2013-09-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Jag förmodar att vi kommer sluta 4'a i S1 (möjligtvis 5/6) samt att Dif och Elfsborg vinner sina cupmatcher.
Vi kommer alltså med all sannolikhet få möta Malmö/Blåvitt/Helsingborg i gruppspelet i cupen.

Riktigt tråkigt att vi då får hemmamatch. Hade varit så barnsligt glad över att få möta ett publiklag (nåja, Blåvitt och Helsingborg får anses vara publiklag nu) på bortaplan.

Är de inte så att det bäst rankade laget i gruppen får sin bortamatch mot det sämst rankade? Ni blir ju isåfall det andra/tredje bäst rankade laget och får då bortamatch mot det bäst rankade.
2013-09-09, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Om nu Hammarby blir seedade som nummer 16 och därmed hamnar i samma grupp som svenska mästarna så har mästarna hemmaplan i den matchen.

http://svenskfotboll.se/ImageVault/Images/id_93329/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

§6.1, sid 2-3
Sedär, tog för givet att lag från lägre division hade hemmamatch. Sämre förutsättningar rent sportsligt för oss men..fan vad kul!
2013-09-09, 16:23
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympian
Hammarbys läktarkultur är så pass gammal att det oundvikligen har utvecklats en viss medvetenhet och en särprägel inom deras supporterkultur, men att de har blivit så många kan de till stora delar tacka media för. Deras mytbildning har attraherat personer runt om i landet som egentligen saknar en lokal koppling till klubben och det har förstört så pass mycket att den innersta kärnan har kommit att uppfattas som något "dynamiskt", ett undantagsfall inom Hammarbykulturen. Förvisso har det sedermera skett en förvridning av uttrycket, då det "dynamiska" i själva verket har kommit att få en dominerande ställning inom kulturen, men för att kunna uppfattas som många är de fortfarande beroende utav sina landsortssupportrar. Utan att egentligen känna några så kan jag tänka mig att de håller en lägre kvalité i sitt supporterskap.

Bajen har problemet med ett rykte att leva upp till som "de där supportrarna som är så bra" och det blir problematiskt när de måste jämföra sig med klubbar som har minst lika bra supportrar, men som inte har samma positiva renommé i media. Kanske därför som de spelar i Superettan, där de verkligen får en chans att dominera på läktarna.
Själva är vi lite av en antites till Hammarbys supporterkultur. Kraften i vår kultur har alltid varit underskattad, vi har ingen gosig mytbildning och vi har väldigt få sympatisörer utanför Skåne. Speciellt om man bortser ifrån de som är utflyttade. Jämfört med Hammarby har vi inte särskilt många sjungande supportrar men de som vi har lever och dör för klubben. Medan bajen pratar om sina traditioner så lever vi i enlighet med våra.

Nu tror jag du får kamma till dig lite. Mycket kan man säga om Hammarbys läktarkultur men att ni är ens i närheten av dom är rejält löjeväckande. En bra dag då ni har samtliga supportrar på plats och bajen har bortamatch mot er så kanske ni kan mäta er med dom.. Men ärligt, nu tog du faktiskt i så du sprack.
2013-09-09, 16:34
Medlem
Citat:
text - jämförelsen bajen-heif

Förstår vad du syftar på men det känns lite väl naivt att dra de paralleller du gör, även om du har en viss poäng.

På tal om det visuella stödet så är det väl alltid upp till sektionen att ställa sig för eller emot.
Min spontana tanke är att om man inte "klarar av" att stå i klacken på grund av flaggorna ger skymd sikt, samtidigt som man inte gör någonting åt det, ja då kanske man inte ska stå i klacken?

Givetvis menar jag inte att vem som helst kan kliva fram till ultras och övertala dem att sluta med flaggor, men då är också den personen i minoritet. På samma sätt som de mer brittiskt-influerade supportrarna inte hipp som happ tycker det är okej att någon börjar veva flagg så ingen ser något.
Djurgården var/är väl så till viss del. Kanske även Helsingborg. Utanför fotbollen så är det väl det synsättet som dominerar i bland annat Ängelholm och Linköping (?)
2013-09-09, 17:51
Medlem
Citat:
Kraften i vår kultur har alltid varit underskattad,

Jag skulle snarare påstå att den är rejält överskattad, efter era raider på alla internetforum liknar ni snarare fotbollens Andres Lokko än något annat.

Citat:
vi har ingen gosig mytbildning och vi har väldigt få sympatisörer utanför Skåne.

Räknas Köpenhamn till Skåne?

Citat:
Medan bajen pratar om sina traditioner så lever vi i enlighet med våra.

Berätta lite, om båda lagen. Vilka traditioner?
2013-09-09, 17:52
Medlem
Olympians avatar
I Helsingborg har utvecklingen gått mot mer flaggande under pågående spel, men det har alltid funnits ett motstånd emot det bland folk som är drivande med att starta sånger. Kompromissen har blivit att de som gillar att flagga gör det på ett sätt som inte skymmer sikten eller att de endast flaggar under spelavbrott och så brukar det funka.
Vid enstaka tillfällen har det förvisso hänt att individer har brutit mot dessa inofficiella överrenskommelser och då har det blivit tjafs. Under någon hemmamatch tidigare i år slet jag personligen ner en flagga som blev uppe efter ett målfirande, men jag var ensam om att agera och många var kritiska. Många av våra äldre supportrar har tagit ett steg tillbaka på läktaren och de yngre är mer influerade utav ultraskulturen. Ändå funkar 37:an fortfarande någorlunda på samma vis som vanligt. Trots alla dessa förändringar och kulturkrockar så har vi ändå lyckats bibehålla ett ganska starkt stöd, inte minst på hemmaplan. Det låter på Olympia och om det nu inte gör det på Hammarby's matcher så antar jag att vi kan känna oss nöjda där.
Senast redigerad av Olympian 2013-09-09 kl. 17:54.
2013-09-09, 18:03
Bannlyst
Alltså, Olympian. Är du på riktigt sjuk i huvudet? Har du sökt vård någon gång? På riktigt nu, ja rekommenderar dig att göra dig.

Du är förfan helt jävla vrickad. Vad fan är Helsingborg? På riktigt? Har någon hört någon sång från heif någonsin? Ungefär jämnbra med Örebro/Peking. Vad är det med er och ert internet-ego? Tror ni att någon kommer att respektera heif ju mer ni pladdrar på nätet? För i verkligheten är ni ju inget skit, det vet alla om.
2013-09-09, 18:06
Medlem
Olympians avatar
Jag har sagt mitt tills vidare.
2013-09-09, 18:07
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Jag har sagt mitt tills vidare.

Så du tänker inte svara på mina frågor? Enligt mig så fanns det mycket struntprat i ditt inlägg, som jag gärna skulle diskutera med dig. Du anklagar oss och när du blir bedd att förklara dig så backar du ut?
2013-09-09, 18:18
Medlem
Chew1907s avatar
Andas för fan Ikarosent.
2013-09-09, 18:47
Medlem
Har heif ens någon läktarkultur?
2013-09-09, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Har heif ens någon läktarkultur?