Citat:
Ursprungligen postat av
Gothenburgo
Är inte speciellt kunning inom sporten boxning, men börjat bli lite intresserad på sistonde. Ser fram emot matchen mellan Mayweather vs Canelo oerhört mycket. Har några frågor som jag hoppas få svar på:
*Vilken viktklass är den "största", dvs mest populära ? Har alltid trott att tungvikt var störst, men Mayweather slåss ju knappast tungvikt. Och han verkar vara det största namnet i sporten. Så hur är det ?
*Hur hade det gått om Mayweather hade gått en match mot en tungviktare ? Hade han blivit krossad pga dom andra är mycket större och starkare ?
Tungvikten har nästan alltid varit störst i boxning och det är naturligt, folk vill se stora snubbar med punching power. Frågar man någon som inte kan speciellt mycket om boxning vilka boxare de känner till så hör man oftast Muhammad Ali och Mike Tyson och inte Sugar Ray Leonard och Marvin Hagler. Förut var de stora tungviktarna amerikaner från Ali till Larry Holmes till Tyson. Men nu på senare år när Klitschkobröderna tagit över och USA inte producerar värdiga utmanare så har populariteten avtagit där. I Europa är det nog fortfarande tungviktsfighterna som genererar störst intresse.
Jag skulle påstå att Mayweathers viktklass 147/154 är som störst just nu i boxningen, det är där de stora pengarna finns och där intresset ligger efter hela Mayweather-Pacquiao debatten.
Det finns viktklasser för en anledning och det skiljer säkert närmare 50 kg mellan Mayweather och tungviktare så det hade nog inte slutat särskilt bra mot en tungviktare bland eliten. Däremot så kommer jag ihåg att Dana White berättade en historia om att Roger Mayweather (Floyds farbror) och en ung tungviktare i gymmet hade en disput och valde att lösa det genom att ta det i ringen. Där ska en 40-årig Roger enligt Dana sagt "No rounds" vilket betyder att man kör till någon ger upp vilket tungviktaren till slut gjorde efter ha fått pisk. Det här får ju en att fundera lite då Floyd är en mer skicklig boxare än Roger.