2013-12-10, 20:32
Medlem
Vad innebär %-satsen för fondavgift?
Trodde att det tog antingen % av vinsten var år, eller % på hela beloppet när man sålde av.

Eller är det % av hela beloppet varje år?
2013-12-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ui
Trodde att det tog antingen % av vinsten var år, eller % på hela beloppet när man sålde av.

Stämmer! Hela beloppet varje år

Det blir rätt mycket pengar av det som går i avgift och många försöker inte ens att slå index.

Avanza zero är bra och gratis. Investera annars i investmentbolag(aktier) och återinvestera utdelningarna.
2013-12-10, 21:00
Medlem
Är väldigt ny inom handel med aktier. Funderar lite på varför det talas och skrivs så lite om utländska aktier, t.e.x. amerikanska på olika forum. Min upplevelse är att det skrivs och diskuteras uteslutande om svenska.

Beror det på de betydligt högre avgifterna vid köp? Annat? Eller är min iakttagelse fel kanske.

Har funderat på en portfölj med en del amerikanskt, vilka jag tror har en god framtid, men tvekar lite.
2013-12-10, 21:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Avgiften rycks dagligen från innehavet med 1/360-del av %-beloppet. Denna avgift är årlig och kommer att slå med ränta på ränta-effekt på sparandet. därför är det bra att välja fonder med så låga avg som möjligt eller köpa aktier i investmentbolag istället.
2013-12-10, 22:55
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Avgiften rycks dagligen från innehavet med 1/360-del av %-beloppet. Denna avgift är årlig och kommer att slå med ränta på ränta-effekt på sparandet. därför är det bra att välja fonder med så låga avg som möjligt eller köpa aktier i investmentbolag istället.
Herre jävlar. Gott med pengar som åker för mig då.
Sjukt att detta inte är tydligare egentligen. Är ju fan ren lurendrejeri att skriva fondavgift "2%". Det tyder ju på en engångskostnad.
Lovar att jag är långt ifrån den enda som missuppfattat detta, eller ens förstått det alls (jag är ingen ekonomisk imbicil med nästa stop Lyxfällan även om det kanske låter så för vissa).

Blir att sälja av fonderna då och investera pengarna i en bred aktieportfölj istället. Ska bara kolla upp hur det blir med skatter och så först.
2013-12-10, 23:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Herre jävlar. Gott med pengar som åker för mig då.
Sjukt att detta inte är tydligare egentligen. Är ju fan ren lurendrejeri att skriva fondavgift "2%". Det tyder ju på en engångskostnad.
Lovar att jag är långt ifrån den enda som missuppfattat detta, eller ens förstått det alls (jag är ingen ekonomisk imbicil med nästa stop Lyxfällan även om det kanske låter så för vissa).

Blir att sälja av fonderna då och investera pengarna i en bred aktieportfölj istället. Ska bara kolla upp hur det blir med skatter och så först.

haha ja det låter lite med 2% men tänk vad som händer för varje år rent matematiskt

0,98 * 0,98 * 0,98 osv osv.... Efter 10 år har banken snott minst 18% av din första insättning.
2013-12-11, 12:52
Medlem
dabros avatar
Jag är lite förvirrad angående PE tal. Många skriver att man skall investera i bolag som har PE-tal mellan 10 – 15.

Men min fråga är följande, om ett bolag tex har PE tal 30, innebär det då att själva aktien har större potential att öka än ett bolag med mindre PE tal?

Sedan så har jag knåpat ihop en portfölj som jag tänkte ni skulle kolla på:

- Starbreeze ( GAV: 0,54 )

- Opus Group ( GAV: 11.06 )

- Paynova ( GAV: 0,90 )

- ShaMaran Petroleum Corp ( GAV: 2,79 )

- TeliaSonera ( GAV: 50,47 )

- Cherry B ( GAV: 26.00 )

- Etrion ( GAV: 4,08 )

Har totalt 25.000 fördelat på dessa aktier och lade in mindre summa då jag ville prova på aktier.

Min ide är att hålla dessa aktier MINST 6 månader.
2013-12-11, 13:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dabro
Jag är lite förvirrad angående PE tal. Många skriver att man skall investera i bolag som har PE-tal mellan 10 – 15.

Men min fråga är följande, om ett bolag tex har PE tal 30, innebär det då att själva aktien har större potential att öka än ett bolag med mindre PE tal?
Svaret på det är att du måste förstå varför vissa bolag är dyrare. Det beror på att de också levererar. Tittar man på bolag som H&M kommer det alltid att vara dyrare än ett valfritt verkstadsbolag. Detta eftersom H&M är en pålitlig utdelare och delar ut nästan hela vinsten. I ett verkstadsbolag kanske vinsten behövs till tunga investeringar istället. Eller så kanske det inte blir nån vinst överhuvudtaget.

Generellt ska man inte titta allt för mycket på P/E utan mer på bolaget ifråga. Kan bolaget tjäna pengar? Kan försäljningen öka?

Jag skulle personligen hellre betala mer för kvalitetsbolag (exempelvis: H&M, Google, Starbucks) än att bara köpa bolag med låga P/E på måfå.

