2013-09-05, 23:35
Medlem
Hey.
Jag vet att detta inte riktigt är rätt tråd men jag lyckas inte hitta en som berör det som jag är nyfiken på så om ni kan besvara min fråga ändå så vore det skit schysst. .. om inte så kan nån kanske berätta var jag kan hitta rätt.
Hursomhelst så är jag lite av en kniv fantast (samlar även på historiska svärd och lite annat) så fick jag helt plötsligt än skrämmande tanke, "tänk om försvarets knivar är urusla hemska skit knivar"... så snälla säg mig vad använder försvaret som standard överlevnads kniv/ strids kniv?
2013-09-05, 23:40
Medlem
Masterkockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScaniaUlf
Hey.
Jag vet att detta inte riktigt är rätt tråd men jag lyckas inte hitta en som berör det som jag är nyfiken på så om ni kan besvara min fråga ändå så vore det skit schysst. .. om inte så kan nån kanske berätta var jag kan hitta rätt.
Hursomhelst så är jag lite av en kniv fantast (samlar även på historiska svärd och lite annat) så fick jag helt plötsligt än skrämmande tanke, "tänk om försvarets knivar är urusla hemska skit knivar"... så snälla säg mig vad använder försvaret som standard överlevnads kniv/ strids kniv?

"Morakniv 2000" är den som tilldelas personal i FM. I mitt tycke en helt klart duglig kniv som funkar till det den är ämnad för (alltså ej knife-fights a lá ninja ).
2013-09-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkocken
"Morakniv 2000" är den som tilldelas personal i FM. I mitt tycke en helt klart duglig kniv som funkar till det den är ämnad för (alltså ej knife-fights a lá ninja ).
Oj! Tack för det snabba svaret. Ja Mora 2000 är en förvånansvärt mångsidig kniv faktiskt, hade dock hoppats på något som var snäppet större och tyngre då i min mening så är en del saker hyfsat dryga att göra med en så pass liten kniv t.ex. röja undan på marken för en sovplats eller grov arbeta större trä stycken.
Men nä du har rätt överlag så klarar den dem viktigaste grejerna väl.
Tack igen för ett kvickt svar
2013-09-06, 13:53
Medlem
yedis avatar
Citat:
Oj! Tack för det snabba svaret. Ja Mora 2000 är en förvånansvärt mångsidig kniv faktiskt, hade dock hoppats på något som var snäppet större och tyngre då i min mening så är en del saker hyfsat dryga att göra med en så pass liten kniv t.ex. röja undan på marken för en sovplats eller grov arbeta större trä stycken.
Men nä du har rätt överlag så klarar den dem viktigaste grejerna väl.
Tack igen för ett kvickt svar
Håller med. Skulle vara lite ballare att få ta med sig sin Tom Brown Tracker.
2013-09-06, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yedi
Håller med. Skulle vara lite ballare att få ta med sig sin Tom Brown Tracker.
Haha verkligen. Själv hyser jag väldigt starka känslor för kabars becker 7. Lite åt det stora hållet men hag älskar att den har en riktig "full tang"
2013-09-06, 14:57
Medlem
tobbe81s avatar
Citat:
Hey.

Vi fick ut nån mora kniv med trähandtag typ den på bilden på min gmu i början av året.
http://www.smkw.com/large/knife/FS612.jpg

Vi fick dock använda egna knivar efter dom hade blivit godkända utav PC
själv tycker jag att Moras Bushcraft Forest är en bättre kniv än mora-2000
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8873699868702.jpg
2013-09-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe81
Vi fick ut nån mora kniv med trähandtag typ den på bilden på min gmu i början av året.
http://www.smkw.com/large/knife/FS612.jpg
Såna fick man ut i Halmstad och Enköping. Vi som gjorde GMU i Boden fick dock ut riktiga moror
2013-09-07, 03:32
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Åkte hem på permis denna helg med (betalade själv :P) och vill ge blivande rekryter lite tips:

* Var beredd på att ni kommer få stå upp länge. Det är påfrestande för fötterna, särskilt hälarna.
* AK-5:an väger 5 kg. Vad lite, tycker ni kanske, men att släpa runt på den (även om den hänger i en axelrem) är tungt. Skydda nacken med kragen för remmen skaver fan.
* AK-5:an är även tung att hålla upp i stående skjutställning länge. Träna armarna statiskt så de klarar belastningen. Och doppa för helvete inte pipan i marken och behåll mynningen i ofarlig riktning vid patron ur. Glöm inte att ha tummen i magasinstyrningen vid blindavfyrning.
* Befäl ger sällan beröm, men ofta kritik. Ta inte åt dig, det är inte personligen riktat till dig. De är lika sviniga mot alla, de skiljer inte ens på kön.
* Det ÄR kallt att sova i tält, det ÄR jobbigt att sitta eldvakt, det SUGER att köra särskild tillsyn av vapen och att sätta upp/göra ren tält. Härda ut är det enda jag kan säga här. Trösta er med att det är precis lika för alla.

