Resultat: ?
Sverigedemokraterna
70,41%
571 röster
Svenskarnas Parti
29,59%
240 röster
2013-09-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.
Men det visar ju också hur lite chans svp har. Under tor p:s storhetstid kunde han samla det dubbla, men det inte heller några röster.
Varför röstar du inte på Socialdemokraterna? De har ju mycket större chans att påverka Sverige än lilla SD som inte ens kommer få 15 % i valet. Snacka om bortkastad röst, SD kommer ändå inte kunna påverka något. Jag tycker du borde vara lite taktisk och rösta på sossarna.

För sanningen är den, att Sverigedemokraterna står närmare sossarna än Svenskarnas parti. Och i framtiden kommer Sverigedemokraterna närma sig dessa ännu mer i takt med sin uppmjukningsprocess. Jag röstar hellre på ett ärligt parti jag tror på, än på ett stort parti som trots sin storlek inte kommer att kunna åstadkomma något. Så enkelt är det.
Senast redigerad av Feru 2013-09-07 kl. 20:35.
Citera
2013-09-07, 22:16
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Då hyr man hellre reklamplats på JC decaux reklampelare.

Aktivistpartier måste för att överleva hålla på med saker som att demonstrera, manifestationer, springa runt på stan med en megafon och liknande. Etablerade partier kan växa av sig själva, dom behöver inte hålla på med sån skit.
Dessutom kommer det ju ändå bara runt 200 personer till SvP:s demonstrationer. Inte speciellt mycket med tanke på att aktivistpartierna på vänsterkanten kan dra flera 1000 till sina manifestationer.
Sd hyr väl inga reklampelare från JC Decaux? Var har du sett det?

Sen att partierna på vänsterkanten drar fler än SvP kan ju eventuellt bero på att dessa är fler och att SvP är just ett enskilt parti.
Citat:
Mitt svar riktade sig mest mot Mr Straybullet som verkar anse att det enda rätta av SD skulle vara att Jimmie Åkesson och Björn Söder sprang ut på Sergels Torg och höll ett flammande tal mot regeringens Syrienbeslut inför 28 uttråkade åskådare....

SD jobbar inte på det viset.
Citat:
text-TV hade samma dag som beslutet togs en kommentar från JÅ där han protesterade mot beslutet
Wow.

Idag finns Internet, man kan hålla ett brandtal på Sergels torg likväl som ett brandtal i en städskrubb. Med tekniken kan man ända få detta till tusentals åhörare.

Men som sagt, Sd jobbar ju inte så. De lägger ner sin radio och sin partipress istället. Man kan ju alltid lägga in enradare på text-TV.
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Men sure thang, berätta för oss okunniga. Hur har SD agerat opposition och visat sin bestörtning och missnöje över det faktum att alla syrier i praktiken nu får uppehållstillstånd i Sverige. Hur har man gått till väga?
SD har inte gjort ett skit.

Tobias Billström däremot, har gett myndigheterna fria händer att leta efter illegala invandrare på restauranger:
http://www.regeringen.se/sb/d/16871/a/222985

Detta är fan i mig beklämmande! SD sitter som vågmästare men det är fesljumna moderater och galningar i miljöpartiet som levererat REVA och nu detta, helt utan att Sd ens varit inblandade.

Hade jag hetat Jimmie Åkesson hade jag hoppat från ett hustak just nu.
Citera
2013-09-07, 22:20
Medlem
SVP eller för alldel ND känns som en bortkastad röst i riksdagsvalet då de ändå INTE kommer in..

Men lokalt vore det bra om ni röstar in dessa partier så ni kan växa er starka och från dessa områden visa upp er och sen succesivt växa och utmana riksdagspartierna..
Citera
2013-09-07, 22:51
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangan74orebro
SVP eller för alldel ND känns som en bortkastad röst i riksdagsvalet då de ändå INTE kommer in..

Men lokalt vore det bra om ni röstar in dessa partier så ni kan växa er starka och från dessa områden visa upp er och sen succesivt växa och utmana riksdagspartierna..

SD har blivit i det närmaste handlingsförlamat under den innevarande mandatperioden. Partiet är helt marginaliserat trots att man är tungan på vågen. Man har helt enkelt inte förvaltat det mandat man fick av väljarna 2010 - att till varje pris stoppa den destruktiva massinvandringen.

Om partiet ändå hade använt sina 110 miljoner i partistöd till att bygga upp alternativa och seriösa mediekanaler hade kanske riksdagsförlamningen kunnat ursäktas, men nu känns faktiskt SD som den mest bortkastade rösten av alla för den nationellt sinnade.