Citat:
Ursprungligen postat av dabro
Sedan så har jag knåpat ihop en portfölj som jag tänkte ni skulle kolla på:

- Starbreeze ( GAV: 0,54 )

- Opus Group ( GAV: 11.06 )

- Paynova ( GAV: 0,90 )

- ShaMaran Petroleum Corp ( GAV: 2,79 )

- TeliaSonera ( GAV: 50,47 )

- Cherry B ( GAV: 26.00 )

- Etrion ( GAV: 4,08 )

Har totalt 25.000 fördelat på dessa aktier och lade in mindre summa då jag ville prova på aktier.

Min ide är att hålla dessa aktier MINST 6 månader.

Jag noterar att du har en skyhög risk och är på tok för kortsiktig. Telia är den enda aktien jag skulle ha i den portföljen. Möjligen Etrion också med tanke på Lundinarnas inblandning i finansieringen.
2013-12-11, 13:30
Medlem
christerys avatar
Alltså om jag nu kommer in på 24p totalt för VT14 (är reserv på 3, men nr1 på en av dom i alla fall så jag räknar med att slinka in) så skulle jag alltså kunna ansöka om 100% CSN.

Första gången jag söker, och har för mig att jag inte behövde klara 30p för att det skulle räknas som 100% då, men om jag bara kommer in på 24p så lär jag ju inte klara mer än 24p i alla fall.

Jag får ju ihop 80% av dom 30p som krävs om jag nu klarar kurserna dvs.

Eller är CSN griniga för att jag inte sökt (tja, sökt har jag ju men inte antagits) 30p dvs 100% studier.
2013-12-11, 13:39
Medlem
Emerains avatar
Antalet poäng du klarar är bara viktigt om du vill ha studiemedel igen vid nästa ansökan. Att ange att du läser mer än vad du gör för att fp mer studiemedel är brottsligt och straffbart.
2013-12-11, 14:41
Medlem
dabros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Svar

Tack för svaret Kurt sune!

Om en aktie har minus PE tal eller har högt PE tal så tenderar de aktierna att höja sina aktie kurser mycket? ( men även risk att det faller ) har jag förstått det rätt då?

Har förstått att det finns trygga stora aktier men de är dyra ( kursen ) och deras ”boom” har redan inträffat långt innan mitt inträde till aktie marknaden.

Mitt mål är att hitta stabila bolag, på marknader jag förstår och tror på. Exempelvis Starbreeze där jag är en aktiv spelare av deras tidigare spel och ser hur kundbasen växer och växer ( är medlem i olika spel communitys ).

Men förklara gärna varför du tror de är högriskiga, är alltid bra med feedback.

När du skriver trygga kort, hur menar du trygga? ( på vilket sätt ).

Och ja, har sett många av dessa aktier på forum

Tack så mycket för svaren!
2013-12-11, 14:43
Medlem
Hur ska hon göra med CSN-bidraget?

Hejsan, det är min första tråd här på flashback och har jag lagt den på fel ställe så får någon gärna säga till.

Det ligger till såhär, min flickvän Lisa började plugga förra året och allting flöt på som det skulle. Strax efter årsskiftet så gick hennes mormor bort, det ska tilläggas att de stod varandra väldigt nära. Efter detta så fick Lisa problem med den psykiska hälsan vilket bidrog med att hon inte klarade av plugget för tillfället och bestämde sig för att ta en paus så att hon kunde bearbeta sorgeprocessen i lugnan ro och kunna komma tillbaka på fötterna igen.

Jag ska försöka fatta mig kort. Lisa tog kontakt med personen som har hand om studieuppehåll och berättade hur saker och ting låg till och att hon ville ta ett uppehåll hela vårterminen och komma tillbaka till hösten. Den här personen tyckte då att Lisa skulle ta en kortare paus, börja plugga, känna efter och förlänga pausen om det inte skulle funka. Det visade sig att Lisa behövde en längre paus och förlängde den till höstterminen.

När det kom till CSN-bidraget fick hon avslag p.g.a brist på högskolepoäng, självklart hade hon brist på högskolepoäng när hon inte har läst klart kursen. CSN skriver ett mail där de förklarar att de kan göra undantag om det skett ett dödsfall inom familjen. Lisa överklagade då och förklarade hela resan till punkt och pricka, hon fick avslag igen med argumentet "Du får inte pengar för att du och din mormor inte står varandra tillräckligt nära eftersom att du inte bodde där och för att du inte kan styrka att du har mått dåligt, exempelvis med ett läkarintyg"

Nu undrar jag, vad kan man göra för att påverka detta? Hur kan de bedöma situationen och förhållandet mellan de två parterna på det här viset? Menar de alltså att enbart om man har bott hos personen i fråga så är det möjligt att man blir så psykiskt dålig så att man inte klarar av vardagen?

Själv tycker jag att det är rent av omänskligt av den här människan som gett det här avslaget. Min flickvän behöver ju de här pengarna till kurslitteratur, för att ta sig fram och tillbaka till skolan, betala hyra, mat... You get my point!

Jag hoppas innerligt att någon kan ge ett svar som kan vara till använding i det här problemet, tack på förhand!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in