2013-09-11, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
En fråga angående psykologen

Jag anser mig vara väldigt vältalig och mycket gott uppfostrad, samt genomgått både hårt knegarjobb och universitetsutbildning. Jag tror alltså att jag skulle kunna få ett mycket gott resultat hos psykologen. Däremot är jag inte alls lika bra på att föra befäl och ge order till andra. Jag är en person som är betydligt bättre på att ta order än att ge. Jag antar att detta är till en stark nackdel för mig hos psykologen, då jag sett att man får betyg i "befälslämplighet"

Ska man tiga om sin oförmåga att leda grupper, för att ens helhetsbetyg hos psykologen inte ska sänkas drastiskt? Hade tänkt söka granatkastare eller skytteslusktjänst inom markstrid.. Vill bara vara en menig. Ingen ledare.

Att man INTE bedöms vara en ledare är inte minuspoäng. Det är inte ens pluspoäng om bedöms vara det, det "noteras" bara och det som händer är typ att du kan bli dagelev (lämnar av plutonen vid uppställningar) under GMU. Och så var det med det.

FM kan ju inte bara bestå av ledare, eller hur? Tvärtom, 9/10 måste ju vara bättre på att ta order än att ge för att verksamheten ska fungera.
2013-09-11, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
En stor del att vara militär är ju att lyda order. För att kunna ge order, bör man kunna ta order. Du har alltså inget skäl till att försöka mörka. Överdriv inte om du tycker att du är kass, men säg att du inte är alfa-hanen i din umgängeskrets. Om du ska ljuga/försköna sanningen, säg att du kan ta ledningen om ingen annan gör det. Då är det enkelt att t.ex. hänvisa till grupparbeten i skolan osv.

Två andra saker att tänka på. Ett bra resultat på I-provet ger en hög minimipoäng på befälsduglighet, varpå du kan klara dig bra ändå.
Dessutom, i praktiken är det inte alltid så svart-vitt som man kan tro. Det är många kasernjägare som skriker på folk dagar in och dagar ut, men som totalt konar i fält och tappar sin "förmåga" (lol) att leda.
Att leda i strid är dessutom helt annorlunda. Du kan nog överraska dig själv när det smattrar omkring dig

And for the love of God, satsa inte på menig

Precis, hemma i soffan nu är det omöjligt att säga om du är den som kliver fram när skiten träffar fläkten. Det avgörs .

Och min erfarenhet säger att det långt ifrån alltid är den person man väntar sig.
Senast redigerad av chancefurlong 2013-09-11 kl. 18:00.
2013-09-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Lycka till, jag blev underkänd av psykologen första gången också, har dock inte gjort gmu än men blev godkänd andra gången så det är verkligen inget omöjligt.
Det låter ju bra. Får man fråga varför du inte kom med (vad var deras motivering?).
Och gjorde du något annorlunda som du tror hjälpte dig att komma med andra gången?

Citat:
Ursprungligen postat av chancefurlong
Jag sökte fem gånger innan jag kom in. Var nära att ge upp, nu har jag gjort GMU, FSU/KMU, flera olika BSU etc...
Jisses. Imponerande att du inte gav upp (jag gillar folk med kämparanda)
Men då frågar jag väl samma sak som till ovantående: ''varför kom du inte med (vad var deras motivering?). Och gjorde du något annorlunda som du tror hjälpte dig att komma med till slut?

Citat:
Precis, hemma i soffan nu är det omöjligt att säga om du är den som kliver fram när skiten träffar fläkten. Det avgörs .

Och min erfarenhet säger att det långt ifrån alltid är den person man väntar sig.

Håller med. Det är rätt många som inte lyckas klara sig igenom GMU av olika skäl. Och detta är ändå människor som FM (eller RM) anser är rätt personer att klara av det.
Därmed tror jag att det är ganska många av dessa ''dolda hjältar'' som aldrig får chansen bara för att de kanske är lite blyga eller är lite inåtriktade.
2013-09-11, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fynite
Det låter ju bra. Får man fråga varför du inte kom med (vad var deras motivering?).
Och gjorde du något annorlunda som du tror hjälpte dig att komma med andra gången?

Jisses. Imponerande att du inte gav upp (jag gillar folk med kämparanda)
Men då frågar jag väl samma sak som till ovantående: ''varför kom du inte med (vad var deras motivering?). Och gjorde du något annorlunda som du tror hjälpte dig att komma med till slut?