Jag är livrädd för att SD nästa mandatperiod även då bara kommer att arbeta för att bli än mer "Satis Polito".
Citera
2013-09-08, 01:04
Medlem
Citat:

Din röst är lika bortkastad om du röstar på något riksdagsparti. Din enskilda mikroskopiska lilla röst kommer drunkna i helheten. Spelar ingen roll om du som enskild individ röstar eller inte röstar, resultatet kommer procentuellt sett bli exakt detsamma. Därför bör inte folk tänka i dessa banor utan faktiskt rösta på det parti de faktiskt sympatiserar med.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Jag är livrädd för att SD nästa mandatperiod även då bara kommer att arbeta för att bli än mer "Satis Polito".
Räkna med det. Innan de kom in i riksdagen hade de åtminstone lite bollar om än väldigt lite, under denna mandatperioden har dessa bollar krympt rejält så att de knappt syns längre. De är veka, svaga och värdelösa, det är den hårda och tråkiga verkligheten. Jag och många andra som röstade in Sverigedemokraterna 2010 har all anledning att vara bittra nu.

Om de dessutom får ett högt resultat 2014 kommer de säkert tro att det är "tack vare" deras uppmjukning, vilket kan leda till att de mjukar upp sig ännu mer. För de har tidigare sagt att deras ambition är att bli Sveriges största parti, och eftersom SD knappt värdesätter ideologi, ser de väl detta som ett självändamål. Kosta vad det kosta vill, de ska bli Sveriges största parti.

Det enda positiva i det hela är att nationalismen har blivit lite mer accepterad efter deras inträde och likaså att tala kritiskt om mångkulturen. Väldigt många besvikna Sverigedemokrater har letat, letar och kommer att leta efter något annat bättre alternativ. Många av dem hamnar till slut hos Svenskarnas parti, vilket vi märkt under denna mandatperiod.
Citera
2013-09-08, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Din röst är lika bortkastad om du röstar på något riksdagsparti. Din enskilda mikroskopiska lilla röst kommer drunkna i helheten. Spelar ingen roll om du som enskild individ röstar eller inte röstar, resultatet kommer procentuellt sett bli exakt detsamma. Därför bör inte folk tänka i dessa banor utan faktiskt rösta på det parti de faktiskt sympatiserar med.

Att rösta på SD kan skapa förändringar om tama Åkesson åker bort och vi får in en ledare som tidigare..

Men att bygga upp ND och SVP på små orter för att få starkt fäste och sen satsa på riksdagen kan vara en bättre ide..
Citera
2013-09-08, 01:28
Medlem
Citat:
Att rösta på SD kan skapa förändringar om tama Åkesson åker bort och vi får in en ledare som tidigare..

Nej, vi kan inte skapa några förändringar genom att rösta på SD. För det första har SD-ledningen ett järngrepp om partiet och de försöker utesluta alla som går emot sin egen linje, inklusive SDU-ledaren. Dock är det inte lika lätt att bli av med honom då han är förtroendevald och att SDU är relativt självständigt.

På vilket sätt kan SD skapa förändringar när SD förnekar att det finns ett etniskt svenskt folk? de vill assimilera alla Sveriges somalier, irakier (snart även eritreaner och syrier) vilket i praktiken innebär storskalig rasblandning, de vill inte ens stoppa invandringen från tredje världen. Hur fan kan man fortfarande försvara allt detta? Ge upp SD.

Citat:
Men att bygga upp ND och SVP på små orter för att få starkt fäste och sen satsa på riksdagen kan vara en bättre ide..

Snälla, jag ber dig, nämn inte ens ND i dessa sammanhang. ND är ett dött parti, det har i princip alla insett vid det här laget, bland annat flashbackare (se undersökningstråden 2013).
Citera
2013-09-08, 01:47
Medlem
Citat:
Nej, vi kan inte skapa några förändringar genom att rösta på SD. För det första har SD-ledningen ett järngrepp om partiet och de försöker utesluta alla som går emot sin egen linje, inklusive SDU-ledaren. Dock är det inte lika lätt att bli av med honom då han är förtroendevald och att SDU är relativt självständigt.
.
.
.

Men nog kan väl SD åstadkomma en slags förändring i form av åsiktsnormalisering i den offentliga debatten? Som en slags motkraft till Reinfeldts totala vansinne.
Personligen så känner jag, SDs apatiska styre till trots, att de fungerar som en motkraft. De ger inte Reinfeldt möjligheten att helt outmanad förstöra landet.

