2013-09-01, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickis61
HR-ansvarig ville flytta mej från natt till dag, vilket sades på möte 20130618 att det inte skulle ända något i den frågan före kommande Rehabmöte som skulle planeras efter samtligas semestrar. Ändå sätter dom sej ngn dag efter det i detta möte.

På Rehabmöte 20130820 har det nu ju framkommit att det inte är ngn bra lösning för mej från rehabansvarig fack, läkare och mej själv.... Men arbetsgivaren verkar vidhålla det forcerade mötet 20130620 .

I rehabkedjan har vi tidigare beslutat att jag ska tillbaka till ordinarie arbete dvs natt, trots dettaa har jag inte ens fått provat ngn natt än...vilket arbetsgivaren fick backa o låta mej prova en natt men envisas m dag... Rörigt ja, lögner förekommit ja o allt resulterade endast i att jag nu ist är 100% sjukskriven ist för som tidigare 50 %

Tillägg: Ja du, vad dom kallade mötet vet jag än idag inte...hade ju ingen vetskap om mötet o har ju som sagt fortfarande inte någon kopia på protokollet ...... Ännu mer röra ;-)
2013-09-07, 09:45
Medlem
-tomten-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Orkar inte sammanställa, du får läsa här: https://www.flashback.org/p44997632#p44997632
Utöver det kan det finnas regleringar i ett eventuellt kollektivavtal.

EDIT: Hoppsan, blev vist lite fel på länken där... http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx ska det så klart vara.

Hejsan!

Många tack för den länken. Gav mig alla svar jag behövde. /-tomten-
2013-09-10, 13:14
Medlem
Tja! Behöver lite rådgivning.

Det är så att jag nyligen tagit studenten och tog ett år till att arbeta för att sedan plugga vidare hösten 2014. Nu är saken så att jag har sökt en bunt jobb som jag hade tänkt kunde vara värda att ha under 1 år. Hittade dock mitt drömjobb i samma veva. Så min fråga är:

Om jag börjar på ett av de tillfälliga jobben och sen kanske nån månad eller kanske till och med vecka så ringer "drömjobbet" och frågar om jag vill komma på intervju och sedan bli anställd osv. Kan jag bara säga upp mig från tidigare yrke? Den tidigare arbetsgivare lär inte blir särskilt glad.

Mvh
2013-09-10, 13:26
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streamarn
Tja! Behöver lite rådgivning.

Det är så att jag nyligen tagit studenten och tog ett år till att arbeta för att sedan plugga vidare hösten 2014. Nu är saken så att jag har sökt en bunt jobb som jag hade tänkt kunde vara värda att ha under 1 år. Hittade dock mitt drömjobb i samma veva. Så min fråga är:

Om jag börjar på ett av de tillfälliga jobben och sen kanske nån månad eller kanske till och med vecka så ringer "drömjobbet" och frågar om jag vill komma på intervju och sedan bli anställd osv. Kan jag bara säga upp mig från tidigare yrke? Den tidigare arbetsgivare lär inte blir särskilt glad.

Mvh
Du kommer med all sannolikhet att få en provanställning. Om du får det så kan du enligt lagen avsluta provanställningen med omedelbar verkan och börja på drömjobbet nästa dag. Det kan finnas regler i gällande kollektivavtal på den första arbetsplatsen som tvingar dig till (vanligast) 14 dagars varsel/uppsägningstid. Kolla upp detta!

Ja, den första arbetsgivaren blir säkert besviken om du slutar "hastigt och lustigt" så kort efter att du börjat, men varför ska du bry dig om det om du går till ditt drömjobb?
2013-09-10, 17:08
Medlem
Har lite tjafs på jobbet. Vilket fackförbund ska jag vända mig till som rallare?
2013-09-10, 18:42
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmdude
Har lite tjafs på jobbet. Vilket fackförbund ska jag vända mig till som rallare?
SEKO (väg o banavtalet).
2013-09-12, 10:43
Medlem
Bunnys avatar
Någon som är erfaren på det arbetsrättsliga området som kan informera lite mer om detta:

Igår spreds nyheten att Post Nord inte tillåter SEKO att på arbetsplatsen informera om strejkvarsel. Hur ser lagstiftningen ut gällande frågor av denna karaktär? Eftersom det inte på något sätt borde vara en helt ny fråga, borde det väl sedan tidigare vara tämligen glasklart vilka rättigheter facket har och inte har gällande dessa frågor...eller? Hur ser rättsläget ut, är det "grumligt" eller glasklart? Om det är glasklart, varför agerar då den part som har regelverket emot sig likväl som de gör?

http://www.seko.se/Aktuellt/Nyheter/2013/September/Posten-stryper-fackets-ratt-att-kommunicera/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17446093.ab
2013-09-12, 10:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Någon som är erfaren på det arbetsrättsliga området som kan informera lite mer om detta:

Igår spreds nyheten att Post Nord inte tillåter SEKO att på arbetsplatsen informera om strejkvarsel. Hur ser lagstiftningen ut gällande frågor av denna karaktär? Eftersom det inte på något sätt borde vara en helt ny fråga, borde det väl sedan tidigare vara tämligen glasklart vilka rättigheter facket har och inte har gällande dessa frågor...eller? Hur ser rättsläget ut, är det "grumligt" eller glasklart? Om det är glasklart, varför agerar då den part som har regelverket emot sig likväl som de gör?

http://www.seko.se/Aktuellt/Nyheter/2013/September/Posten-stryper-fackets-ratt-att-kommunicera/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17446093.ab

Rent spekulativt så tror jag att Post Nord har rätt att göra såhär.. även om det inte gjorts tidigare.
De får inte förhindra facklig verksamhet, men är inte heller skyldiga att _underlätta_ den.

Inte heller är de skyldiga att upplåta några resurser (Epostutrymme, skrivarpapper, liknande) för det.

Jag tror (fortfarande rent spekulativt) att detta inte regleras i kollektivavtalet heller, eftersom det gissningsvis aldrig kommit på tal.

Så, de får väl göra som på den gamla goda tiden, ställa informatörer vid grindarna och dela ut flygblad när de anställda lämnar arbetsplatsen.
Senast redigerad av EckiEcki 2013-09-12 kl. 10:49.
2013-09-12, 12:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Rent spekulativt så tror jag att Post Nord har rätt att göra såhär.. även om det inte gjorts tidigare.
De får inte förhindra facklig verksamhet, men är inte heller skyldiga att _underlätta_ den.

Inte heller är de skyldiga att upplåta några resurser (Epostutrymme, skrivarpapper, liknande) för det.

Jag tror (fortfarande rent spekulativt) att detta inte regleras i kollektivavtalet heller, eftersom det gissningsvis aldrig kommit på tal.

Så, de får väl göra som på den gamla goda tiden, ställa informatörer vid grindarna och dela ut flygblad när de anställda lämnar arbetsplatsen.
Instämmer med tillägget att AG självklart kan styra över vad e-post får användas till när det gäller att skicka budskap, men de kan knappast förbjuda någon utomstående att maila till deras anställda. n.n@seko.se kan mao "tämligen riskfritt" maila valfri info till n.n@posten.se. Med "tämligen riskfritt" menar jag att det så klart skulle spä på motsättningarna om det görs systematiserat i större skala.
2013-09-12, 14:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
de kan knappast förbjuda någon utomstående att maila till deras anställda. n.n@seko.se kan mao "tämligen riskfritt" maila valfri info till n.n@posten.se. Med "tämligen riskfritt" menar jag att det så klart skulle spä på motsättningarna om det görs systematiserat i större skala.

Helt enig med dig där, men det har ju inte post nord gjort heller. De har förbjudit bruket av "interna kommunikationskanaler". Att skicka epost till företaget utifrån är icke en intern kanal.
2013-09-12, 14:12
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Helt enig med dig där, men det har ju inte post nord gjort heller. De har förbjudit bruket av "interna kommunikationskanaler". Att skicka epost till företaget utifrån är icke en intern kanal.
Korrekt, jag läste lite för snabbt på SEKO:s sida om vad Posten egentligen hade förbjudit.

Edit:
När posten skriver "SEKO har inte heller rätt att använda företagets post eller e-post för att distribuera sin information om konflikten." lade jag in begreppet "använda företagets e-post" som något jag gör när jag skickar mail till någon på företaget. Dvs om jag skickar mail till nn@posten.se har jag ju faktiskt i viss mån använt postens e-post...
Senast redigerad av Brain Damage 2013-09-12 kl. 14:17.
2013-09-16, 07:45
Medlem
Rhymes avatar
Hej!
Mitt kontrakt gick ut i fredags, hade visstidsanställning. Jag arbetar inom industrin och har blivit erbjuden fast anställningen. Dock börjar inte kontraktet gälla före jag har varit på hälsoundersökning och lämnat negativt pisseprov fick jag reda på igår när jag skulle börja jobba. Hälsoundersökningen är den 25:e.
Chefen vill att jag ska jobba utan kontrakt tills dess. Vad händer om jag skadar mig? Då står jag väll oförsäkrad?

Har tappat suget för min arbetsplats helt efter detta drama. Vad händer om jag låt säga inte finner nya kontraktet dom erbjuder mig intressant, räknas det som en uppsägning då?
Funderar på hur det blir med stämpling och så? Är 26 år, har varit med i facket i ett år och jobbat totalt 20 månader på nuvarande arbete (första 9 via bemanning).

Vill även tillägga att jag har blivit lovad att chefen ska komma med kontraktet varje dag hela förra veckan, sen nu inatt när jag skulle gå på (jobbar natt) så var de helt plötsligt andra ljud i pipan.
Då måste jag först pissa innan kontrakt
Har skött mitt arbete perfekt, producerar alltid bra utan missar på kvalité inte varit sjuk mycket. Jag har hela tiden sagt att jag ska göra hälsoundersökningen.
Kan han göra såhär?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in