2012-09-08, 18:06
Medlem
Dexter007s avatar
Tror inte folk hade klagat över lite höjt porto om det leder till fler utdelningsdagar.
Citera
2013-07-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shador
Ja, som topic lyder; varför jobbar inte posten/postkontoret/postnissarna under helgen? internethandel blir allt vanligare, ska det verkligen vara så att man måste vänta 4-5 dagar för att man beställer något sent på en torsdag?

Vad är problematiken med att få postgubbarna att jobba helg? Förmodligen är det en ekonomisk fråga men något sorts arbete borde man kunna få att fungera ändå kan jag tycka (som har noll koll på hur det skulle kunna fungera i praktiken iof).

Jag är också jävligt förbannad på posten för att dom inte jobbar helger

Det borde ju kännas lockade att jobba på helgen och få bättre betalt.....
Citera
2013-07-26, 10:21
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annaflash
Jag är också jävligt förbannad på posten för att dom inte jobbar helger

Det borde ju kännas lockade att jobba på helgen och få bättre betalt.....

Skulle du vara beredd att betala dyrare för frakt då?
Citera
2013-07-26, 11:01
Medlem
Svensk servicekultur närhelst staten är inblandad. Vägarbeten tar också evigheter i Sverige då man låter maskinerna stå tomma 16 timmar per dygn istället för att köra skift och bli klar med skiten inom rimlig tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Amagadwat
Skulle själv vilja ha post ibland på helgerna men nu är det så att posten inte jobbar så.

Gammal kommentar men det är precis den här attityden som är förbehållen den offentliga sektorn. "Vi gör det vi känner för och det får kunderna helt enkelt palla."
Senast redigerad av Norrattan 2013-07-26 kl. 11:10.
Citera
2013-07-26, 12:08
Medlem
Abow123s avatar
Posten delade ju ut post på helgerna förr i tiden, läste jag i någon artikel...Så vad är egentligen problemet?
Citera
2013-07-26, 12:17
Medlem
Plasticsmiless avatar
Om posten jobbar alla vardagar och även nätter så vafan inte helger med? Jag vet en hel drös med arbetslösa ungdomar som tacksamt skulle dela ut post på helger. Fan, jag hade gjort det om jag varit yngre och inte haft jobb!!!!

Öppna upp posten på helger, så slipper ungdomar åka till norge för att få ett jobb.
Förstår att man inte kan tvinga alla till att jobba helg, men det säger jag inte att man borde heller. Annonsera ut , posten söker helgarbetare. Vips har posten tusentals ansökningar från folk som VILL jobba helg!!!!!
Citera
2013-07-26, 12:38
Medlem
Posten har inte hängt med samhället...
Förr stängde konsum och Ica typ 18.00 och ALLT var i princip stängt varje söndag och alla röda dagar. Nu har mataffärerna öppet till 21-22 och gallerior och city har öppet söndagar.
Men posten håller fortfarande fast vid sitt gammaldags, otidsenliga synsätt att vi jobbar bara måndag-fredag och absolut inte lördagar eller (gud förbjude) röda dagar.
Citera
2013-07-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abow123
Posten delade ju ut post på helgerna förr i tiden, läste jag i någon artikel...Så vad är egentligen problemet?
Problemet är att det inte är lönsamt. Nämn något företag som vill syssla med olönsam verksamhet.
Citera
2013-07-26, 14:58
Medlem
lrtzs avatar
Det finns anställda på Posten jobbar helg. Posten gör mer än att köra ut dina räkningar.

Varför ska mitt porto bli ~50% dyrare för att du beställer ett spel i en webshop och tycker att det för lång tid att få det i din brevlåda?

Jag skulle säga att brevbärare snarare jobbar för många dagar på ett år. Utdelning av post 3-4 dagar i veckan till privatpersoner skulle bli en enorm besparing för Posten, samtidigt som de allra flesta inte skulle märka någon skillnad. Som det är nu så finns det även tillfällen då Posten måste delas ut under en långhelg pga någon gammal lag som säger att det aldrig får vara fler än 4(?) postfria dagar i Sverige. Den borde man också kunna skrota.
Citera
2013-07-26, 15:10
Medlem
Jeahs avatar
Det är bara knalla ner på stan och köpa det i valfri butik och gå hem med det i handen. Frågan är hur mycket vill du ha spelet innan helgen, är det värt att betala lite extra? Annars kan du gott vänta tills måndag.

Hur många är redo att betala merkostnaden?
Citera
2013-07-26, 15:22
Medlem
Astrobiologis avatar
Fan vilka mongon som skriver i den här tråden! Fatta att Posten hade utdelning på lördag förr i tiden. Detta var när Posten var ett STATLIGT VERK och staten sköt till pengar. Numera är Posten AB ett aktiebolag och vill gå med VINST = ingen utdelning på lördagar. Så alla jävla idioter som slentrianmässigt ska gnälla om att staten är ond etc kan ju fatta att det är precis tvärtom i detta fallet.
Citera
2013-07-26, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abow123

Det kostar pengar och det är inte enstaka spel som posten tjänar pengar på.

Posten tjänar på brevsidan huvudsakligen pengar på två saker, post från företag (räkningar, tidningar, kontoutdrag osv) samt oadresserat reklam. De som generar den huvudsakliga postvolymen är i dagsläget inte intresserad av att öka utdelningsfrekvensen och absolut inte intresserade av att öka kostnaden för det.

Du skulle kunna under några veckor se vad du får i din brevlåda (eller mera korrekt dina föräldrars) och se om det är nåt i brevhögen som inte kan vänta någon dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in