2013-09-07, 20:59
Medlem
Wintersmiths avatar
Är det ok att mest använda oxford (eventuellt med hålmöster) till det mesta. Tänkte nog skaffa lite boots också, men är det t.ex. nödvändigt att införskaffa Derbys?
Citera
2013-09-07, 21:01
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintersmith
Är det ok att mest använda oxford (eventuellt med hålmöster) till det mesta. Tänkte nog skaffa lite boots också, men är det t.ex. nödvändigt att införskaffa Derbys?

Nödvändigt är det väl inte, men som man brukar säga; ombyte förnöjer.
Citera
2013-09-07, 21:21
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintersmith

Det beror helt på om du gillar skotypen eller inte. Gör du det inte, ska du inte göra det. Gör du det, ska du göra det.

Personligen har jag oxfords till allt från jeans till mörk kostym, tycker absolut det funkar utmärkt. Sedan kan så klart även oxfords variera i formalitet beroende på typ.

Jag äger 18 par kvalitetsskor för tillfället, endast ett par av de är derbys. Det är en nättare 3-eyelet derby, jag är verkligen inte särskilt förtjust i de traditionella, klumpigare fem snörhålpars derbyna. Min variation får jag genom exempelvis monks, loafers, boots mm istället.
Senast redigerad av AlisterG 2013-09-07 kl. 21:24.
Citera
2013-09-07, 21:29
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
jag är verkligen inte särskilt förtjust i de traditionella, klumpigare fem snörhålpars derbyna.

*host, host* Dover *host, host*
Citera
2013-09-07, 23:03
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
*host, host* Dover *host, host*

Hehe, jo precis, det är ett av få undantag. En sådan, eller kanske ännu hellre GGs Hove (om man nu vågar säga nåt sånt) kan jag absolut tänka mig.
Senast redigerad av AlisterG 2013-09-07 kl. 23:05.
Citera
2013-09-07, 23:15
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
...eller kanske ännu hellre GGs Hove (om man nu vågar säga nåt sånt) kan jag absolut tänka mig.

Jag ska låtsas som att jag inte läste det där... Hove är en Dover-bastard och ska därmed även behandlas som en sådan!
Citera
2013-09-07, 23:15
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:

Jag äger 18 par kvalitetsskor för tillfället, endast ett par av de är derbys. Det är en nättare 3-eyelet derby, jag är verkligen inte särskilt förtjust i de traditionella, klumpigare fem snörhålpars derbyna. Min variation får jag genom exempelvis monks, loafers, boots mm istället.

18 par...jag får öka inköpstakten så jag inte tappar mark

Hur går det med dina skor från Bestetti?
Citera
2013-09-07, 23:19
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Jag ska låtsas som att jag inte läste det där... Hove är en Dover-bastard och ska därmed även behandlas som en sådan!

Split toe derbyn är en bastard som modell En av få modeller ihop med munkskor som jag inte skulle vilja ha om jag så fick ett par bespoke gratis.
Citera
2013-09-07, 23:21
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Split toe derbyn är en bastard som modell En av få modeller ihop med munkskor som jag inte skulle vilja ha om jag så fick ett par bespoke gratis.

Äh, du har bara inte sett ljuset än. Någon kanske vi ses i verkligheten och då ska du få chansen att beskåda Doverns utsökta avslappnade elegans i egen hög person.

Förresten - din aversion mot munkskor, gäller den såväl DMS som SMS?
Citera
2013-09-07, 23:32
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Äh, du har bara inte sett ljuset än. Någon kanske vi ses i verkligheten och då ska du få chansen att beskåda Doverns utsökta avslappnade elegans i egen hög person.

Förresten - din aversion mot munkskor, gäller den såväl DMS som SMS?

Det ser jag fram mot Det blir väl som med manchesterbyxor som jag hatade när jag var liten men som är min go to byxa under vintern nu.

Jag gillar varken SMS eller DMS och av de två tycker jag minst om SMS. DMS kan jag tycka ser snyggt ut på andra (bara de inte har ett spänne uppknäppt) men jag kan inte se mig själv bära skon. SMS tycker jag ser lite konstig ut, blir för rent på något sätt. Ungefär som en wholecut loafer.

Så detta är inget för mig http://foster.co.uk/wp-content/uploads/1140-CHAa-1024x682.jpg
Citera
2013-09-07, 23:48
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
18 par...jag får öka inköpstakten så jag inte tappar mark

Hur går det med dina skor från Bestetti?

Hehe, och då är ändå tre (kanske fyra..) till på ingång, varav ett par av de är Bestettisen. De tar en jädra tid, han har hur mycket som helst att göra, och är extrem tidsoptimist på klassiskt italienskt vis. Kommer dock sälja av några par skor till, så den växer inte hejdlöst samlingen ändå. Och när alla nu beställda skor anlänt SKA jag lugna mig.
Citera
2013-09-08, 09:41
Medlem
dyprs avatar
Citat:

Tack för svaret. Jag var lite inne på om någon hade testat S&H's skoblock och rekommenderar dessa eller om jag ska köra på herrstils.

En burk Saphir Cognac får det bli. Rekommenderar du något mer? Någon speciell borste eller så?
Tanken är att bara använda skorna inomhus till en början.

Jag glömde såklart att fråga i mitt tidigare inlägg om ni vet några rabattkoder på Shipton&Heneage?

Nu blir det till att läsa på mer om skovård.

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in