Hoppas nån har nytta av dessa tips, är i och för sig lite trött så kanske missade nåt!
Senast redigerad av Knugen-Skuk 2013-09-07 kl. 03:47.
2013-09-07, 10:59
Medlem
Permis efter tredje veckan och än så länge säger jag såhär:

Det är för jävla stressigt och tungt men man vänjer sig mer och mer. Nu är 10 minuters rast likvärdigt med en lunchrast på lågstadiet håll tummarna att ni hamnar i en bra grupp och att det är skickliga befäl. Våra befäl är väldigt hårda och gapiga men man märker att de innerst inne vill oss väl och att de skämtar till det ibland. Det gör det lättare att förstå varför vi kan få omvisitation av vapen halva natten osv. Ge aldrig upp utan härda ut, det här är nog bland det nyttigaste du kan göra i ditt liv!
2013-09-07, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fucka
En fråga var angående Depression, när jag läste igenom frågedokumentet. Om man fyllde i att man varit deprimerad inom radien 3 år, men inte längre och inga bestående ''men'' finns kvar. Är det i princip kört att få genomföra GMU:n då ? dumt o tala sanning eller så gjorde jag mig själv en stor tjänst.

Liknande frågor dyker upp hela tiden i tråden och samma svar gäller alltid: Vill man genomföra GMU finns det ingen som helst anledning att envisas med att nämna massa gamla mystiska idrottsskador och "depressioner" man tidigare har haft.

Varför skulle man göra det? Det enda du tjänar på den ärligheten är att djupt inkompetenta Rekryteringsmyndigheten kommer att börja trilskas och du kommer inte att få göra GMU. Och så var det med det.

Kuriosa: En av mina närmaste kollegor, en mycket kompetent soldat, lider av ADHD. Detta märks inte på något annat sätt än att han är kreativ och har mycket energi. Men hade han nämnt det för RM hade han inte varit här idag.

Vill man förstöra för sig själv så får man göra det.
2013-09-07, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Åkte hem på permis denna helg med (betalade själv :P) och vill ge blivande rekryter lite tips:

* Var beredd på att ni kommer få stå upp länge. Det är påfrestande för fötterna, särskilt hälarna.
* AK-5:an väger 5 kg. Vad lite, tycker ni kanske, men att släpa runt på den (även om den hänger i en axelrem) är tungt. Skydda nacken med kragen för remmen skaver fan.
* AK-5:an är även tung att hålla upp i stående skjutställning länge. Träna armarna statiskt så de klarar belastningen. Och doppa för helvete inte pipan i marken och behåll mynningen i ofarlig riktning vid patron ur. Glöm inte att ha tummen i magasinstyrningen vid blindavfyrning.
* Befäl ger sällan beröm, men ofta kritik. Ta inte åt dig, det är inte personligen riktat till dig. De är lika sviniga mot alla, de skiljer inte ens på kön.
* Det ÄR kallt att sova i tält, det ÄR jobbigt att sitta eldvakt, det SUGER att köra särskild tillsyn av vapen och att sätta upp/göra ren tält. Härda ut är det enda jag kan säga här. Trösta er med att det är precis lika för alla.

Hoppas nån har nytta av dessa tips, är i och för sig lite trött så kanske missade nåt!

I min mening är det absolut viktigaste tipset för en framgångsrik GMU att hålla ordning i sitt skåp. Gör du det kommer resten att gå av sig själv, att hålla koll på sin skit är grunden till allt. Det och att bita ihop.
2013-09-07, 12:36
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chancefurlong
I min mening är det absolut viktigaste tipset för en framgångsrik GMU att hålla ordning i sitt skåp. Gör du det kommer resten att gå av sig själv, att hålla koll på sin skit är grunden till allt. Det och att bita ihop.
Och att inte tappa bort saker! En som tappade sina skyddsglasögon fick göra 40 armhävningar som straff (enligt befälet är det 200 som gäller om vapnet skulle försvinna). Men att hålla ordning i skåpet är inte så viktigt, de kollar inte så ofta. Jag har till exempel aldrig packat upp min stridspackning, utan slänger bara in ryggsäcken med liggunderlag fastknutet på lämplig plats i skåpet och den har klarat varje visitation. Det gäller att vara smart

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in