2013-07-26, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
Det finns anställda på Posten jobbar helg. Posten gör mer än att köra ut dina räkningar.

Varför ska mitt porto bli ~50% dyrare för att du beställer ett spel i en webshop och tycker att det för lång tid att få det i din brevlåda?

Jag skulle säga att brevbärare snarare jobbar för många dagar på ett år. Utdelning av post 3-4 dagar i veckan till privatpersoner skulle bli en enorm besparing för Posten, samtidigt som de allra flesta inte skulle märka någon skillnad. Som det är nu så finns det även tillfällen då Posten måste delas ut under en långhelg pga någon gammal lag som säger att det aldrig får vara fler än 4(?) postfria dagar i Sverige. Den borde man också kunna skrota.

Kan bara instämma och jag tror att vi i framtiden kommer att se en minskad utdelningsfrekvens till typ varannan dag.
Dock finns det vissa EU-direktiv som måste ändras först...
Citera
2013-09-01, 09:59
Medlem
Skulle vara mycket bättre om typ DHL eller Schenker BTL tog över postens ärenden på helger....då skulle man kanske få sina paket som man beställer sena torsdagskvällar på helger också? Dessutom borde det ju kännas lockande att jobba helger...man får ju högre lön då också.Så jag skulle inte ha något emot att betala en högre fraktsumma och få mina varor snabbare
Citera
2013-09-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent22
Skulle du vara beredd att betala dyrare för frakt då?

Jadå det skulle jag...de är det värt tycker jag
Citera
2013-09-01, 10:54
Medlem
exquisitelys avatar
Där jag bor finns det en gul brevlåda som töms senast kl 13 på söndagar och helgdagar. Innebär det att breven då kommer köras till posterminalen men inte bli sorterade förrän på måndagen?
Citera
2013-09-01, 11:58
Medlem
Xlntboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Där jag bor finns det en gul brevlåda som töms senast kl 13 på söndagar och helgdagar. Innebär det att breven då kommer köras till posterminalen men inte bli sorterade förrän på måndagen?

har för mig att det sorteras direkt och sedan körs ut till distrikten dock blir inte breven utdelade förrän måndagen. Det kan också bero på vilken frankering du har valt på ditt brev, är A eller B. Har du valt B så räkna med en dag extra..
Citera
2013-09-01, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely

Bara brevbäringen som jobbar mån till fredag, sorteringen jobbar helg så ett brev lagt på lådan förrän tömningstid kommer fram nästa vardag oavsett om det läggs på lådan en vardag eller helgdag.
Citera
2013-09-06, 18:40
Medlem
Posten jobbar helg, men det delas inte ut någon post på helgerna.

Lördagar är det endast specialtransporter inom Poståkeriet som körs, t.ex. mattransporter till äldreboenden samt vissa former av det som kallas HIT In Night som är nattleverans av gods till vissa företagskunder.

Expressbrevsutdelningen på lördagar (även expresspaket 07.00) togs bort 2012-04-01 och då var volymerna nere i några hundra försändelser totalt i hela landet. Det säger sig självt att det är svårt att ha ekonomi i de transporterna. Dock tycker jag själv att det är en stor brist att det nu inte finns någon chans att få ut viktigt gods en lördag till vettig kostnad.

På söndagarna sker sortering av den post som ska delas ut på måndag.

Det skulle nog kunna gå att bygga upp en lördagsdistribution via postpartner som skulle vara ekonomiskt hållbar, men just nu finns inte någon tydlig efterfrågan.

Jag tänker mig att man skulle kunna ha lördagsdistribution av MyPack och Varubrev till privatperson. Alla dessa SMS-aviseras och skulle då kunna köras ut av ett fåtal chaufförer till postpartner. Volymerna blir då så stora att transportnätet skulle kunna vara lönsamt. Du skulle då få ha en sortering av dessa natt mot lördag istället för natt mot söndag, men det borde vara görbart. Med den nya terminalstrukturen kommer det också bli lättare att samordna brev- och logistikprodukter.

