Citat:
Ursprungligen postat av
G.S.I
Nja, som jag har fått förklarat det för mig så av dom som hoppar av är det till stora delar det psykiska som är jobbigt även om man skyller på fysiska problem så ska det vara ytterst få som faktiskt har så allvarliga problem som gör att dom inte kan fortsätta, detta enligt folk som jobbade runt gmu omgångarna.
Jo det är jag fullt medveten om att det är det psykiska som är det stora avgörandet.
Problemet som jag ser det är att sättet de använder nu för att hitta ''rätt'' personer är väldigt vagt. Man sitter framför en psykolog och denne ska på en mycket begränsad tid (ca 15-60 min eller vad det nu är) kunna avgöra om denne personen är psykiskt kapabel att klara av de framtida utmaningarna. Precis som i en vanlig arbetsintervju bör den sökande vara både utåtriktad, snabbtänkt och charmig för att anses som ''duglig''. Detta är ett karaktärsdrag som är mycket uppskattat i samhället i stort. De anses som drivande, tror på sig själva och är sociala genier.
Problemet är att det inte säger mycket om den sökande i militära situationer.
Bara för att man är blyg eller introvert betyder inte att man inte kan hantera stressiga/pressade situationer. Bara för att man inte sitter med ett stort leende, rak rygg och med glimten i ögat så betyder det inte att man är totalt socialt efterbliven. Bara för att man inte tydligt och direkt kan definiera sig själv som person (en människa är ju oftast mer än vad som kan radas upp på 3-6 punkter) så betyder det inte att personen inte känner sig själv.
Av egen erfarenhet så vet jag att många av dessa människor som oftast är totalt tvärt om i rätt situation. När något akut hände så var det ofta den som satt tyst i hörnet som var den som kvickt reste sig upp och visste precis hur situationen skulle hanteras, medans de sociala kungarna var de som stod förskräckta och tittade på.
Sedan är det så att många som är sociala, utåtriktade och säkra annars ofta kan bli totalt tvärt om just i den situationen, när man sitter just där och vet att denne personen är den som avgör min framtid. Tror detta var vad som hände mig.
Därmed menar jag att ett försök som detta skulle samla människor av alla typer och utsätta dom för samma saker så skulle man rätt kvickt se vilka som passar och inte vare sig det är Charmige Johan eller Blyge Lars.
Citat:
Sen tror jag lite av problemen med att så många inte slutför gmu kan hänga ihop med hur man informerar om utbildningen. Tycker själv iallafall gmu skönmålas lite och man får inte riktigt fram att det är en ganska tuff utbildning för folk som ganska precis kommer från skolan. Men visst en "prova på" helg kanske kan vara något dock så tror jag det borde finnas något bättre sätt.(även om jag inte kommer på något själv)
Ja och om de då utsätts för detta så har dom ju möjligheten att hoppa av utan att FM lagt för mycket resurser på dom, samt att de inte håller upp någon plats för någon annan.
Citat:
Sen får jag nog säga att jag tycker iallafall rm har gjort ett bra jobb med vilka personer dom underkänner och godkänner. Nu är min uppfattning dock bara på dom runt 15 bekanta jag känner som har sökt.
Njae vet inte. Nu vet jag inte de exakta siffrorna på hur många som inte fullföljer sin GMU (läst något om 30%). I vilket fall så vet jag att det är för många. FM själva menar på detta och det planeras för fullt om att utöka antalet veckor och att det ska vara ett lugnare tempo för att förhindra att fler hoppar av osv.
Så på det sättet tycker jag inte att RM gör ett speciellt bra jobb då tanken är att alla utvalda att göra GMU är dom som ska vara de som ska
minst klara grundkraven.