Citat:
Ursprungligen postat av
vonEisen
Räcker det verkligen att läsa låneavtalet för att vara säker? Läs 35 § i Konsumentkreditlagen.
Jag pekade på att banken kan ändra i lånevillkoren. Dvs de gäller inte för evigt. Både villkor för ränta och amortering kan ändras.
Det konsumentkreditlagen medger är att att kreditgivaren kan kräva ytterligare säkerhet ifall den ursprungliga säkerheten fallit i värde. Och om låntagaren inte kan uppbåda mer säkerhet så kan kreditgivaren häva lånet (om jag kommer ihåg rätt).
Ett problem i vårt fall är att man inte vet värdet på säkerheten förrän den är såld. En bank har svårt att kräva ytterligare säkerhet bara för att dom påstår det. Innehavaren av en borätt/villa kan påstå att deras borätt/villa minsann är värd tillräckligt. Och då har man en tvist.
En bank tar bara kostnaden för värderingar och tvister i rätten om dom tycker att dom har tunga skäl till det.
Dvs så länge folk betalar ränta tvivlar jag på att dom tar till något sådant.
Däremot, och det var det spåret jag var inne på, kommer banken att ändra lånevillkor om de ser att säkerheterna naggas i kanten. Dvs får vi se prisfall så får vi se dels en mer restriktiv nyutlåning och dels att folk med hög belåningsgrad får börja amortera. (Men den som sitter med 40% belåning och åker upp i 50% belåning kan antagligen sitta kvar med ett amorteringsfritt lån).