2013-09-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komirldo
Fyller 20 i januari och har hört att man bara får studiebidrag fram tills att man fyller just 20 och eftersom att jag fortfarande studerar på gymnasiet(2a året nu) så undrar jag om jag fortfarande får studiebidrag eller drar CSN in det då?

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel
2013-09-09, 20:29
Avslutad
"Ursprungligen postat av komirldo
Fyller 20 i januari och har hört att man bara får studiebidrag fram tills att man fyller just 20 och eftersom att jag fortfarande studerar på gymnasiet(2a året nu) så undrar jag om jag fortfarande får studiebidrag eller drar CSN in det då? "

Studiehjälp (1 050 kr/mån) gäller fram till och med våren det år du fyller 20. Krav - heltidsstudier.
Från hösten gäller det att söka studiemedel aktivt. Från hösten det år det år du fyller 20 år ska det sökas alltså. Kravet - minst deltidsstudier, 50% alltså.
Chans till mer kosing. Kom ihåg att du nyttjar veckor på gymnasiell nivå. Du har möjlighet till 80 alt. 120 veckor där.

På eftergymnasiell nivå finns ingen nedre åldergräns för att söka studiemedel.
2013-09-09, 20:35
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1994Emelie1994
Pengarna kommer in det datum som står i din utbetalningsplan på "Mina Sidor".
Det tackar vi för
2013-09-09, 22:37
Medlem
Ksprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Hej,

Har börjat intressera mig för ekonomin mer på sistonde.
Har ca 40.000kr som jag vill göra något för istället för att ha dumt mycket pengar liggandes på vanliga kontot.

Min Morfar/mormor startade KF på Ancoria samt flyttade över till Akelius när ägarna gick skilda vägar. Så har ca 120.000kr utspritt där(Tagit ut en hel del), mesta av pengarna låg som tur var på fonden "Ancoria/carnige sverige" som gått upp runt 30% iår.

Jag tänker lägga mycket tid på detta istället för att göra bilaffärer vilket blivit svårare/tråkigare på sista tiden så tankarna går för Aktier. Kommer behålla Ancoria som långsiktig investering men vill också gå in och testa den "riskfyllda" vägen genom aktier.

Jag vill ha tips och förklaringar:
Aktier, Fonder eller är det bäst med KF?

Måste man gå in hårt i en Aktie för att det ska löna sig eller köper/säljer ni under korta perioder?

Vilken sida är bäst/enklast för aktiehandel?

Läser mycket här inne på FB och ser att många Rekar faktiskt stämt, är det inbillning?

Jag betalar ingen skatt för pengarna jag har på Ancoria eftersom det är en KF. Som jag förstått ska man betala skatt för vinsterna man gör på aktier m.m, hur kan det vara "bättre" än att ha pengarna där jag har de nu?

Jag ser det här som en utbildning och har inte tankarna på snabba pengar utan vill förstår allt jag gör

I en KF betalar du en schablonskatt som beräknas på 0,45% av värdet den 1 januari varje år och alla insättningar under året. I en KF kan du köpa både aktier och fonder och betala 0,45% av hela värdet per år istället för att skatta 30% på eventuella vinster. Personligen använder jag mig just nu av ett ISK hos avanza där man beskattas ungefär lika som i en KF.
2013-09-10, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Ja, du kan anmäla dig till distanskurser som du kan klara av tidigare. Typiska sådana kurser är Introduktion till SPSS (3 hp), Math.se-kurserna (finns 3-5 hp kurser där). Har för mig att även någon webbintroduktion på 7.5 hp hos någon högskola ska gå att klara av tidigare än utsatt datum. Du kan alltid höra med högskolorna som håller i distanskurserna ifall du kan köra igenom dom snabbt.
Tack för ett snabbt och utmärkt svar! Goda nyheter för mig det här! Vet du även om jag kan anmäla mig till flera kurser av typ A här: http://www.sommarmatte.se/kurser/ och ändå få hp när jag klarar dem?

EDIT: För att förtydliga: leder det till någon konflikt?
Senast redigerad av Blaskfach 2013-09-10 kl. 02:02.
2013-09-10, 15:36
Medlem
eradicos avatar
Under perioden augusti 2012-augusti 2013 har jag tagit 51 poäng på högskolenivå samt klarat hundra procent på en fem veckor lång sommarkurs. Problemet är bara att inrapporteringen av mina poäng har dragit ut på tiden och nu är 43,5 poäng inrapporterade samt 100% på folkhögskola. Inom några dagar kommer ytterligare 7,5 poäng att rapporteras in.

