gör sitt bästa kan få fullborda GMU?
Senast redigerad av IvanLavaj 2013-09-10 kl. 18:58.
2013-09-10, 20:39
Medlem
Om man vill vill begära ut ett registerutdrag från sin förra antagningsprövning (kom inte in sist, men överväger att pröva igen nästa år) kan näste psykolog se om man begärt ut detta?

Tänker att det är en risk att man i så fall kan få detta emot sig vid nästa möte.
2013-09-10, 21:20
Bannlyst
Till alla ni som ska genomföra, eller vill genomföra, GMU har jag bara en sak att säga.

Håll ut!

Jag vet att allting just nu verkar väldigt förvirrande med tusen frågor om rekryteringen, mönstringen, nervositeten inför besked, oklarheter rörande befattningar, utrustning inför GMU et cetera. Det kommer att bli värre, de första veckorna på GMU kommer att vara stressande och förvirrande. Ni kommer att ifrågasätta er själva.

Men allting kommer att klarna med tiden. Ni kommer att bli antagna, ni kommer tids nog att passa in i det militära sättet att arbeta, ni kommer att klara GMU om ni har viljan och ni kommer att upptäcka vad ni är bra på och vad ni gillar och ta er till den tjänsten.

Håll ut, fortsätt sök och GE ALLT! Ni har en väg att gå och många starka minnen framför er. Det behövs fler grabbar av er kaliber i vårat land som ni kommer att försvara. Lycka till och fortsätt FRAMÅT!

//Yrkessoldat som har varit där ni alla är just nu.
Senast redigerad av chancefurlong 2013-09-10 kl. 21:27.
2013-09-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chancefurlong
Till alla ni som ska genomföra, eller vill genomföra, GMU har jag bara en sak att säga.

Håll ut!

Jag vet att allting just nu verkar väldigt förvirrande med tusen frågor om rekryteringen, mönstringen, nervositeten inför besked, oklarheter rörande befattningar, utrustning inför GMU et cetera. Det kommer att bli värre, de första veckorna på GMU kommer att vara stressande och förvirrande. Ni kommer att ifrågasätta er själva.

Men allting kommer att klarna med tiden. Ni kommer att bli antagna, ni kommer tids nog att passa in i det militära sättet att arbeta, ni kommer att klara GMU om ni har viljan och ni kommer att upptäcka vad ni är bra på och vad ni gillar och ta er till den tjänsten.

Håll ut, fortsätt sök och GE ALLT! Ni har en väg att gå och många starka minnen framför er. Det behövs fler grabbar av er kaliber i vårat land som ni kommer att försvara. Lycka till och fortsätt FRAMÅT!

//Yrkessoldat som har varit där ni alla är just nu.

Passar på och tackar så mycket för ditt inlägg.
Nu kom jag (som sagt) inte in när jag sökte förra gången och måste vänta ett innan jag kan söka igen. Men jag är inte bitter över att jag inte kom in. Känns bara som att jag missar något som jag borde få vara en del av.

Så jag försöker helt enkelt resa mig upp för att göra bättre ifrån mig tills nästa gång och inlägg som dessa gör det lite lättare att ta ett steg framåt. Tackar!
2013-09-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fynite
Nu kom jag (som sagt) inte in när jag sökte förra gången och måste vänta ett innan jag kan söka igen. Men jag är inte bitter över att jag inte kom in. Känns bara som att jag missar något som jag borde få vara en del av.

Så jag försöker helt enkelt resa mig upp för att göra bättre ifrån mig tills nästa gång och inlägg som dessa gör det lite lättare att ta ett steg framåt. Tackar!

Lycka till, jag blev underkänd av psykologen första gången också, har dock inte gjort gmu än men blev godkänd andra gången så det är verkligen inget omöjligt.
2013-09-11, 03:24
Medlem
En fråga angående psykologen

Jag anser mig vara väldigt vältalig och mycket gott uppfostrad, samt genomgått både hårt knegarjobb och universitetsutbildning. Jag tror alltså att jag skulle kunna få ett mycket gott resultat hos psykologen. Däremot är jag inte alls lika bra på att föra befäl och ge order till andra. Jag är en person som är betydligt bättre på att ta order än att ge. Jag antar att detta är till en stark nackdel för mig hos psykologen, då jag sett att man får betyg i "befälslämplighet"

Ska man tiga om sin oförmåga att leda grupper, för att ens helhetsbetyg hos psykologen inte ska sänkas drastiskt? Hade tänkt söka granatkastare eller skytteslusktjänst inom markstrid.. Vill bara vara en menig. Ingen ledare.
2013-09-11, 10:24
Medlem
Har sökt i tråden tidigare och inte hittat något svar... men det var alltså den 19e September som dom skulle börja skicka ut brev ? får man svar även om man inte blir antagen till GMU:n?
2013-09-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
En fråga angående psykologen

Jag anser mig vara väldigt vältalig och mycket gott uppfostrad, samt genomgått både hårt knegarjobb och universitetsutbildning. Jag tror alltså att jag skulle kunna få ett mycket gott resultat hos psykologen. Däremot är jag inte alls lika bra på att föra befäl och ge order till andra. Jag är en person som är betydligt bättre på att ta order än att ge. Jag antar att detta är till en stark nackdel för mig hos psykologen, då jag sett att man får betyg i "befälslämplighet"

Ska man tiga om sin oförmåga att leda grupper, för att ens helhetsbetyg hos psykologen inte ska sänkas drastiskt? Hade tänkt söka granatkastare eller skytteslusktjänst inom markstrid.. Vill bara vara en menig. Ingen ledare.
En stor del att vara militär är ju att lyda order. För att kunna ge order, bör man kunna ta order. Du har alltså inget skäl till att försöka mörka. Överdriv inte om du tycker att du är kass, men säg att du inte är alfa-hanen i din umgängeskrets. Om du ska ljuga/försköna sanningen, säg att du kan ta ledningen om ingen annan gör det. Då är det enkelt att t.ex. hänvisa till grupparbeten i skolan osv.

Två andra saker att tänka på. Ett bra resultat på I-provet ger en hög minimipoäng på befälsduglighet, varpå du kan klara dig bra ändå.
Dessutom, i praktiken är det inte alltid så svart-vitt som man kan tro. Det är många kasernjägare som skriker på folk dagar in och dagar ut, men som totalt konar i fält och tappar sin "förmåga" (lol) att leda.
Att leda i strid är dessutom helt annorlunda. Du kan nog överraska dig själv när det smattrar omkring dig

And for the love of God, satsa inte på menig
2013-09-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
Har sökt i tråden tidigare och inte hittat något svar... men det var alltså den 19e September som dom skulle börja skicka ut brev ? får man svar även om man inte blir antagen till GMU:n?

Dom ska börja skicka ut då men tidigare har det nästan alltid varit försenat så förvänta dig inte för mycket. Du får brev även om du inte blir kallad till prövning.
2013-09-11, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fynite

Jag sökte fem gånger innan jag kom in. Var nära att ge upp, nu har jag gjort GMU, FSU/KMU, flera olika BSU etc...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in