Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
OK, jag ber om ursäkt för att jag verkade monchalant då.
Historiskt kuriosa:
Säter har annars ett mycket bra "track record" av rehabilitering av schzofrenipatienter. Exemplet med "Tokfursten", som först var patient men sedan blev psykolog på Säter, är välkänt som en framgångssaga från Säter.
Tokfursten - psykolog på Säter...
Denna filur gör mig misstänksam, för om han var schizofren, med korrekt diagnos så finns det ingen väg ut ur mörkret.
Det är en framgångssaga med en person som var sjuk eller tokig som blev frisk och nyttig samhällsmedborgare. Men sjuk på det sättet som det påstås går inte jag på, det är endast en skapad myt om att det går att bota det obotliga, och att psykiatri kan uträtta mirakel.
Det är många som hamnat snett i livet och tar sig samman , och ofta med hjälp. Det finns alla sorter i guds hage och psykisk ohälsa kan komma i många skepnader. Raseri och svårigheter med impulskontroll kan tolkas fel och bli föremål för fel etikett/diagnos. Tillstånd som kan behandlas med rätt vård, och förbättring kan ske när livet vänder!
Med den framgångssagan som reklam, ger jag inte ett skit för deras diagnoser, för det är ett enstaka fall i propaganda syfte, där man visar upp sin framgångs-psykolog, medan man de facto inte kan göra ett skit annat än att droga ner sina patienter och hoppas på det bästa. Särskilt med de schizofrena, som verkligen behöver en empatiskt och seriös vård.