2013-09-10, 15:23
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riverman123
Tycker det är märkligt att A överhuvudtaget blev skjuten. G kan inte ha varit lätt att få ner. Visserligen nerslagen bakifrån. men ändå. Klarar man av att ta G och hunden utan skjutvapen så ter det sig märkligt att skjuta A.

Det är också ett udda sätt som P beter sig på. Vore man oskyldig finns det väl ingen anledning att tappa fattningen som han gör hela tiden?

Att offren dödats med olika metoder är i sig märkligt men det blir ännu konstigare när man betänker att det borde ha varit mer motiverat att skjuta hunden och Gustav än Annika. Har polisen/åklagaren utrett detta?
Citera
2013-09-10, 15:27
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Håller med dig, jag har också stört mig på detta. Oftast brukar man använda ett och samma mordvapen. Om man tror på klassisk profilering skulle man nog säga att mordet var mer personligt mot G. Ofta använder man mer våld som inbegriper kroppen mot de man har mer anknytning till. Det skulle också kunna vara så att han ville se G lida. Det är nog troligt att PK visste att G levde och därmed skulle få en extra plågsam död.

I det här fallet tror jag dock att det lika gärna kan bero på att PK hoppades att det inte skulle bli ett dubbelmord. Han försökte döda G och hunden så tyst som möjligt, men A hörde det. Det är betydligt tuffare, både psykologiskt och fysiskt, att slå ihjäl någon som är beredd framifrån - därav skjutvapnet.

Men det finns väl inget som tyder på att Pierre skulle ha haft något agg mot Gustav som skulle kunna motivera en sådan behandling?

Menar du då att Annika inte visste att Pierre befann sig i garaget och att han bara skulle begett sig därifrån efter mordet på Gustav. Det känns väl lite långsökt? Borde inte risken ha varit betydande att Annika upptäckt honom när han lämnade gården?
Citera
2013-09-10, 15:31
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Vad utesluter att någon exempelvis testat sitt vapen? Hur som helst är det märkligt att ingen gett sig tillkänna. Som bekant brukar Polisen har överseende med mindre förseelser i samband med utredningar av det här slaget.
Det är inte ens säkert att vederbörande har reflekterat över att hans skott kan ha haft någon relevans för mordfallet.
Inget konstigt, X har skjutit en räv, varför skulle han tro att någon skulle bry sig om det?
Citera
2013-09-10, 15:37
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riverman123
Pengar i kassaskåpet.

Åklagaren har kontrollerat G & A ekonomi och inte kommit fram till att det skulle finnas några större summor i skåpet. Jag vill redan nu betona att jag inget vet. Men jag vet att om man är van att handskas med svarta pengar. Så kommer en sådan kontroll som Åklagaren gjort inte fram till något resultat.
Om man däremot kontrollerar vad alla pengar har gått som PKs familj gjort av med och hitta var dom tar vägen. Då kan man gå vidare och se OM dessa händelser fortsatte efter morden. Hur ska PK kunna förklara det. När han var helt utblottad vid Lucia?

Det har han varit förr i samband med resor utan att några dubbelmord har skett. Även 2012 åkte han och Lotta på semester med Lottas syster och hennes man.

Ur förhör med Fredr*k Ahlstr*m
"Fredrik kan inte svara på varför Pierre ringde samma morgon dom skulle åka och låna pengar men det är ingen ovanlighet. I somras 2012 så skulle Fredrik och Pierres familjer åka till västkusten och hyra en stuga. När dom var där så hade inte Pierre & Lotta några pengar, Fredrik betalade Pierres del på ca 4500 kr, i mellandagarna fick Fredrik lite pengar av Pierre, 4500 kr, Fredrik fick pengarna i handen."

Källa: Sida 90 i Huvudprotokollet
Citera
2013-09-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ok. Trodde du menade allvar. Ger mig själv en så slipper du!

Här kommer mer dumheter!

Saxat ostran.se

"
Förhöret avslutas.
(Kvinnan har åkt totalt 104 mil för ett i åhörarnas tämligen menlöst vittnesmål som är avklarat på några minuter.) Kvinnan ringde 55-åringen den 13 december, men minns inte samtalet.
Samtalet ringdes klockan 14.25."

Länk "bloggaren"
http://rattegang-se.webnode.se/products/a15-001/

Ingen bra slutkläm från åklagaren eller hur?
Citera
2013-09-10, 15:43
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Beklagar vildsvinen. Fanns inte när jag bodde nära ön...
Min poäng är också den att chansen att den som skjutit träder fram är ecceptionellt liten.

