Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-23, 22:03
  #1789
Avstängd
smålandtintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Psyokopat eller inte: en så värst överintelligent brottsling verkar han inte vara - OM han nu är skyldig.

Märkligt att han inte åkt dit förut.
Det enda som krävts är att han är smartare än polisutredarna.
Citera
2013-05-23, 22:08
  #1790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Det faktum (som det verkar) att PK:s bil synts vid BO:s tomt vid tidpunkt då morden troligen begicks stärker enligt mig teorin att det inte var planerat. Han hade bara tänkt stanna till hos sin vän för att få lite extra pengar till jul och Stockholmsresan. Hade han planerat allt innan tror jag inte ens PK vore så fräck att han kör bilen ända fram. Men nu blev det som det blev.

Hittar i Vedborm? Klart han gör. Även om han skulle kunna ha kört till fel kåk om han skulle börja bygga på någons sommarstuga: han känner ju inte alla 08or som bor på norra Öland en del av året. Men att han skulle börja ett sånt bygge SÅ tidigt morgonen innan en planerad resa känns inte rimligt. Ursäkten "kört fel" tyder bara på att han, likt narcissister och psykopater gör, lever i sin egen värld knappast ens reflekterande över hur illa (märkligt) ett sånt påstående låter i andras öron och att det senare kan komma att bli en indicie som talar för honom som GM. Tror han var rätt nöjd med sin kommentar och kände sig nog ganska trygg med att han ju inte parkerat i direkt anslutning till BO:s tomt: "Det här kan de inte sätta i samband med mig nu i alla fall..". Psyokopat eller inte: en så värst överintelligent brottsling verkar han inte vara - OM han nu är skyldig.

Märkligt att han inte åkt dit förut.

Ja,vid tillfället låg det ca 2 decimeter snö och det är ju inte bra,men så var det det här branden som förintar många spår och bevis,dessutom en massa brandmän som gjorde sitt jobb,men tyvärr samtidigt förstör en del spår,förhoppningsvis finns några kvar så allt klaras upp.allt annat vore jä....t olustigt.
Citera
2013-05-23, 23:24
  #1791
Medlem
tempeZZts avatar
Angående dagens artikel i ÖB, så var det skralt med info.

Det som står här:

http://olandsbladet.se/index.php?id=...id=3&template=

fortsätter i tidningen med:

- Den tekniska biten är inte klar efter den husrannsakan som vi gjorde i mannens bostad. Dessutom hålls det nya förhör, i ljuset av att mannen nu sitter häktad.

Efter det är det bara en mycket kort sammanfattning.
Citera
2013-05-24, 02:39
  #1792
Medlem
Ursprungligen postat av Atte.T
"(...)Min uppfattning är att familjen är "dysfunktionell". Antingen har familjen blivit det pga allt som hänt runt omkring den eller så beror det på att de som är vuxna, en eller båda i familjen, inte mår bra.

PK:s många dysfunktioner blir ju tydliga om man läser FUP:en. Även om man bortser från skuldfrågan vad gäller morden , så borde hans vidlyftiga hantering av (andras) pengar vara straffbar. Han verkar inte se skillnad på "mitt" och "ditt". Omtalad och omvittnad är också hans dubbla personlighet. Hälften kallar honom nallebjörn (de som bara sett den sidan). Hälften kallar honom monster. Nog måste väl en sådan dubbelhet märkas även på hemmaplan? Nämnde inte någon här att Lotta anmält honom för att blivit "aggressiv", men sedan dragit tillbaka anmälan? Vem vet hur rädd hon är? Hon kanske inte vågar annat än "tro" på honom. Jag vet inget personligen om deras relation eller omedelbara familj så det är mest spekulationer. Lottas övriga familj (syster med familj och mamma) är allmänt känd som svår att komma in på livet. Inga man småpratar med i affären direkt. De umgås i stort sett bara med varandra och även om Lotta är öppnare än sin syster så skulle man närmast kunna kalla dem för en sluten familj. Så har det enligt folk jag pratat med alltid varit, sedan långt innan alla mordbränder. Vissa människor är dock mindre sociala och det är ju upp till var och en att leva så om man vill det. Men i skenet av allt som hänt på senare år kring PK så har man ju börjat undra vad det är som gör att man inte släpper in nya människor i familjen.
__________________
Senast redigerad av SweetSuzieQ 2013-05-24 kl. 02:43.
Citera
2013-05-24, 06:10
  #1793
Medlem
Lawrence1131s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetSuzieQ
Ursprungligen postat av Atte.T
"(...)Min uppfattning är att familjen är "dysfunktionell". Antingen har familjen blivit det pga allt som hänt runt omkring den eller så beror det på att de som är vuxna, en eller båda i familjen, inte mår bra.