Håller med. Det är rätt många som inte lyckas klara sig igenom GMU av olika skäl. Och detta är ändå människor som FM (eller RM) anser är rätt personer att klara av det.
Därmed tror jag att det är ganska många av dessa ''dolda hjältar'' som aldrig får chansen bara för att de kanske är lite blyga eller är lite inåtriktade.

1 - Mönstrar och blir antagen (Arvidsjaur) men värnpliktssystemet skrotas och GMU införs, min antagning mackuleras
2 - Blir antagen men utbildningen läggs ner av ekonomiska skäl (Kungsängen)
3 - Missar mönstringen pga av lunginflammation. (ville åka ändå, men låg just då på runt 40 grader i feber och tid gick inte att byta, hade aldrig klarat fystesterna)
4 - Blir antagen men utbildningens läggs ner IGEN (Boden)
5 - Blir antagen och genomför utbildningen

Gjorde ingenting annorlunda när jag väl blev antagen, jag hade sparat ihop tillräckligt med karma helt enkelt. Jag var 20 när jag genomförde GMU vilket var något under medelålder på mitt kompani. Nu är jag inte bitter alls då jag kom dit jag ville, men så här i efterhand måste man säga att det är totalt underkänt av rekryteringsmyndigheten. Jag hade goda resultat på fysen, perfekt medicinskt, samt näst högsta betyg hos både psykolog, intelligenstest och bedömdes ha ledaregenskaper - och jag söker fem gånger med mer eller mindre samma resultat.

Varför ringde ingen bara upp mig och sa att jag kunde hoppa in någonstans när nu 30 procent hoppar av GMU??? Varför kan man bara söka två utbildningar när utbildningar blir nedlagda till höger och vänster??? Varför ska en helt vanlig frisk och normal sportkille behöva söka 5 gånger för att bli antagen när FM skriker efter folk???

Sen när man går på stan kommer rekryterare fram till en med broschyrer och man får reklam hem i brevlådan. "Vill du göra skillnad?" Jo, tack

Edit: Det sjuka var faktiskt att efter ett någon månad jag fått besked att jag kommit in på min femte ansökan så får jag besked på den SJÄTTE ansökan som jag hann lämna in innan jag visste hur den femte slutade - och där blev jag inte antagen, pga av minskat antal platser.......

Det var många nyöppnade brev som rivs itu och kastades in i väggen där men när jag ett år senare kunde slicka på baskern på huvudet får det sägas vara värt det.
Senast redigerad av chancefurlong 2013-09-11 kl. 21:10.
2013-09-12, 22:15
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Köpte denna klockan inför GMU. Bra val hoppas jag?

Impulsade köpet. Den är ganska liten tror jag ångrar mig nu

Köpte också:
Nya träningsskor, Nike
Fingerborg
Rakblad
Billig lur
topps
pincett
nagelklippare
tandborstar
Senast redigerad av Tony.Soprano 2013-09-12 kl. 22:26.
2013-09-13, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Soprano
Köpte denna klockan inför GMU. Bra val hoppas jag?

Impulsade köpet. Den är ganska liten tror jag ångrar mig nu
Den kommer räcka till. Huvudsaken är att du kan hålla koll på tiden och disponera tiden på rätt sätt.
2013-09-13, 08:39
Medlem
Jätte konstig fråga... Men är nyfiken: använder alla GMU
Rekryter, oavsett om man gör gmu n
inom flyg, marinen eller armen, samma M90?
Eller har marinen ex: blå?
2013-09-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHigginsen

Det är likadana M/90, ja.

När rekryten befinns värdig att bära uniform det vill säga. De skulle ju annars kunna misstas för soldater.

Men skämt å sido, vissa förband praktiserar att rekryten får bara bära motoroverall ett antal veckor efter inryck. Har sidoeffekten att alla på regementet kan se vad för typ av personal det rör sig om.
2013-09-13, 17:36
Medlem
Wiskyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHigginsen

Eftersom GMUn fokuserar på grundläggande soldategenskaper bär man uniform för detta, alltså M/90. Däremot finns det en "motsvarande" för flottan (sjöstridsdräkt) men den används när man arbetar ombord på eller i anslutningen till fartyget.
2013-09-13, 17:36
Medlem
Citat:
Varför ska en helt vanlig frisk och normal sportkille behöva söka 5 gånger för att bli antagen när FM skriker efter folk???

Word. Verkar ju verkligen inte som att FM gör sitt bästa jobb med att få rätt folk dit. Folk som inte borde vara där kommer in och folk som borde vara där kommer inte in (eller som i ditt fall får gå igenom en jäkla massa onödigt tjaffs).

