Citat:
Ursprungligen postat av
nickorut
Kan någon förklara för mig varför konsensus verkar vara att garcia-matthysse är en stenjämn fight på förhand?
Jag tror inte heller Garcia har någon stor chans men ska ändå försöka försvara honom lite.
Innan jag såg fighten mot Judah så såg jag Garcia som överskattad där hans mest imponerande vinst var en seger mot Khan som en gammal Julio Diaz nästan stoppade senast. Men mot Zab visade han några kvaliteter som jag inte trodde fanns där, han utboxade Judah de första ronderna där Judah oftast är väldigt vass. Judah är en slick boxare så det är en bedrift men som du säger inte direkt prime-Judah. Garcia är en bra boxare, det är inget som verkligen sticker ut förutom hans vänsterkrok som är brutal men det finns heller inget område han visar seriösa brister inom. Mot Zab visade han också bra med hjärta efter att han var märkbart skadad i de senare ronderna. Bra haka har han. En annan sak med Garcia är att han har varit underdog tidigare och vunnit så det är inte en ovan situation för honom.
Matthysse å andra sidan har ju förluster mot Judah och Alexander, två bra boxare - kontroversiella förluster visserligen. Matthysse har så vitt jag vet aldrig blivit skadad i en fight, dock har jag hört från flera att han var skadad mot Humberto Soto innan han stoppade honom fast det kommer jag inte ihåg ärligt talat. Men är det här en fördel kan man fråga sig? Det är ett bevis på att Matthysse har en grym haka men hur kommer han reagera om han åker på en vänsterkrok av Garcia. Det vet vi inte.
Jag spelar egentligen mest djävulens advokat här, tror inte att Garcia kommer att vinna. Han kommer försöka boxa Matthysse och kommer säkert ha framgång med det men förr eller senare så kommer Matthysse landa rent och då är det inte långt kvar till slutet.