2013-09-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
Japp, vi är bäst på den svenska supporterscenen. Att bönder startar lokalgrupper, det skiter vi Stockholmare i. I Allsvenskan så spelas det fotboll, på läktaren så sjungs det. Det spelar ingen roll vilken division man spelar i när man pratar om kampen på läktaren.

Det spelar väl ändå roll Mayhem, Vilka allsvenska lag har ni mött de senaste 3 åren? heif? När det handlar om "supporterscenen" så måste du ju mäta dig med andra lags supportrar för att kunna claima att ni är bäst? Att ni sjunger ut falkenberg är creddigt.
2013-09-09, 14:12
Medlem
Adanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Haha, sedär. Oklart vilka de andra två herrarna är/var. Sen känns väl hans inlägg något uppdiktat.

Givetvis tar han till nävarna om det inte skulle slutas en deal på hans villkor.

Ptja, han gick på Berghs och verkar ha klarat av utbildningen, så vi får väl anta att han ändå är ganska skarp. Sen vet jag inte huruvida han har förmögna föräldrar eller inte. De flesta bolagen han verkar i verkar ju vara luftslott däremot. Någon som har koll på hans föräldrar?

Sitta och fabulera ihop historier om normala människor är väl skvaller-forumets gebit. Så ställ dina frågor där så får du höra precis det du vill.
2013-09-09, 14:14
Medlem
Vokalt är vi Bajen ganska usla just nu ärligt talat. Man kan inte säga något annat i dagens läge, i så fall handlar det bara om prestige att vissa säger att vi fortfarande är bäst. Lite självinsikt skadar faktiskt inte. Däremot kan jag inte jämföra oss med andra vokalt eftersom jag inte lägger någon tid på att se & lyssna andra klackar i Sverige, så fråga mig inte vart jag skulle placera oss på en lista jämfört med andra klackar i Sverige för det kan jag ärligt talat inte svara på.
2013-09-09, 14:22
Medlem
Olympians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St_Hubbins
Fast var det verkligen samma arena? Den låg på samma plats men ingen av läktarna från den tiden står väl kvar idag?
Vi spelar på Olympia idag och vi spelade på Olympia då. Har alltid varit den arenan och kommer alltid att vara, oavsett hur den restaureras eller byggs om.
Sen har du givetvis rätt i att förutsättningarna för att ta in stora folkmassor har förändrats i takt med att läktarna har förändrats. Jag tror knappast på några 24 000 så länge som arenan har nuvarande utformning. Däremot finns det en tradition på platsen med sin koppling till HIF som saknar motstycke i Allsvenskan och när det gäller kapaciteten så finns det faktiskt exempel på att publiksiffran varit högre än den officiella kapaciteten även efter den senaste ombyggnaden. 1993 kom officiellt 17 275 för att se matchen mot IFK Göteborg, dvs 175 personer fler än vad arenan egentligen tar in utan några som helst avspärrningar.

Ren, underbar skönhet - idag och för evigt:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c9/Olympia_Helsingborg.jpg
Senast redigerad av Olympian 2013-09-09 kl. 14:35.
2013-09-09, 14:40
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owiee
Det spelar väl ändå roll Mayhem, Vilka allsvenska lag har ni mött de senaste 3 åren? heif? När det handlar om "supporterscenen" så måste du ju mäta dig med andra lags supportrar för att kunna claima att ni är bäst? Att ni sjunger ut falkenberg är creddigt.

Och hur menar du att man mäter det? Är Gefle bättre än heif om de sjunger ut dem hemma, medan de blir utsjungna borta mot Mjällby?

Citat:
Ursprungligen postat av Sebastard2
Vokalt är vi Bajen ganska usla just nu ärligt talat. Man kan inte säga något annat i dagens läge, i så fall handlar det bara om prestige att vissa säger att vi fortfarande är bäst. Lite självinsikt skadar faktiskt inte. Däremot kan jag inte jämföra oss med andra vokalt eftersom jag inte lägger någon tid på att se & lyssna andra klackar i Sverige, så fråga mig inte vart jag skulle placera oss på en lista jämfört med andra klackar i Sverige för det kan jag ärligt talat inte svara på.

Vi är nere i svacka, det håller jag med om, ehuru är vi fortfarande en bit före gäng som Malmö, HeIF och IFK Göteborg. Djurgården och Gnaget har alltid legat närmast oss, DIF verkar ha klivit upp ett steg, medan AIK verkar ha fallit tillbaka på grund av NA(?). Huruvida dessa är bättre än oss vokalt vet jag ej, men baserat på mina erfarenheter så har DIF aldrig varit som starkast när det kommer till att sjunga, utan som i deras favoritklipp, i växelramsor/växelrop.

