2013-09-08, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Klart att risk för beroende föreligger. Men har du ordinerats medicin av läkaren så trappas det ju ner successivt och det var nog kanske det Sture inte ville så han började skådespela och gör det väldigt bra lär jag säga det man sett av honom i action när han låter som han vore besatt av djävulen själv
visst, man hade en helt annan syn på dessa preparat då och Stures medicinering är inte på några sätt unik.
Syftet är givetvis att patienten ska rehabiliteras.

Du skriver att man hade en annan syn då.

Då, är inte så länge sedan, Qvickmålen pågick mellan 1994-2001. Så det är en klen förklaring att det handlade om en vård i dåtid och att det finns en ny syn nu.

På sätt och vis blir det resonemanget du framför, ett medgivande om fel i vården, men samtidigt ett förnekande beträffande ansvar för den vården som var "då".

Finns det någon dokumentation på att vården ändrat sig och tagit avstånd från den vård SB fick?

Om syftet var rehabilitering, vad anser du om resultatet?
Citera
2013-09-08, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du skriver att man hade en annan syn då.

Då, är inte så länge sedan, Qvickmålen pågick mellan 1994-2001. Så det är en klen förklaring att det handlade om en vård i dåtid och att det finns en ny syn nu.

På sätt och vis blir det resonemanget du framför, ett medgivande om fel i vården, men samtidigt ett förnekande beträffande ansvar för den vården som var "då".

Finns det någon dokumentation på att vården ändrat sig och tagit avstånd från den vård SB fick?

Om syftet var rehabilitering, vad anser du om resultatet?
Jag skulle utan tvekan påstå att synen på medicinering förändrats radikalt från mitten av 90 talet till idag. Idag är det betydligt svårare att få såna preparat ordinerade än tidigare.
Visst kanske det funnits en del som kunde gjorts annorlunda, dock lätt att vara efterklok.
Men det finns väl igentligen inget att ta avstånd ifrån.
Allt förändras ju med tiden...
Citera
2013-09-08, 08:45
Medlem
Citat:
I tidigare inlägg frågade jag dig om konkreta svar på frågor om medicinering och terapi, rent allmänt. Du har inte svarat, trots att du påstår att du arbetar inom psykiatrin, och har dessutom en åsikt!

Eftersom du arbetar inom vården och borde kunna ge svar med din erfarenhet och syn på saken, utifrån de frågor jag ställde.

Jag anser att min frågeställning är central för vem som har ansvaret för denna rättsröta, och om man kan ge SB någon roll, där ansvar ingår som medverkande till att eländet slutar med resningar och kommission. Juridiskt är det den enda omständighet som har relevans i skadeståndsfrågan, inte vad kreti eller pleti tycker.
OK, jag ber om ursäkt för att jag verkade monchalant då.

Min åsikt är att benzo bara ska användas akut. Då kan någon invända att det blev akut då Bergwall fick sin "genombrott" och det var befogat med benzo men jag tycker att man borde förstått sambandet mellan läkemedlen och Bergwalss beteende. Med det menar jag att man inte kan ta på så stort allvar vad en benzobehandlad patient säger utan får vänta med att värdera utsagor från patienten tills dess detta narkotikaklassade läkemedel är utsatt och han eller hon medicineras med enbart neuroleptika för sin psykossjukdom.

Historiskt kuriosa:

Säter har annars ett mycket bra "track record" av rehabilitering av schzofrenipatienter. Exemplet med "Tokfursten", som först var patient men sedan blev psykolog på Säter, är välkänt som en framgångssaga från Säter.
Citera
2013-09-08, 10:32
Medlem
Stina-Linas avatar
Men hade han egentligen inte en helt annan diagnos???Än den som sades då? Tokfursten alltså
Citera
2013-09-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK, jag ber om ursäkt för att jag verkade monchalant då.

Historiskt kuriosa:

Säter har annars ett mycket bra "track record" av rehabilitering av schzofrenipatienter. Exemplet med "Tokfursten", som först var patient men sedan blev psykolog på Säter, är välkänt som en framgångssaga från Säter.

Tokfursten - psykolog på Säter...

Denna filur gör mig misstänksam, för om han var schizofren, med korrekt diagnos så finns det ingen väg ut ur mörkret.

Det är en framgångssaga med en person som var sjuk eller tokig som blev frisk och nyttig samhällsmedborgare. Men sjuk på det sättet som det påstås går inte jag på, det är endast en skapad myt om att det går att bota det obotliga, och att psykiatri kan uträtta mirakel.

