Citat:
Ursprungligen postat av
Franzkaka
En fråga angående psykologen
Jag anser mig vara väldigt vältalig och mycket gott uppfostrad, samt genomgått både hårt knegarjobb och universitetsutbildning. Jag tror alltså att jag skulle kunna få ett mycket gott resultat hos psykologen. Däremot är jag inte alls lika bra på att föra befäl och ge order till andra. Jag är en person som är betydligt bättre på att ta order än att ge. Jag antar att detta är till en stark nackdel för mig hos psykologen, då jag sett att man får betyg i "befälslämplighet"
Ska man tiga om sin oförmåga att leda grupper, för att ens helhetsbetyg hos psykologen inte ska sänkas drastiskt? Hade tänkt söka granatkastare eller skytteslusktjänst inom markstrid.. Vill bara vara en menig. Ingen ledare.
En stor del att vara militär är ju att lyda order. För att kunna ge order, bör man kunna ta order. Du har alltså inget skäl till att försöka mörka. Överdriv inte om du tycker att du är kass, men säg att du inte är alfa-hanen i din umgängeskrets. Om du ska ljuga/försköna sanningen, säg att du kan ta ledningen om ingen annan gör det. Då är det enkelt att t.ex. hänvisa till grupparbeten i skolan osv.
Två andra saker att tänka på. Ett bra resultat på I-provet ger en hög minimipoäng på befälsduglighet, varpå du kan klara dig bra ändå.
Dessutom, i praktiken är det inte alltid så svart-vitt som man kan tro. Det är många kasernjägare som skriker på folk dagar in och dagar ut, men som totalt konar i fält och tappar sin "förmåga" (lol) att leda.
Att leda i strid är dessutom helt annorlunda. Du kan nog överraska dig själv när det smattrar omkring dig
And for the love of God, satsa inte på menig