Jag tycker att vi håller en hög nivå, men vi hade kunnat hålla en ännu högre nivå, och jag tror att svackan beror på bland annat desorientering & klackturism.
Senast redigerad av Mr.Mayhem 2013-09-09 kl. 14:47.
2013-09-09, 14:55
Medlem
Olympians avatar
Citat:
Och hur menar du att man mäter det? Är Gefle bättre än HIF om de sjunger ut dem hemma, medan de blir utsjungna borta mot Mjällby?
Fullt så enkelt är det givetvis inte, men som HIF:are tycker jag inte om när småklubbar sticker upp emot oss. Det gäller hemmavid och det gäller 738 km bort. För oss är det minst lika viktigt att ha bra stöd när vi möter Gefle eller Sundsvall som när vi möter Aik, Dif eller Hammarby. Dessutom är avståndet klart jämförbart. Har man redan åkt upp till Stockholm så kan man lika gärna fortsätta några timmar till, bara man är ledig osv. Över huvud taget tror jag att risken är liten att Gefle någonsin skulle sjunga ut oss, även om det inte är något som ska försummas. Sen finns det klart matcher som är extra viktiga på grund av dess sportsliga betydelse, men själva motståndet har i regel mindre betydelse för om man åker eller inte.
Senast redigerad av Olympian 2013-09-09 kl. 15:02.
2013-09-09, 15:06
Medlem
Citat:
Och hur menar du att man mäter det? Är Gefle bättre än heif om de sjunger ut dem hemma, medan de blir utsjungna borta mot Mjällby?

Vi är nere i svacka, det håller jag med om, ehuru är vi fortfarande en bit före gäng som Malmö, HeIF och IFK Göteborg. Djurgården och Gnaget har alltid legat närmast oss, DIF verkar ha klivit upp ett steg, medan AIK verkar ha fallit tillbaka på grund av NA(?). Huruvida dessa är bättre än oss vokalt vet jag ej, men baserat på mina erfarenheter så har DIF aldrig varit som starkast när det kommer till att sjunga, utan som i deras favoritklipp, i växelramsor/växelrop.

Jag tycker att vi håller en hög nivå, men vi hade kunnat hålla en ännu högre nivå, och jag tror att svackan beror på bland annat desorientering & klackturism.

Man kan nog lugnt konstatera att vi fallit tillbaka vokalt, men visuellt känns det som vi ligger mil före de flesta lag i Sverige. Kryllar av hängflaggor och även mkt MS-flaggor (även mindre flaggor såklart). Även märkt att bajen börjat köra lite mer MS efter arenaflytten, vilket självklart är väldigt roligt och framför allt snyggt!

Med en väldigt färgad åsikt skulle jag vilja säga att det AIK är ganska klar 1:a just nu. Derbyt kan bli en riktig kraftmätare då dif även visat sig starka iår (framför allt på SA).

Tycker själv att det är lite fånigt att jämföra klackar, men görs det på rätt vis kan det bli ganska givande diskussioner
2013-09-09, 15:17
Medlem
TGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastard2

Jag håller med dig till det mesta. Även fast "usla" är totalt överdrivet.

Tror faktiskt mycket beror på att vi inte möter så roligt motstånd. Man taggar ju till så förbannad mycket mer av att möta gäng som IFK Göteborg, AIK, DIF, MFF och HeIF (Runka på nu Helsingborgare, ni nämns bland de stora grabbarna) än LSK, Värnamo och Falkenberg...
Det blir liksom aldrig någon kamp.
2013-09-09, 15:45
Medlem
Jag förmodar att vi kommer sluta 4'a i S1 (möjligtvis 5/6) samt att Dif och Elfsborg vinner sina cupmatcher.
Vi kommer alltså med all sannolikhet få möta Malmö/Blåvitt/Helsingborg i gruppspelet i cupen.

Riktigt tråkigt att vi då får hemmamatch. Hade varit så barnsligt glad över att få möta ett publiklag (nåja, Blåvitt och Helsingborg får anses vara publiklag nu) på bortaplan.
2013-09-09, 15:49
Medlem
Olympians avatar
Att ha många stora flaggor behöver ju dock inte vara positivt. Det kan snarare vara negativt om de används under pågående spel, vilket i så fall skymmer sikten. En skymd sikt innebär i sin tur en försämrad inlevelse i matchen, förutom att det kan avskräcka folk från att stå i klacken som helt enkelt vill se på fotboll medan de stödjer sitt lag.
Å andra sidan är det en betraktelse utifrån och det är egentligen bra att ni har en annan kultur än den som jag som motståndarsupporter förespråkar. Ur den synvinkeln är det däremot ett problem att det finns många andra klubbar vars mest engagerade supportrar också priorioterar "det visuella stödet" under själva matcherna. Det som skulle kunna vara positivt med beteendet hade ju varit om ni hade varit ensamma om det.