Det är många som hamnat snett i livet och tar sig samman , och ofta med hjälp. Det finns alla sorter i guds hage och psykisk ohälsa kan komma i många skepnader. Raseri och svårigheter med impulskontroll kan tolkas fel och bli föremål för fel etikett/diagnos. Tillstånd som kan behandlas med rätt vård, och förbättring kan ske när livet vänder!

Med den framgångssagan som reklam, ger jag inte ett skit för deras diagnoser, för det är ett enstaka fall i propaganda syfte, där man visar upp sin framgångs-psykolog, medan man de facto inte kan göra ett skit annat än att droga ner sina patienter och hoppas på det bästa. Särskilt med de schizofrena, som verkligen behöver en empatiskt och seriös vård.
Citera
2013-09-08, 13:14
Medlem
Citat:
Tokfursten - psykolog på Säter...

Denna filur gör mig misstänksam, för om han var schizofren, med korrekt diagnos så finns det ingen väg ut ur mörkret.

Det är en framgångssaga med en person som var sjuk eller tokig som blev frisk och nyttig samhällsmedborgare. Men sjuk på det sättet som det påstås går inte jag på, det är endast en skapad myt om att det går att bota det obotliga, och att psykiatri kan uträtta mirakel.

Det är många som hamnat snett i livet och tar sig samman , och ofta med hjälp. Det finns alla sorter i guds hage och psykisk ohälsa kan komma i många skepnader. Raseri och svårigheter med impulskontroll kan tolkas fel och bli föremål för fel etikett/diagnos. Tillstånd som kan behandlas med rätt vård, och förbättring kan ske när livet vänder!

Med den framgångssagan som reklam, ger jag inte ett skit för deras diagnoser, för det är ett enstaka fall i propaganda syfte, där man visar upp sin framgångs-psykolog, medan man de facto inte kan göra ett skit annat än att droga ner sina patienter och hoppas på det bästa. Särskilt med de schizofrena, som verkligen behöver en empatiskt och seriös vård.

Nja, idag skulle han iofs inte få schizdiagnos men han var illa ute och kom trots det ut bra. Det kan man lätt konstatera.

Sedan är diagnoser aldrig huggna i sten, de bygger på bedömningar vi gör i teamen och kan hela tiden omvärderas.
Citera
2013-09-08, 13:32
Medlem
Citat:
Nja, idag skulle han iofs inte få schizdiagnos men han var illa ute och kom trots det ut bra. Det kan man lätt konstatera.

Sedan är diagnoser aldrig huggna i sten, de bygger på bedömningar vi gör i teamen och kan hela tiden omvärderas.

Nu har du kommit sanningen så nära man kan komma beträffande psykiatrin.

Juridik är juridiska grunder och lag, och att det man påstår ska styrkas med bevis. Därför blir det en moment 22 situation när man vill ha nya diagnoser och behandlingar i detta enskilda fall.

Det enda rätta är att gå på likhetsprincipen och objektivitetsprincipen och behandla SB som övriga patienter i Sverige. De släpps ut på löpande band och på lösa boliner för det är inga högt uppsatta jurist skinn som ska räddas!
Citera
2013-09-08, 22:39
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Man kanske får en bra statistik på tillfrisknande ifall de som klassats som sjuka i själva verket hela tiden varit friska. Ungefär som polisen skulle få en god uppklarandeprocent ifall de tillgodogör sig upplösningen av fall där det aldrig egentligen begåtts något brott.
Citera
2013-09-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Man kanske får en bra statistik på tillfrisknande ifall de som klassats som sjuka i själva verket hela tiden varit friska. Ungefär som polisen skulle få en god uppklarandeprocent ifall de tillgodogör sig upplösningen av fall där det aldrig egentligen begåtts något brott.
Nja det tror jag inte alls men visst, alla patienter blir inte optimalt rehabiliterade, det är riktigt.

Däremot tror jag psykiatrin som helhet rehabiliterar patienter i högre grad än somatiken, faktiskt. Det skriver däremot media sällan om. Det media rapporterar om är de fall där det går fel, exempelvis Mijailo Mijalovich och liknande. Dessa fall är bara promillen i den stora mängden patienter som passerar sluten och öppen psykvård.
Citera
2013-09-11, 18:39
Medlem
Stina-Linas avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5641938
Citera
2013-09-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5641938
Inga yrkesgrupper pratar så mycket skit som advokater gör.
Detta är inget undantag, tvärtom.
Citera
2013-09-11, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Inga yrkesgrupper pratar så mycket skit som advokater gör.
Detta är inget undantag, tvärtom.
Dårarna borde låsas in på Säter.
Och mobbandet av SB borde upphöra.

SB lurade alla dessa idioter - och nu får han lida för detta....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in