PK:s många dysfunktioner blir ju tydliga om man läser FUP:en. Även om man bortser från skuldfrågan vad gäller morden , så borde hans vidlyftiga hantering av (andras) pengar vara straffbar. Han verkar inte se skillnad på "mitt" och "ditt". Omtalad och omvittnad är också hans dubbla personlighet. Hälften kallar honom nallebjörn (de som bara sett den sidan). Hälften kallar honom monster. Nog måste väl en sådan dubbelhet märkas även på hemmaplan? Nämnde inte någon här att Lotta anmält honom för att blivit "aggressiv", men sedan dragit tillbaka anmälan? Vem vet hur rädd hon är? Hon kanske inte vågar annat än "tro" på honom. Jag vet inget personligen om deras relation eller omedelbara familj så det är mest spekulationer. Lottas övriga familj (syster med familj och mamma) är allmänt känd som svår att komma in på livet. Inga man småpratar med i affären direkt. De umgås i stort sett bara med varandra och även om Lotta är öppnare än sin syster så skulle man närmast kunna kalla dem för en sluten familj. Så har det enligt folk jag pratat med alltid varit, sedan långt innan alla mordbränder. Vissa människor är dock mindre sociala och det är ju upp till var och en att leva så om man vill det. Men i skenet av allt som hänt på senare år kring PK så har man ju börjat undra vad det är som gör att man inte släpper in nya människor i familjen.
samtidigt får man en normal bild av familjen i Facebook, familjemåltider, bakning, födelsedagsfirande, normalt umgänge? men det är ju FB så klart..
Citera
2013-05-24, 08:31
  #1794
Medlem
Signaturen Lawrence drar via facebook slutsatsen att familjen verkar leva ett ganska normalt liv. När jag har träffat familjemedlemmarna har jag egentligen inte tyckt att det var något avvikande med dem alls. Ändå tycker jag som Atte.T att det är fullt möjligt att sambon kan ha anat något, men att hon t.ex. valt att förtränga det/att stå vid sin man. Någon i tråden skrev att pk kopplades till en mordbrand i Kalmar på 70-talet, och det borde sambon kunna känna till. Angående resan blir det intressant om vi får veta mer framöver om den nu spelar roll för Flakeböle. Pk skulle kunna ha sagt till familjen att shit jag måste jobba lite och missar avresan. Så pinsamt, skriv på facebook att jag var med.
Citera
2013-05-24, 09:30
  #1795
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
Signaturen Lawrence drar via facebook slutsatsen att familjen verkar leva ett ganska normalt liv. När jag har träffat familjemedlemmarna har jag egentligen inte tyckt att det var något avvikande med dem alls. Ändå tycker jag som Atte.T att det är fullt möjligt att sambon kan ha anat något, men att hon t.ex. valt att förtränga det/att stå vid sin man. Någon i tråden skrev att pk kopplades till en mordbrand i Kalmar på 70-talet, och det borde sambon kunna känna till. Angående resan blir det intressant om vi får veta mer framöver om den nu spelar roll för Flakeböle. Pk skulle kunna ha sagt till familjen att shit jag måste jobba lite och missar avresan. Så pinsamt, skriv på facebook att jag var med.

Facebook är bara fejk, man ska inte tro på allt som står där, det finns mycket bakom de trevliga fasaderna. Att PKs familj bakar bullar och myser behöver inte betyda att allt är toppen.
Likaså resor, tider och annat är inte tillförlitligt bara för att det står på facebook.
Säkert försöker PKs familj leva normalt, men man får ju ha i åtanke åratal av ett mycket konstigt liv. Föräldrar som inte tagit ekonomiskt ansvar, en pappa som far med lögner, manipulerar, hjärntvättar och en mamma som spelar med etc etc
Visst har säkert familjen sina misstankar om PKs skuld......
Undrar om de läser på Flashback, det är mycket intressant och ärligt som kommer fram här på ett respektfullt vis. En mer objektiv synvinkel än vad det pratas om hemma skulle jag tro iallafall.
Citera
2013-05-24, 10:07
  #1796
Medlem
tempeZZts avatar
Liten blänkare i Barometern idag också:

"Den dubbelmordmisstänkte 55-åringen från Öland går med på att sitta häktad längre. Hans advokat säger att det inte finns någon förhoppning om att han ska bli frisläppt, därför medges längre häktningstid. Nya förhör har skett och den misstänkte nekar fortfarande."
Citera
2013-05-24, 14:06
  #1797
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Det faktum (som det verkar) att PK:s bil synts vid BO:s tomt vid tidpunkt då morden troligen begicks stärker enligt mig teorin att det inte var planerat. Han hade bara tänkt stanna till hos sin vän för att få lite extra pengar till jul och Stockholmsresan. Hade han planerat allt innan tror jag inte ens PK vore så fräck att han kör bilen ända fram. Men nu blev det som det blev.