I samma distribution skulle man då kunna köra ut SMS-aviserade REK till postpartner och Expressbrev direkt till mottagare (exkl. lbb).

Vill man så går det helt klart att få ekonomi i detta och man blir ensam om det som konkurrensfördel mot sina konkurrenter.
Citera
2013-09-06, 18:53
Medlem
Man skulle ju kunna väga vikten av att få lördagsutdelning mot möjligheten att posta brev i brevlådor på söndagar.

Tar man bort söndagstömningen så skulle det nog vara ganska kostnadsneutralt att införa lördagsutlämning.

Idag misstänker jag att vissa storkunder har möjlighet att lämna in post på söndagar, dvs om man beställer i deras internetshop före söndag kl 12 så har man det utdelat på måndagen. Denna möjlighet försvinner ju då om söndagssorteringen tas bort. Detta är nog vanligen inget problem förutom helgen innan julafton. Dock är det ju enkelt lösbart genom att helt enkelt köra den söndagen som lördag, vilket man nog ändå måste göra pga volymerna.

Söndagstömningen av brevlådor har idag ganska stora volymer, men det beror nog på att folk har tid att posta brev under helgen och inte på att det är särskilt brådskande att få ut något på måndagen.

Till Posten som kanske läser detta: Ta bort söndagstömningen och inför lördagsutlämning. Det är bara att PMa mig för ett mera grundligt förslag...
Citera
2013-09-06, 19:01
Medlem
När jag tänker efter så skulle det inte bara vara kostnadsneutralt utan en vinst att ta bort söndagstömning och istället införa lördagsutlämning och återinföra lördagsutkörning av Express.

Eftersom OB-reglerna om jag minns rätt gäller från fredag 19 till måndag 07 så är det samma kostnader oavsett dag man utför arbetet.

Man borde också kunna få en kvalitetshöjning genom att man får en extra tomdag att ta hand om ev. maskinhaverier etc. Händer något större nu en måndagmorgon kl. 03 så är det kört att få ut den posten i tid. Med sortering natt mot lördag skulle man ha en dag på sig att kunna rädda den posten med särskilda budtransporter.
Citera
2013-09-10, 14:56
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
När jag tänker efter så skulle det inte bara vara kostnadsneutralt utan en vinst att ta bort söndagstömning och istället införa lördagsutlämning och återinföra lördagsutkörning av Express.

Eftersom OB-reglerna om jag minns rätt gäller från fredag 19 till måndag 07 så är det samma kostnader oavsett dag man utför arbetet.

Man borde också kunna få en kvalitetshöjning genom att man får en extra tomdag att ta hand om ev. maskinhaverier etc. Händer något större nu en måndagmorgon kl. 03 så är det kört att få ut den posten i tid. Med sortering natt mot lördag skulle man ha en dag på sig att kunna rädda den posten med särskilda budtransporter.

Dock så är det nog ganska dyrt med alla brevbärare som måste vara ute på lördagen.

Brevlåda tömningarna kan ju skötas av mycket färre personal än vad utdelningar kräver.

Fast, å andra sidan så kan man om man begränsar lördagsutdelningen till A-post och express, så kommer mängden vara mindre. Men det känns som det blir stora områden att täcka ändå.

Saknar dock lördagsutdelningen av expressbrev. Den har hjälp mycket när man skulle skicka brev till ex, helgöppna företag, samt sista minuten presenter.
Citera
2013-09-10, 15:39
Skulle vara utmärkt om posten gick även på helger. Med arbetslösheten vi har i landet borde det väl inte vara några problem att hitta folk som är villiga att utföra detta?
Citera
2013-09-10, 18:04
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Nu vet jag inte hur stor del företagskunderna utgör av postens totala kunder, men dessa arbetar i regel inte på helgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in