Nu kanske du avser just mer reella förändringar, och detta blir givetvis knivigare såklart. Men ändock, detta är första mandatperioden SD finns i riksdagen, och faktiska förändringar tenderar ju att ta tid att få igenom.
Jag skulle nog vilja påstå också att SD lite krattar manegen åt partier som SvP (icke sagt att SD gör jobbet åt Svp), genom att de "nyanserar" debatten som det så fint heter. Därigenom visar folk att det faktiskt går att rösta på annat än rent vansinne.
Citera
2013-09-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Men nog kan väl SD åstadkomma en slags förändring i form av åsiktsnormalisering i den offentliga debatten? Som en slags motkraft till Reinfeldts totala vansinne.
Personligen så känner jag, SDs apatiska styre till trots, att de fungerar som en motkraft. De ger inte Reinfeldt möjligheten att helt outmanad förstöra landet.

Nu kanske du avser just mer reella förändringar, och detta blir givetvis knivigare såklart. Men ändock, detta är första mandatperioden SD finns i riksdagen, och faktiska förändringar tenderar ju att ta tid att få igenom.
Jag skulle nog vilja påstå också att SD lite krattar manegen åt partier som SvP (icke sagt att SD gör jobbet åt Svp), genom att de "nyanserar" debatten som det så fint heter. Därigenom visar folk att det faktiskt går att rösta på annat än rent vansinne.
Sverigedemokraternas närvaro i riksdagen är i sig positivt för nationalismen i Sverige då det blivit mer accepterat att kritisera mångkulturen/invandringen, och att nationalism överhuvudtaget är lite mer accepterat idag än vad det var förut. Dock är det Sverigedemokraternas blotta existens som har varit positivt, men det säger samtidigt inte så mycket och det är absolut inte deras egen förtjänst. Jag tror knappast SD vill göra nationalismen rumsren, vi vet alla vad SD tycker om partier som SvP. Dock kan inte SD göra något åt det, då massmedia kommer fortsätta med sin felaktiga svartmålning av partiet.

Att SD har blivit en gränszon mellan sjuklövern och nationalismen är något jag hävdat länge och som jag fortfarande hävdar. Även om SD är betydligt mjukare än vad massmedia vill ge sken av, så blir effekten att folk söker sig till det "främlingsfientliga" SD för att de är lessa på mångkulturen. När de sedan inser att SD inte alls är så som de trodde, kommer de förr eller senare söka sig vidare. En del biter i det sura äpplet och stannar kvar, andra hoppar av och blir opolitiska, och den sista gruppen söker sig till Svenskarnas parti.

Sverigedemokraterna kommer få runt 11-13 % i valet nästa år, och de kommer förmodligen närma sig 20 % under nästa mandatperiod. Om SvP bara kan suga åt sig en bråkdel av dessa missnöjda Sverigedemokrater, kommer det vara av enorm betydelse för SvP. När partiet väl börjar få 2 % i opinionsmätningarna, då kommer snöbollen på allvar att sättas i rullning. Sedan om den förväntade ekonomiska krisen blir verklighet runt 2015 eller senare, kommer den ofrånkomliga utvecklingen att påskyndas ytterligare.
Citera
2013-09-08, 18:03
Medlem
Citat:

SD som motkraft är inte ens deras egen förtjänst kan man lugnt säga, bortsett att SD-toppen rensar alla som läser fel böcker och liknande så har vi en väldigt system närstående topp i det partiet. En mindre offentlig avvikelse om hur invandring och integration ska appliceras, i slutändan är ju ändå alla svenskar bara dem "konverterar" till korrekt kultur? Det är ändå bortblandning av vita och svenskar som som råder? Vilket bl.a. toppens favorit Paula Bieler m.fl. uttryckt stöd för.

Så det är knappast enorm skillnad från systemet som vi kan se, utan endast vägen till förgörelse av svenskar som varierar. Den "enorma" nazisuperskurk rassekätteriet som SD utmålats som är medias förtjänst givetvis, och därav den mentala isbrytaren när en vanlig person sympatiserar mer och mer med SD. Det är inte deras partipolitik denne uppfattar, utan själva stigmat kring "det onda" som lättar. Vilket möjliggör även dessa för fler alternativ såsom SvP o.s.v.

Självklart är inte detta fallet alla gånger och många i SD, speciellt dem toppen omger sig av är ju rent ut samma skrot som resterande sjuklöver. Och har man då förstått allt detta, och sett en endaste opinionsmätning från detta år kan man med lätthet inse att SD, oavsett hur efterblivna dem än försöker vara kommer växa av sig självt, då det blivit en ikon för invandringsmissnöjet som breder ut sig.