I övrigt har jag en fundering kring hur detta skulle kunna funka bättre:

Eftersom FM har ett stort problem med folk som hoppar av pga olika anledningar (Det var inte vad de trodde, gamla skador kommer fram, klarar inte de fysiska och psykiska kraven osv) så varför blir det inte obligatoriskt att alla som söker till GMU får genomgå en period (tex en helg eller i mitt tycke minst en vecka) och genomföra smakprov på alla dessa saker som händer på GMU, samt lägger ihop rekryteringskraven. Tex att de har vissa krav, låt säga att klara att springa 2 km på 7 min eller 20 armhävningar eller liknande. Sen får man även under tiden (eller i slutet) prata med psykolog och om man då klarar av (och känner att man vill) så går man direkt vidare till GMU.

Nu vet jag att det finns en liknande grej kallad Military Weekend där man får testa på militärlivet under en helg. Dock är detta frivilligt och var för mig inte lätt att hitta när jag sökte efter alternativ när jag inte kom in på GMU. Dessutom verkar det inte som att FM ser detta som en merit att ha genomfört.
Citat från försvarsutbildning.se:

''Räknas MW som en merit om man skall söka GU-F eller GMU?
Huvudsyftet med MW är att underlätta ett framtida val för den enskilde individen. Vissa moment under MW kommer också att underlätta verksamheten under GU-F eller GMU, särskilt i inledningen av dessa kurser. Försvarsmakten ser det dock inte direkt som en merit att MW är genomförd före militär grundutbildning. Den stora fördelen för Försvarsmakten, de frivilliga försvarsorganisationerna och den enskilde är att den enskilde har fått tillräckliga kunskaper för att kunna fatta ett beslut om sin fortsatta framtid inom Försvarsmakten.''

För mig låter det iallafall som att det skulle vara en lösning på kanske inte alla, men iallafall en stor del av svinnet av rekryter. FM får direkt översikt på vilka som är fysiskt och kanske speciellt mentalt lämpade att genomföra GMU och sökande får själva känna om det militära är något för dom.

Så vad tror ni? Skulle detta alternativ vara ett bättre/mer rättvist sätt att få fram rekryter?
Senast redigerad av Fynite 2013-09-13 kl. 17:47.
2013-09-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fynite
Word. Verkar ju verkligen inte som att FM gör sitt bästa jobb med att få rätt folk dit. Folk som inte borde vara där kommer in och folk som borde vara där kommer inte in (eller som i ditt fall får gå igenom en jäkla massa onödigt tjaffs).

I övrigt har jag en fundering kring hur detta skulle kunna funka bättre:

Eftersom FM har ett stort problem med folk som hoppar av pga olika anledningar (Det var inte vad de trodde, gamla skador kommer fram, klarar inte de fysiska och psykiska kraven osv) så varför blir det inte obligatoriskt att alla som söker till GMU får genomgå en period (tex en helg eller i mitt tycke minst en vecka) och genomföra smakprov på alla dessa saker som händer på GMU, samt lägger ihop rekryteringskraven. Tex att de har vissa krav, låt säga att klara att springa 2 km på 7 min eller 20 armhävningar eller liknande. Sen får man även under tiden (eller i slutet) prata med psykolog och om man då klarar av (och känner att man vill) så går man direkt vidare till GMU.

Nu vet jag att det finns en liknande grej kallad Military Weekend där man får testa på militärlivet under en helg. Dock är detta frivilligt och var för mig inte lätt att hitta när jag sökte efter alternativ när jag inte kom in på GMU. Dessutom verkar det inte som att FM ser detta som en merit att ha genomfört.
Citat från försvarsutbildning.se:

''Räknas MW som en merit om man skall söka GU-F eller GMU?
Huvudsyftet med MW är att underlätta ett framtida val för den enskilde individen. Vissa moment under MW kommer också att underlätta verksamheten under GU-F eller GMU, särskilt i inledningen av dessa kurser. Försvarsmakten ser det dock inte direkt som en merit att MW är genomförd före militär grundutbildning. Den stora fördelen för Försvarsmakten, de frivilliga försvarsorganisationerna och den enskilde är att den enskilde har fått tillräckliga kunskaper för att kunna fatta ett beslut om sin fortsatta framtid inom Försvarsmakten.''

För mig låter det iallafall som att det skulle vara en lösning på kanske inte alla, men iallafall en stor del av svinnet av rekryter. FM får direkt översikt på vilka som är fysiskt och kanske speciellt mentalt lämpade att genomföra GMU och sökande får själva känna om det militära är något för dom.

Så vad tror ni? Skulle detta alternativ vara ett bättre/mer rättvist sätt att få fram rekryter?