Vad bygger du det på? Varför skulle det vara så?
Citera
2013-09-10, 15:47
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ta det inte personligt, kära A, med det här var nog det mest idiotiska inlägg jag läst.
Det är knappast detta som fäller eller friar PK.

Näe, men det är ytterligare en omständighet som kan bli knepig att få ihop med åklagarens tidsangivelser.
Citera
2013-09-10, 15:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Men det finns väl inget som tyder på att Pierre skulle ha haft något agg mot Gustav som skulle kunna motivera en sådan behandling?

Menar du då att Annika inte visste att Pierre befann sig i garaget och att han bara skulle begett sig därifrån efter mordet på Gustav. Det känns väl lite långsökt? Borde inte risken ha varit betydande att Annika upptäckt honom när han lämnade gården?
Där är jag benägen att instämma med ditt resonemang.
Det ter sig föga troligt att han skulle handlat så, lämnat platsen i smyg och hoppats på
att kvinnan därinne i huset inte observerat någonting av vad som utspelat sig därute.

Nej, den här mördaren var ute efter att göra sig av med båda två.
Hade inte Annika kommit ut som hon gjort så hade mördaren begett sig in efter henne
och utfört dådet där istället. Inget vittne skulle få finnas som kunde peka ut honom efteråt.

Jag tror att morden var planerade, helt iskallt och skoningslöst, och begångna helt enkelt
för att gärningsmannen ifråga var ganska övertygad om att större summor fanns att hämta
i något kassaskåp. Nu blev han tydligen lottlös och morden skedde för ingenting.

Det torde rimligen ha gett upphov till en stor besvikelse och ilska att utfallet
blev så här förskräckligt misslyckat.

Ge sig till att döda och så har man ingenting för det.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-10 kl. 16:17.
Citera
2013-09-10, 15:54
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Det är inte ens säkert att vederbörande har reflekterat över att hans skott kan ha haft någon relevans för mordfallet.
Inget konstigt, X har skjutit en räv, varför skulle han tro att någon skulle bry sig om det?

Du menar att han skulle ha undgått ett av de största kriminalfallen i öländsk historia. Det känns väl ändå inte helt troligt...
Citera
2013-09-10, 15:56
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Här kommer mer dumheter!

Saxat ostran.se

"
Förhöret avslutas.
(Kvinnan har åkt totalt 104 mil för ett i åhörarnas tämligen menlöst vittnesmål som är avklarat på några minuter.) Kvinnan ringde 55-åringen den 13 december, men minns inte samtalet.
Samtalet ringdes klockan 14.25."

Länk "bloggaren"
http://rattegang-se.webnode.se/products/a15-001/

Ingen bra slutkläm från åklagaren eller hur?

Herregud... Detta visar om något åklagarens desperation och hur svagt åtalet är.
Citera
2013-09-10, 15:57
Bannlyst
Citat:
Vad bygger du det på? Varför skulle det vara så?
Det rent empiriska att tjuvskyttar sällan vänder sig till polisen och berättar om sin verksamhet. Särskilt om en person skjutits i samma veva. Jag säger inte att det är så, men det är en plausibel förklaring till varför ingen hört av sig. Du har ställt frågan mer än tio gånger och jag och flera andra har svarat dig. Tröttnar du aldrig?
Citera
2013-09-10, 16:01
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Där är jag benägen att instämma med ditt resonemang.
Det ter sig föga troligt att han skulle handlat så, lämnat platsen i smyg och hoppats på
att kvinnan därinne i huset inte observerat någonting av vad som utspelat sig därute.

Nej, den här mördaren var ute efter att göra sig av med båda två.
Hade inte Annika kommit ut som hon gjort så hade mördaren begett sig in efter henne
och utfört dådet där istället. Inget vittne skulle få finnas som kunde peka ut honom efteråt.

Jag tror att morden var planerade, helt iskallt och skoningslöst, och begångna helt enkelt
för att gärningsmannen ifråga var ganska övertygad om att större summor fanns att hämta
i något kassaskåp. Nu blev han tydligen lottlös och morden skedde för ingenting.

Det torde rimligen ha gett upphov till en avsevärd besvikelse och stor ilska att utfallet
blev så här förskräckligt misslyckat.

Ge sig till att döda och så har man ingenting för det.

Absolut, GM var ute efter både Annika och Gustav och precis som du tror jag att mordet var planerat. Däremot är jag inte övertygad om att mordet utförts i syfte att hitta kontanter. Av utredningen att döma finns det inget som tyder på att Annika och Gustav förvarat några pengar i kassaskåpet där ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in