2013-09-10, 13:30
Medlem
Tinkerbelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
1. Jo. Det är i princip bara vildsvin som är tillåtet att jaga i mörker. Det finns knappt på Öland.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Räv finns på Öland.

Citat:
Exakt det jag menar. Dessutom har jag en känsla av att bockjakten inte alltid avstannar bara för att det
blir mörkt...

Tvärtom finns det mängder av vildsvin på Öland. De planterades för 5-10 år sen av några skjutglada, ljusskygga individer och är ett jäkla problem för markägare. Räv har däremot varit nästan utrotad sen skabben på 90-talet.

Men det kan ha varit precis vad som helst som sköts - vildsvin, bock, knölsvan, rosa elefanter eller huskatter. På norra Öland skjuter man vad man vill, när man vill, och man tar nog ogärna upp det med vad man kallar "länsman". Nordölänningar har alltid hållit sig på sin kant mot övermakten.
Citera
2013-09-10, 13:35
Medlem
"Polisens mobilspårning visar att 55-åringen tvärtom vände norrut vid 15.30-tiden.
– Jag svängde åt fel, jag blir vilsen. Det är en väldig sms-trafik när jag står vid macken, det är lätt hänt att åka fel. Man glömmer att svänga av, argumenterade nordölänningen."

http://olandsbladet.se/index.php?placid=3&id=22218#.Ui8AHn-O5kI

PK menar alltså att det var från macken som felkörningen skedde, inte ifrån Löttorpsvägen direkt efter bankbesöket? Det innebär att PK först svängde norrut istället för söderut från macken (första felkörningen), därefter in i den väl skyltade rondellen och vidare norrut (andra felkörningen), istället för att vända söderut här. Sedan fortsatt norrut tills mobilen "stänger av sig". Eller?

Det måste gå att avgöra hur långt norrut PK måste ha kört från rondellen för att den sista uppkopplingen ska bli på Flakebölemasten istället för någon annan närmare Löttorp? Överhuvudtaget borde man kunna precisera PK:s positioner mer exakt under dagen genom att använda hans telefon i området och se när den skiftar mellan olika master längs de få vägar som PK brukat?
Citera
2013-09-10, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinkerbelle
Tvärtom finns det mängder av vildsvin på Öland. De planterades för 5-10 år sen av några skjutglada, ljusskygga individer och är ett jäkla problem för markägare. Räv har däremot varit nästan utrotad sen skabben på 90-talet.

Men det kan ha varit precis vad som helst som sköts - vildsvin, bock, knölsvan, rosa elefanter eller huskatter. På norra Öland skjuter man vad man vill, när man vill, och man tar nog ogärna upp det med vad man kallar "länsman". Nordölänningar har alltid hållit sig på sin kant mot övermakten.
Beklagar vildsvinen. Fanns inte när jag bodde nära ön...
Min poäng är också den att chansen att den som skjutit träder fram är ecceptionellt liten.
Citera
2013-09-10, 14:21
Medlem
Saxat ostran.se

"
Åklagaren Hagman läser upp förhörsprotokoll där kvinnan tidigare uppgett att hon levererat posten till 55-åringen vid 14-tiden.
Nu säger hon sig vara mer säker på att det var senare, efter att ha pratat med kollegor.
(Detta stärker 55-åringens uppgifter om att han åkte hem vid 15-tiden just för att tömma brevlådan. Åklagaren menar att han istället åkte hem efter sitt hagelgevär.)
Den 13 december tror hon att posten levererades vid 15-tiden till 55-åringens adress."

Posten har ju alltid rätt.
Det här mina damer och herrar betyder att (åklagaren måste få en faslig ågren, och alla andra med för den delen) mycket snart är PK en fri man med mycket stålar i brallan.

http://rattegang-se.webnode.se/products/a14-09/
Senast redigerad av amaguard 2013-09-10 kl. 15:04. Anledning: petar dit en länk
Citera
2013-09-10, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Saxat ostran.se

"
Åklagaren Hagman läser upp förhörsprotokoll där kvinnan tidigare uppgett att hon levererat posten till 55-åringen vid 14-tiden.
Nu säger hon sig vara mer säker på att det var senare, efter att ha pratat med kollegor.
(Detta stärker 55-åringens uppgifter om att han åkte hem vid 15-tiden just för att tömma brevlådan. Åklagaren menar att han istället åkte hem efter sitt hagelgevär.)
Den 13 december tror hon att posten levererades vid 15-tiden till 55-åringens adress."