Hammarbys läktarkultur är så pass gammal att det oundvikligen har utvecklats en viss medvetenhet och en särprägel inom deras supporterkultur, men att de har blivit så många kan de till stora delar tacka media för. Deras mytbildning har attraherat personer runt om i landet som egentligen saknar en lokal koppling till klubben och det har förstört så pass mycket att den innersta kärnan har kommit att uppfattas som något "dynamiskt", ett undantagsfall inom Hammarbykulturen. Förvisso har det sedermera skett en förvridning av uttrycket, då det "dynamiska" i själva verket har kommit att få en dominerande ställning inom kulturen, men för att kunna uppfattas som många är de fortfarande beroende utav sina landsortssupportrar. Utan att egentligen känna några så kan jag tänka mig att de håller en lägre kvalité i sitt supporterskap.

Bajen har problemet med ett rykte att leva upp till som "de där supportrarna som är så bra" och det blir problematiskt när de måste jämföra sig med klubbar som har minst lika bra supportrar, men som inte har samma positiva renommé i media. Kanske därför som de spelar i Superettan, där de verkligen får en chans att dominera på läktarna.
Själva är vi lite av en antites till Hammarbys supporterkultur. Kraften i vår kultur har alltid varit underskattad, vi har ingen gosig mytbildning och vi har väldigt få sympatisörer utanför Skåne. Speciellt om man bortser ifrån de som är utflyttade. Jämfört med Hammarby har vi inte särskilt många sjungande supportrar men de som vi har lever och dör för klubben. Medan bajen pratar om sina traditioner så lever vi i enlighet med våra.
2013-09-09, 15:53
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Jag förmodar att vi kommer sluta 4'a i S1 (möjligtvis 5/6) samt att Dif och Elfsborg vinner sina cupmatcher.
Vi kommer alltså med all sannolikhet få möta Malmö/Blåvitt/Helsingborg i gruppspelet i cupen.

Riktigt tråkigt att vi då får hemmamatch. Hade varit så barnsligt glad över att få möta ett publiklag (nåja, Blåvitt och Helsingborg får anses vara publiklag nu) på bortaplan.

Om nu Hammarby blir seedade som nummer 16 och därmed hamnar i samma grupp som svenska mästarna så har mästarna hemmaplan i den matchen.

http://svenskfotboll.se/ImageVault/Images/id_93329/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

§6.1, sid 2-3
2013-09-09, 15:54
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympian
Hammarbys läktarkultur är så pass gammal att det oundvikligen har utvecklats en viss medvetenhet och en särprägel inom deras supporterkultur, men att de har blivit så många kan de till stora delar tacka media för. Deras mytbildning har attraherat personer runt om i landet som egentligen saknar en lokal koppling till klubben och det har förstört så pass mycket att den innersta kärnan har kommit att uppfattas som något "dynamiskt", ett undantagsfall inom Hammarbykulturen. Förvisso har det sedermera skett en förvridning av uttrycket, då det "dynamiska" i själva verket har kommit att få en dominerande ställning inom kulturen, men för att kunna uppfattas som många är de fortfarande beroende utav sina landsortssupportrar. Utan att egentligen känna några så kan jag tänka mig att de håller en lägre kvalité i sitt supporterskap.

Bajen har problemet med ett rykte att leva upp till som "de där supportrarna som är så bra" och det blir problematiskt när de måste jämföra sig med klubbar som har minst lika bra supportrar, men som inte har samma positiva renommé i media. Kanske därför som de spelar i Superettan, där de verkligen får en chans att dominera på läktarna.
Själva är vi lite av en antites till Hammarbys supporterkultur. Kraften i vår kultur har alltid varit underskattad, vi har ingen gosig mytbildning och vi har väldigt få sympatisörer utanför Skåne. Speciellt om man bortser ifrån de som är utflyttade. Jämfört med Hammarby har vi inte särskilt många sjungande supportrar men de som vi har lever och dör för klubben. Medan bajen pratar om sina traditioner så lever vi i enlighet med våra.

Vad för mytbildning?

Vad har det förstört och vilka är den innersta kärnan?

Jaså, är vi? Förklara.

Och vi har inte dominerat på läktaren i Allsvenskan menar du?

Vad har ni för traditioner?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in