Nja, som jag har fått förklarat det för mig så av dom som hoppar av är det till stora delar det psykiska som är jobbigt även om man skyller på fysiska problem så ska det vara ytterst få som faktiskt har så allvarliga problem som gör att dom inte kan fortsätta, detta enligt folk som jobbade runt gmu omgångarna.

Sen tror jag lite av problemen med att så många inte slutför gmu kan hänga ihop med hur man informerar om utbildningen. Tycker själv iallafall gmu skönmålas lite och man får inte riktigt fram att det är en ganska tuff utbildning för folk som ganska precis kommer från skolan. Men visst en "prova på" helg kanske kan vara något dock så tror jag det borde finnas något bättre sätt.(även om jag inte kommer på något själv)

Sen får jag nog säga att jag tycker iallafall rm har gjort ett bra jobb med vilka personer dom underkänner och godkänner. Nu är min uppfattning dock bara på dom runt 15 bekanta jag känner som har sökt.
2013-09-13, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Nja, som jag har fått förklarat det för mig så av dom som hoppar av är det till stora delar det psykiska som är jobbigt även om man skyller på fysiska problem så ska det vara ytterst få som faktiskt har så allvarliga problem som gör att dom inte kan fortsätta, detta enligt folk som jobbade runt gmu omgångarna.

Jo det är jag fullt medveten om att det är det psykiska som är det stora avgörandet.
Problemet som jag ser det är att sättet de använder nu för att hitta ''rätt'' personer är väldigt vagt. Man sitter framför en psykolog och denne ska på en mycket begränsad tid (ca 15-60 min eller vad det nu är) kunna avgöra om denne personen är psykiskt kapabel att klara av de framtida utmaningarna. Precis som i en vanlig arbetsintervju bör den sökande vara både utåtriktad, snabbtänkt och charmig för att anses som ''duglig''. Detta är ett karaktärsdrag som är mycket uppskattat i samhället i stort. De anses som drivande, tror på sig själva och är sociala genier.

Problemet är att det inte säger mycket om den sökande i militära situationer.
Bara för att man är blyg eller introvert betyder inte att man inte kan hantera stressiga/pressade situationer. Bara för att man inte sitter med ett stort leende, rak rygg och med glimten i ögat så betyder det inte att man är totalt socialt efterbliven. Bara för att man inte tydligt och direkt kan definiera sig själv som person (en människa är ju oftast mer än vad som kan radas upp på 3-6 punkter) så betyder det inte att personen inte känner sig själv.

Av egen erfarenhet så vet jag att många av dessa människor som oftast är totalt tvärt om i rätt situation. När något akut hände så var det ofta den som satt tyst i hörnet som var den som kvickt reste sig upp och visste precis hur situationen skulle hanteras, medans de sociala kungarna var de som stod förskräckta och tittade på.

Sedan är det så att många som är sociala, utåtriktade och säkra annars ofta kan bli totalt tvärt om just i den situationen, när man sitter just där och vet att denne personen är den som avgör min framtid. Tror detta var vad som hände mig.

Därmed menar jag att ett försök som detta skulle samla människor av alla typer och utsätta dom för samma saker så skulle man rätt kvickt se vilka som passar och inte vare sig det är Charmige Johan eller Blyge Lars.

Citat:
Sen tror jag lite av problemen med att så många inte slutför gmu kan hänga ihop med hur man informerar om utbildningen. Tycker själv iallafall gmu skönmålas lite och man får inte riktigt fram att det är en ganska tuff utbildning för folk som ganska precis kommer från skolan. Men visst en "prova på" helg kanske kan vara något dock så tror jag det borde finnas något bättre sätt.(även om jag inte kommer på något själv)

Ja och om de då utsätts för detta så har dom ju möjligheten att hoppa av utan att FM lagt för mycket resurser på dom, samt att de inte håller upp någon plats för någon annan.

Citat:
Sen får jag nog säga att jag tycker iallafall rm har gjort ett bra jobb med vilka personer dom underkänner och godkänner. Nu är min uppfattning dock bara på dom runt 15 bekanta jag känner som har sökt.

Njae vet inte. Nu vet jag inte de exakta siffrorna på hur många som inte fullföljer sin GMU (läst något om 30%). I vilket fall så vet jag att det är för många. FM själva menar på detta och det planeras för fullt om att utöka antalet veckor och att det ska vara ett lugnare tempo för att förhindra att fler hoppar av osv.
Så på det sättet tycker jag inte att RM gör ett speciellt bra jobb då tanken är att alla utvalda att göra GMU är dom som ska vara de som ska minst klara grundkraven.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in