Posten har ju alltid rätt.
Det här mina damer och herrar betyder att (åklagaren måste få en faslig ågren, och alla andra med för den delen) mycket snart är PK en fri man med mycket stålar i brallan.
Ta det inte personligt, kära A, med det här var nog det mest idiotiska inlägg jag läst.
Det är knappast detta som fäller eller friar PK.
Citera
2013-09-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ta det inte personligt, kära A, med det här var nog det mest idiotiska inlägg jag läst.
Det är knappast detta som fäller eller friar PK.

Ville bara lätta upp stämningen lite. Precis som du ibland.
Citera
2013-09-10, 14:53
Medlem
Tinkerbelles avatar
Jag tror jag har missat ngt, hjälp bitte. När fick PK höra talas om branden första gången (om han nu är oskyldig)?
Hade för mig att någon i sällskapet fick meddelande om det när de satt och åt i Sthlm, men PK:s chef menar att PK tog upp branden i deras samtal redan på resan upp. Vad har jag rört ihop?
Citera
2013-09-10, 15:00
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
1. Jo. Det är i princip bara vildsvin som är tillåtet att jaga i mörker. Det finns knappt på Öland.
2. Ditt resonemang innebär att ingen målsägande skulle få vittna. De avlägger inte heller ed. Vill du ta bort möjligheten för målsägande att vittna?
3. Tycker du verkligen det är rimligt tvivel? Jag tycker det är jävligt orimligt.

1. Vad utesluter att någon exempelvis testat sitt vapen? Hur som helst är det märkligt att ingen gett sig tillkänna. Som bekant brukar Polisen har överseende med mindre förseelser i samband med utredningar av det här slaget.
2. Jag tycker inte det är rimligt att nära anhöriga vittnar. Att målsägande vittnar motsäger inte detta.
3. Eftersom ingen kriminalteknisk undersökning genomförts på gården kan man anse att det finns rimligt tvivel.
Citera
2013-09-10, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
1. Vad utesluter att någon exempelvis testat sitt vapen? Hur som helst är det märkligt att ingen gett sig tillkänna. Som bekant brukar Polisen har överseende med mindre förseelser i samband med utredningar av det här slaget.
2. Jag tycker inte det är rimligt att nära anhöriga vittnar. Att målsägande vittnar motsäger inte detta.
3. Eftersom ingen kriminalteknisk undersökning genomförts på gården kan man anse att det finns rimligt tvivel.
1. Nordölänningars ovilja mot poliskontakter är omskriven i tråden.
2. Du skrev att vittnesmål saknar bevisvärde om de inte sker under ed. Det innebär att förhör med målsägande och misstänkta saknar bevisvärde, eftersom inte heller de avlägger ed.
3. Det är så dumt att mina argument tagit slut.
Citera
2013-09-10, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Ville bara lätta upp stämningen lite. Precis som du ibland.
Ok. Trodde du menade allvar. Ger mig själv en så slipper du!
Citera
2013-09-10, 15:15
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Av det jag har läst i FUP och som rör Pelles, så upplever jag det som att de flesta vittnar om att det inte förekom (eller att de inte känner till några) direkta hot om andra konsekvenser än stämningar från ME gentemot BO (se lite citat ur FUP nedan). Men visst - de var ordentligt osams med ME.

Här är ett exempel:

Ur förhör med Ande*s Maur*n:
"Anders berättar att Annika kände sig lite hotad av hyresgästen de hade i sin butik "Pelles", hon upplevde honom som obehaglig."

Källa: Sidan 869 i Huvudprotokollet
Citera
2013-09-10, 15:18
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är förenat med avsevärda risker om något sådant skulle skett.
Ta fram en skyffel och börja skotta bort all den snö som var genomdränkt av det
kvinnliga offrets blod - och det var mängder som strömmade ut från henne ty
kroppspulsådern hade ju träffats och trasats sönder - och denne gärningsman i ett
sånt tänkt scenario kunde blivit observerad precis vilket ögonblick som helst av
någon förbipasserande ute på vägen.
Denne hade haft att göra minsann för att klara av att utplåna varenda synligt spår
av dådet. Sekunder hade tickat iväg till minuter och som sagt överhängande risk för
att kunna bli uppmärksammad med sin närvaro på platsen.

Nej, sannolikheten för att Anni*a bragtes om livet där utanför förefaller vara så
försvinnande liten att man nog lugnt kan skippa såna tankar och inrikta sig på att
det brutala dådet skedde där det hävdas från officiellt håll. Nämligen inomhus.

Sannolikt har Annika skjutits utomhus som du skriver MEN en av anledningarna till min osäkerhet är att min inte kunnat presentera vem som avlossat de skott som hörts samma kväll i samma område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in