Men den som är medveten har heller med denna unika kunskap inte rollen att smälta in bland den sega massan som bara håller på att småvakna, utan att förbereda vägen för nästa alternativ, för en verklig lösning. Och just nu verkar SvP det enda som är professionella nog som inte sätter vita folkslag existens och miljontals liv på spel, för att vinna litet fler mandat för tillfället, och ignorera framtidens utsikter.
Citera
2013-09-08, 19:15
Medlem
Citat:
Sverigedemokraternas närvaro i riksdagen är i sig positivt för nationalismen i Sverige då det blivit mer accepterat att kritisera mångkulturen/invandringen, och att nationalism överhuvudtaget är lite mer accepterat idag än vad det var förut. Dock är det Sverigedemokraternas blotta existens som har varit positivt, men det säger samtidigt inte så mycket och det är absolut inte deras egen förtjänst. Jag tror knappast SD vill göra nationalismen rumsren, vi vet alla vad SD tycker om partier som SvP. Dock kan inte SD göra något åt det, då massmedia kommer fortsätta med sin felaktiga svartmålning av partiet.

Att SD har blivit en gränszon mellan sjuklövern och nationalismen är något jag hävdat länge och som jag fortfarande hävdar. Även om SD är betydligt mjukare än vad massmedia vill ge sken av, så blir effekten att folk söker sig till det "främlingsfientliga" SD för att de är lessa på mångkulturen. När de sedan inser att SD inte alls är så som de trodde, kommer de förr eller senare söka sig vidare. En del biter i det sura äpplet och stannar kvar, andra hoppar av och blir opolitiska, och den sista gruppen söker sig till Svenskarnas parti.

Sverigedemokraterna kommer få runt 11-13 % i valet nästa år, och de kommer förmodligen närma sig 20 % under nästa mandatperiod. Om SvP bara kan suga åt sig en bråkdel av dessa missnöjda Sverigedemokrater, kommer det vara av enorm betydelse för SvP. När partiet väl börjar få 2 % i opinionsmätningarna, då kommer snöbollen på allvar att sättas i rullning. Sedan om den förväntade ekonomiska krisen blir verklighet runt 2015 eller senare, kommer den ofrånkomliga utvecklingen att påskyndas ytterligare.

Ja, du och R3KYLen ovan har nog rätt i att det i mångt och mycket är medias förtjänst att utmåla SD som värre än vad de i själva verket är. Och det är nog som så att det är SDs blotta existens som är förtjänstfull i sammanhanget.
Personligen så välkomnar jag allt som står i opposition till nuvarande regering och 7-klövern, så jag har lite svårt att inte se en nytta av SD oavsett vart jag står politiskt.
Citera
2013-09-08, 20:23
Medlem
Citat:
Personligen så välkomnar jag allt som står i opposition till nuvarande regering och 7-klövern, så jag har lite svårt att inte se en nytta av SD oavsett vart jag står politiskt.

Sedan är allt relativt. Som jag skrivit så många gånger tidigare, ett parti som förnekar att vi som folk existerar och förespråkar storskalig assimilering av främmande folkslag, och som grädde på moset - vill ha fortsatt om än mindre invandring från tredje världen, är i min bok INTE på något sätt ett riktigt oppositionsparti. Det är ett ryggradslöst, förrädiskt och värdelöst parti för oss som är det minsta nationalistiskt sinnade.

Jag sparar verkligen inte på krutet i min kritik, men jag vill få folk att inse att SD är inte som så många verkar tro att det är. Det är en sak att folk som är riktiga SDare röstar på partiet, fine, men något som stör mig är hur etnonationalister "taktikröstar" på SD. Det finns liksom inget taktiskt alls med det längre. Det är lika taktiskt att rösta på sossarna som att rösta på SD i min bok. SD kommer bli tredje största parti utan våra röster. Det enda taktiska som finns i nuläget är att stödja den sanna nationalistiska kraften, som idag är Svenskarnas parti.

Genom att rösta på SD, kommer de tro att det lönar sig att skala av nationalismen och de kommer gå ännu längre i strävan att bli Sveriges största parti. Problemet är att när de väl blivit Sveriges största parti finns det ingen ideologi kvar alls, och de kommer knappast att lösa framtidens ännu värre problem.

Den som har det minsta koll på SD-toppen, vet hur förkastliga människor det rör sig om. De är inte ett dugg bättre än de kulturmarxister som har smutskastat SD i alla dessa år. På samma sätt de svartmålat SD, kommer SD att svartmåla partier som SvP när de växer till sig ytterligare. De har redan visat prov på detta vid ett flertal tillfällen, som den gången SD ville vara med sjuklövern när de ville protestera mot SvPs inträde i Grästorps kommun förra valet. Att SD även lagt fram motioner i riksdagen om möjligheten att förbjuda statliga bidrag till "odemokratiska" organisationer, skvallrar om vilka usla hycklare som huserar i partiet.

Visst, ett stort SD gynnar SvP, genom deras blotta existens. Men SD som parti kan vara farligt mot den sanna svenska nationalismen om de får mer inflytande i rikspolitiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in