I augusti hade jag kontakt med CSN som rådde mig att ansöka om studiemedel trots att ansökan skulle bli avslagen, jag gjorde så och fick beskedet att jag saknade 0,5 hp. När ytterligare tre poäng rapporterades in idag så kompletterade ansökan. När jag sedan ringde upp dem så fick jag beskedet att jag var behörig men att handläggningstiden är fem veckor. Finns det något alls jag kan göra för att få csn snabbare? Hyran väntar inte i fem veckor.
2013-09-10, 16:39
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Bryr sig CSN om att man har varit registrerad på kurser, men inte tagit några poäng i dem, inför beslut om att få framtida bidrag/lån?

Jag har naturligtvis inte ansökt om CSN för nämnda kurser.

bump
2013-09-10, 18:36
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
bump

Nej. CSN bryr sig om de kurser du utfört som du fått pengar för (ie. åtminstone varit registrerad på dem), och sen hur många poäng du har tagit nästa gång du söker pengar.
2013-09-10, 18:56
Medlem
Tänkte sakta men säkert börja lära mig lite inom aktiehandel så att jag tillslut kan börja köpa lite och förhoppningsvis göra lite profit. Hur skall jag gå tillväga? Finns det någon bra tråd till de riktigt nya killarna som mig? Hur lärde ni er? Har ni kanske några tips?

// En pojke som vill lära sig mer om aktiehandel.
2013-09-10, 19:04
Medlem
Hej,

Jag ska stoppa in 20k på Avanza.

Vad bör jag tänka på för att inte bli uppäten av skatter/avgifter?

Tänkt skapa ett ISK-Konto(Låter det smart?) eftersom jag inte har någon lust att skatta för eventuell vinst. Det här är tänkt
som "gambling" spar så jag tänker inte placera allt i någon lågrisk aktie. Hade fundering på att köra strategin med Utdelningar men i en ISK får man inte ta del av de som jag förstått? Därav utesluter jag det.

Kommer nog ha ca 4-6st aktier i portföljen.

Eftersom jag är under 30 har jag skapat ett konto på Avanza MINI också eftersom Courtage är låg där och omplaceringar kommer ske kanske 1 gång i månaden(totalt 4-6st avgifter alltså). Men är Avanza Bank kopplad till MINI eller är det som 2 helt skilda "banker"?

Eller är det bättre att satsa på lite säkrare aktier/fonder som får ligga kvar >6 månader på Avanzas vanliga site. Gillade inte MINI..

Mvh

Ofarlig
2013-09-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig850
Hade fundering på att köra strategin med Utdelningar men i en ISK får man inte ta del av de som jag förstått? Därav utesluter jag det.
Hah, hur har du fått för dig det xD?
Vem skulle få utdelningarna då? Avanza? Staten?

Utdelningar funkar finfint i ISK.
2013-09-10, 20:08
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig850
Hej,

Jag ska stoppa in 20k på Avanza.

Vad bör jag tänka på för att inte bli uppäten av skatter/avgifter?

Tänkt skapa ett ISK-Konto(Låter det smart?) eftersom jag inte har någon lust att skatta för eventuell vinst. Det här är tänkt
som "gambling" spar så jag tänker inte placera allt i någon lågrisk aktie. Hade fundering på att köra strategin med Utdelningar men i en ISK får man inte ta del av de som jag förstått? Därav utesluter jag det.

Kommer nog ha ca 4-6st aktier i portföljen.

Eftersom jag är under 30 har jag skapat ett konto på Avanza MINI också eftersom Courtage är låg där och omplaceringar kommer ske kanske 1 gång i månaden(totalt 4-6st avgifter alltså). Men är Avanza Bank kopplad till MINI eller är det som 2 helt skilda "banker"?

Eller är det bättre att satsa på lite säkrare aktier/fonder som får ligga kvar >6 månader på Avanzas vanliga site. Gillade inte MINI..

Mvh

Ofarlig

Visst får du ta del i utdelningar om du har ISK,det är bästa kontot att ha just nu.Du betalar bara en årlig skatt .
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/investeringssparkonto.4.5fc8c94513259a4ba1d8000378 51.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in