2013-09-07, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Och att inte tappa bort saker! En som tappade sina skyddsglasögon fick göra 40 armhävningar som straff (enligt befälet är det 200 som gäller om vapnet skulle försvinna). Men att hålla ordning i skåpet är inte så viktigt, de kollar inte så ofta. Jag har till exempel aldrig packat upp min stridspackning, utan slänger bara in ryggsäcken med liggunderlag fastknutet på lämplig plats i skåpet och den har klarat varje visitation. Det gäller att vara smart

Undertecknad gick ifrån sitt vapen under första fältdygnet (lutade det mot ett träd och kom på mig 20 meter bort) vilket slutade med att vapnet kedjades fast i min stridsväst under resten av fältveckan. Tur att jag inte var ensam En rekryt glömde sitt vapen i DUSCHEN, han blev utvärderad av våra befäl.

GMU-tiderna var härliga tider
2013-09-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk

det SUGER att köra särskild tillsyn av vapen och att sätta upp/göra ren tält.

Jag förstår verkligen, verkligen inte hur det kan "suga" att hålla sin egen och förbandets materiel i funktionsdugligt skick.
2013-09-07, 15:48
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Jag förstår verkligen, verkligen inte hur det kan "suga" att hålla sin egen och förbandets materiel i funktionsdugligt skick.

Wow du måste vara en as skön person att hänga med på fritiden Klart det är tråkigt att hålla på med särskild tillsyn och rengöra materiel även om det är något som måste göras. Så jag håller med om att det suger...
2013-09-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Wow du måste vara en as skön person att hänga med på fritiden Klart det är tråkigt att hålla på med särskild tillsyn och rengöra materiel även om det är något som måste göras. Så jag håller med om att det suger...

Huruvida jag är en "as skön" person att hänga med på fritiden eller ej har _ytterst_ lite att göra med statusen på förbandets och soldatens materiel. Att hålla förbandets materiel och förmåga uppe är inget som "suger och är tråkigt".
Vad exakt är det som är sugigt och tråkigt med att se till så att ens vapen är helt, rent och funktionsdugligt?
Vad exakt är det som är sugigt och tråkigt med att se till så att tälten inte möglar sönder? (DÅ blir det kallt att sova i tält)
2013-09-07, 15:59
Medlem
Är det någon som har koll på Gmu SANS testerna på K3 - vad det innebär och vad man skall öva på för att klara dem?
2013-09-07, 16:12
Bannlyst
Citat:

Citat:
Huruvida jag är en "as skön" person att hänga med på fritiden eller ej har _ytterst_ lite att göra med statusen på förbandets och soldatens materiel. Att hålla förbandets materiel och förmåga uppe är inget som "suger och är tråkigt".
Vad exakt är det som är sugigt och tråkigt med att se till så att ens vapen är helt, rent och funktionsdugligt?
Vad exakt är det som är sugigt och tråkigt med att se till så att tälten inte möglar sönder? (DÅ blir det kallt att sova i tält)

Hahah, är nog bakfyllan som spökar men jag håller på att skratta ihjäl mig. Helt fantastiskt, du bara måste vara någon gammal grinig logistik-löjtnant. Säkert mycket populär i plutonen

Nu ska jag försöka förklara det här från en normal människas perspektiv: Att exempelvis stå i 6 timmar i en hangar i mitten av natten och olja in tältpinnar för att de ska bli i tillräckligt "preussiskt" skick för att något sadistiskt befäl som är ute efter övertidsersättning ska godkänna dom är inte särskild roligt alldeles oaktat att tältet sedan håller i 350 år till.

Detta har undertecknad varit med om tillräckligt många gånger för att kunna uttala sig i frågan.
2013-09-07, 17:38
Medlem
Aramirs avatar
Citat:

Så du menar att bara för att en uppgift är nödvändig så gör det att per automatik att uppgiften blir roligare. Sämsta logiken någonsin.
Att skrubba kaminrör suger, det är inte normalt att tycka att det är roligt. Är det nödvändigt? Ja. gör man det? Ja. Har man kul när man gör det? Nej, för det är astråkigt.
2013-09-07, 17:44
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Det suger att dammsuga eller hur? Det är samma grej. Man gör det för en god sak men det är rent skitgöra.
2013-09-07, 20:50
Bannlyst
Hur är läkar testerna inför GMU och vilka krav på att man är frisk gäller.
Typ vilka frågor ställs?
2013-09-07, 21:54
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HammerbyArsenal
Hur är läkar testerna inför GMU och vilka krav på att man är frisk gäller.
Typ vilka frågor ställs?
Du får en blankett att fylla i. Läkaren kollar rygg och knän och liknande, men ingen intervju görs.
2013-09-07, 22:45
Bannlyst
Ok Tack.

Hur gammal kan man vara när man söker in?
Vad är ålders kraven?
Och gäller det samma om man ska söka in på hemvärnet?
2013-09-07, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HammerbyArsenal
Ok Tack.

Hur gammal kan man vara när man söker in?
Vad är ålders kraven?
Och gäller det samma om man ska söka in på hemvärnet?

från att du är 18 kan du söka in sen kan du vara hur gammal du vill så länge du uppfyller kraven.

Hemvärnet är lägre krav och om jag förstod rätt så fyller dom knappt alla platser dem senaste omgångarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in