Uppskattningsvis har jag nog hunnit med 150-200 stick redan, men har aldrig haft några större problem..
Har alltid HELT avslappnad muskel, drar isär huden lite och trycker nålen genom huden ganska fort men sen trycker jag in resten väldigt sakta och "känner mig för" så att det blir rätt. Brukar kunna hitta "runt" en nerv om man känner att det börjar kännas lite obehagligt bara man tar det väldigt lugnt. Känner aldrig när jag kommer in i muskeln alls utan det är helt smärtfritt 19 ggr av 20. Kör oftast blå 3cm nål vart jag än sätter, funkar bra för mig iaf.
Ser sen alltid till att pressa i oljan med ett stadigt grepp med båda händerna (när det är möjligt dvs), en hand som håller allt på plats och en hand på kolven. Aspirerar självklart alltid, men brukar ändå börja med att trycka 0,1-0,2ml och vänta en stund just in case. Trycker sedan in allt lugnt och försiktigt, tar kanske runt 20-30sekunder om det bara är 1-1,5ml eller så. 4ml+ kan ju ta nån minut+ iaf dock. Kör för övrigt alltid nålen i botten så jag vet exakt vart jag är, vissa rekommenderar att man lämnar en bit ifall nålen skulle gå av eller så, men jag tycker att det är bättre att trycka in hela så man inte råkar trycka nåt i blodet av misstag. Det KAN ju faktiskt hända annars. Verkar jävligt svårt att ha av en nål också om man är väldigt försiktig och inte stressar.
Ser alltid till att pressa kolven riktigt hårt i botten så i princip allt kommer ut, sen låter jag den sitta där och väntar bara 20-30 sekunder. Sen drar jag ut den lika försiktigt och sakta som jag tryckt in den förutom sista biten då är det bara att dra ut den fort. Masserar, tvättar rent osv också såklart.
Har kört igenom många blodkärl och vener men hamnar ändå rätt till slut, märks ju när man aspirerar. 1 gång har jag fått en liten fontän blod och det har kommit lite mer blod än vanligt ett fåtal gånger, men ändå får jag aldrig någon hosta, illamående eller obehag. Förutom om man kommer åt en nerv eller så då förstås men det har verkligen inte känts särskilt jobbigt ändå när man kör lugnt och försiktigt som jag gör iaf.
Har alltid hatat nålar men kör ED nu till och med ändå, inte alls jobbigt faktiskt bara man inte gör det svårare än det behöver vara så att säga. Inte för jag skulle palla trycka varje dag hur länge som helst men under blast/bulk i några veckor är det kolugnt
Aja det är vad som funkar för mig iaf, det kanske kan hjälpa någon iaf även om alla kanske inte tycker mitt sätt är optimalt. Det är inget att vara rädd för iaf om man väl har bestämt sig för att man vill köra en kur
MVH,
Hund-Lars