• 1
  • 2
2010-04-16, 12:33
Medlem
Shadors avatar
Ja, som topic lyder; varför jobbar inte posten/postkontoret/postnissarna under helgen? internethandel blir allt vanligare, ska det verkligen vara så att man måste vänta 4-5 dagar för att man beställer något sent på en torsdag?

Vad är problematiken med att få postgubbarna att jobba helg? Förmodligen är det en ekonomisk fråga men något sorts arbete borde man kunna få att fungera ändå kan jag tycka (som har noll koll på hur det skulle kunna fungera i praktiken iof).
Citera
2010-04-16, 12:54
Medlem
Jag jobbade på posten på Arlanda för ett antal år sedan och vi jobbade även på dagar, kvällar, nätter och helger. Men det är dom där jävla brevbärarna som inte jobbar helgar. Håller med att det är lite frustrerande om man har beställt ett spel på torsdag och inte får det förrens efter helgen.
Citera
2010-04-16, 13:03
Medlem
Bruttas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyElement
Jag jobbade på posten på Arlanda för ett antal år sedan och vi jobbade även på dagar, kvällar, nätter och helger. Men det är dom där jävla brevbärarna som inte jobbar helgar. Håller med att det är lite frustrerande om man har beställt ett spel på torsdag och inte får det förrens efter helgen.
Tror inte att det bara är brevärare som inte jobbar helg, för det är inte bara brev som inte kommer nån vart på helger, det gäller även paket och liknande. Mycket irriterande imho.
Citera
2010-04-16, 13:34
Medlem
Tyler89Durdens avatar
Det är väl säkert en gammal old school-regel som postens 75+ styrelse håller sig till, så att man inte ska jobba på helger.
Citera
2010-04-16, 21:37
Medlem
Jobbar ingen helg på posten eller är det bara själva brevbärarna som inte jobbar på helgerna?
Citera
2010-04-16, 23:49
Medlem
_abous avatar
Jag tycker också att Posten borde köra helg, om nu brevbärarna tycker det är så jobbigt finns det drösvis med arbetslösa ungdomar (och vuxna för den delen) som gärna delar ut post på helger.

Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Jobbar ingen helg på posten eller är det bara själva brevbärarna som inte jobbar på helgerna?
Citat:
Ursprungligen postat av IcyElement
Citera
2010-04-17, 07:01
Medlem
morkfromorks avatar
Svenska posten är ett skämt. I tex. Singapore både delas ut och hämtas försändelser 6 dar i veckan. Paket kan via ett telefonsamtal omflyttas till valfritt postkontor eller bäras ända hem, även kvällstid.
Citera
2010-04-17, 08:41
Medlem
Antagligen är ekonomi frågan. Brevbärare tjänar ganska dåligt som det är, och folk vill inte betala 50-XXX% högre porto för att få leverans på helger. Glöm inte att Schenker, DHL och andra bolag levererar en stor del av paketen också, så det är inte bara posten.

Utöver det kan ni ju tänka er vilket gnäll det skulle bli från yrkeskåren brevbärare om de helt plötsligt måste ändra sina arbetsrutiner... "jag har jobbat 20 år, och nu vill ni att jag ska börja jobba helger??"... skulle bli strejk bland de gamla och oflexibla.
Citera
2010-04-17, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Svenska posten är ett skämt. I tex. Singapore både delas ut och hämtas försändelser 6 dar i veckan. Paket kan via ett telefonsamtal omflyttas till valfritt postkontor eller bäras ända hem, även kvällstid.

Nyfiken på vad ett brev kostar i singapore om man omvandlar det till svenska kroner.

Jag tror helt enkelt att det blir dyrt att ha brevbärare 7 dagar i veckan. Det jag tycker är lite lustigt är att ibland så kommer det en brebärare vid 11.00 med en jävla massa med reklam och vid 12.00 kommer en annan med brev! Så jag får besök flera gånger i veckan!
Citera
2010-04-17, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kstrom
Nyfiken på vad ett brev kostar i singapore om man omvandlar det till svenska kroner.

Jag tror helt enkelt att det blir dyrt att ha brevbärare 7 dagar i veckan. Det jag tycker är lite lustigt är att ibland så kommer det en brebärare vid 11.00 med en jävla massa med reklam och vid 12.00 kommer en annan med brev! Så jag får besök flera gånger i veckan!

Du har inte tänkt på att det finns fler företag än Posten AB som delar ut post?
Citera
2010-04-17, 11:23
Medlem
P102s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kstrom

Jag tror helt enkelt att det blir dyrt att ha brevbärare 7 dagar i veckan.

Jepp. Singapore är litet och tättbebyggt. Sverige är (relativt) stort och glest befolkat. Det krävs en mycket större logistikapparat i Sverige. Och av diverse ideologiska anledningar ska glesbygden ha ungefär samma servicenivå som storstäderna.

Jag jobbar hos ett postombud, och vill bara säga att vi tycker tusen gånger mer om er kunder som är ivriga på att hämta ut era paket än de fjantar som låter paketen ligga och samla damm hos ombuden och sen får psykbryt för att paketen gått i retur.
Citera
2010-04-17, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Du har inte tänkt på att det finns fler företag än Posten AB som delar ut post?

Japp, posten och "citymail" eller om de heter "bring" nu för tiden. Så ibland kommer det två ifrån posten och en kille ifrån citymail.

Posten killarna är 55+ och åker elmoped och citymail killen är knappt 18 år gammal och cyklar med en lite för tungt lastad cykel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in