Håller med om att morden verkar vara oplanerade. Nu vet inte jag exakt hur långt det är mellan offrens hus och platsen där PK parkerade bilen.

Man borde kunna utgå ifrån att PK inte kliver in till Gustav med hagelgeväret i handen. Efter en diskussion om att PK behöver mer pengar ilsknar PK till och tar första bästa redskap och slår till med ett kraftigt slag mot G´s huvud. Det är inte säkert att han avlider omedelbart eller om han är vid medvetande ännu ett tag. Men det är efter det här skedet som det finns frågetecken. PK måste vid något tillfälle ha hämtat hagelgeväret i sin bil. Antagligen gör han det innan han lockar ut Gustavs fru till garaget. Hur kom han i kontakt med frun och varför kom hon ut till förrådet ? Kan det vara så att PK sköt hunden först för att hunden skulle sluta skälla ? Frun, eller Annika som hennes namn var, hör ett skott och går ut för att se vad som stod på. PK hade inte för avsikt att mörda Annika men hade inget val när hon klev in i förrådet. Det hela verkar vara oplanerat. PK var tvungen att ta en stor risk när han hämtade geväret. Såg chauffören som inte kom fram om PK hade något som såg ut som ett gevär i handen ? Eller kom PK för att hämta geväret när han sa att han " hade åkt fel " ? Borde chauffören ha hört skotten om han stod där han stod och väntade på att PK skulle komma och flytta sin bil ? Kanske hade han motorn på och kanske hade han också bilradion på. Då antar jag att man inte hör ett skott.

Många tankar, men jag antar att det här är en del av det händelseförlopp polisen försöker kartlägga. Hur som helst, PK hade "tur" om chauffören varken hörde eller såg ett gevär. I och för sig kan PK lämnat geväret i förrådet och tagit det när han var där för att tända eld på huset. Desto mer jag tänker på det inträffade desto fler möjligheter dyker det upp.

Hur som helst, enligt min uppfattning kan inte PK ha planerat morden eftersom han inte kunde förutsätta händelseförloppet från det att han klev ur sin bil. De mördade hade lika gärna kunnat satt sig för att äta middag.

Jag är lite nyfiken på hur ni andra tänker i den här frågan.
Citera
2013-05-24, 14:32
  #1798
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
PK måste vid något tillfälle ha hämtat hagelgeväret i sin bil. Antagligen gör han det innan han lockar ut Gustavs fru till garaget.
Det är inte säkert att Annika blir lockad eller utlurad till garaget. Det kan ju också vara så att Annika ser när PK hämtar geväret i bilen eller att hon går ut till garaget p.g.a. ett ljud.

Om vi förutsätter att det du säger stämmer så långt (självklart med smärre varianter) att Gustav och PK efter en diskussion om pengar ute i garaget blir oense och att PK ilsknar till och tar första bästa redskap och slår till med ett kraftigt slag mot Gustavs huvud. Följande kan då ha hänt:

PK går till bilen för att hämta geväret. I ilskan slår han kanske hårt i garagedörren, vilket påkallar Annikas uppmärksamhet och hon går ut i garaget. Hon kanske kommer dit (med hunden i hälarna) precis innan PK är tillbaka och hon hittar då Gustav på golvet. PK kommer in straxt efter och skjuter.

Alternativt hinner PK före till garaget och Annika med hund kommer straxt efter.

Inte i något av dessa scenarier är det PK som lurat Annika.
Citera
2013-05-24, 15:21
  #1799
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är inte säkert att Annika blir lockad eller utlurad till garaget. Det kan ju också vara så att Annika ser när PK hämtar geväret i bilen eller att hon går ut till garaget p.g.a. ett ljud.

Din teori är naturligtvis lika sannolik som min är. När jag skrev " hur PK lurade Annika " menade jag inte att Annika var lättlurad utan undrade snarare varför hon kom till förrådet. Det är mycket möjligt att du har rätt. Din teori pekar också mot att dådet var oplanerat.
Citera
2013-05-24, 15:38
  #1800
Medlem
Mithotyns avatar
Får inte riktigt ihop det där med när hagelbössans skulle ha hämtats fr bilen och uppsåtet med att ha med den. Dock kanske det var så enkelt att Annika och hunden skulle gå ut och säga till maken att middagen var färdig? Den åts tydligen alltid 16:15? Den stod ju kvar på bordet sedan. Då hade PK redan slagit ner honom (med hagelbössan???) och det såg hon då. Det enda PK kunde göra för att skjuta både henne och hunden?

Många scenarie blir det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback