2013-09-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Du borde inte fälla uttalande om någon är frisk eller ej.
Lita på mig och andra som är kunniga och har lång erfarenhet inom rättspsykiatrin.

Då har jag en fråga till dig, hur är det med medicinering och terapi där du arbetar, hör det till vardagen att medicinera så som de gjorde när de hade Qvick under behandling?

Det är tidsaspekten som gör denna vård så vidrig, och det vore intressant om du nu kunde redogöra för att det hör till det normala inom psykiatrin att den slags vård ges till personer som är intagna på tvångsvård.
Citera
2013-09-07, 13:32
Medlem
@ ALLA.

Ok jag tappade humöret . . . .

Jag gör inte anspråk på att ha hela sanningen men jag skriver utifrån min erfarenhet av psykossjukdom.

Det här fallet har flera huvudpersoner men gärningsmannen är TVÅ!

1) Thomas Quick, Sveriges största massmördare, personlighetsstörd och psykotisk. Sadist och pedofil.

2) Sture Bergwall. Tämligen ordinär rättpsykspatient, en av något tusen benzoknaprande fall för rättspykiatrin.

Skillnaden är att Sture finns men Quick är något media skapat i symbios med Säter och van der Kwast m.fl.

Att Sture idag är så pass sjuk att han skulle dömas till rättpsykiatrisk vård i dag tror jag alltså inte.
Citera
2013-09-07, 13:57
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
@ ALLA.

Ok jag tappade humöret . . . .

Jag gör inte anspråk på att ha hela sanningen men jag skriver utifrån min erfarenhet av psykossjukdom.

Det här fallet har flera huvudpersoner men gärningsmannen är TVÅ!

1) Thomas Quick, Sveriges största massmördare, personlighetsstörd och psykotisk. Sadist och pedofil.

2) Sture Bergwall. Tämligen ordinär rättpsykspatient, en av något tusen benzoknaprande fall för rättspykiatrin.

Skillnaden är att Sture finns men Quick är något media skapat i symbios med Säter och van der Kwast m.fl.

Att Sture idag är så pass sjuk att han skulle dömas till rättpsykiatrisk vård i dag tror jag alltså inte.
Vad grundar du egentligen det på? Ingen, inte ens Säter, kan ju uttrycka någon uppfattning i frågan baserad på en färsk undersökning eftersom SB inte vill låta sig utredas. Vilket är oförklarligt eftersom det knappast kan gagna honom att vägra. Vill han komma ut så borde han väl visa att han är frisk.

Den bild du, jag och alla andra har av SB idag kan vara minst lika filtrerad och konstruerad som den bilden media en gång gav oss av TQ, det vet vi inte något om. Det enda man med någon form av visshet kan veta är, att media ö.h.t. inte är att lita på och att detsamma kan sägas om SB.
Citera
2013-09-07, 19:35
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Vad grundar du egentligen det på? Ingen, inte ens Säter, kan ju uttrycka någon uppfattning i frågan baserad på en färsk undersökning eftersom SB inte vill låta sig utredas. Vilket är oförklarligt eftersom det knappast kan gagna honom att vägra. Vill han komma ut så borde han väl visa att han är frisk.

.....

Det kan ju helt enkelt vara så att SB är fullt ut vid sina sinnens fulla bruk och att han just därför insett att det vore kontraproduktivt att utsätta sig för ytterligare undersökning av Säterläkarna, vilkas oprofessionella handlande han känner till alltför väl, och vilket bara skulle förlänga hans vistelse där i oöverskådlig tid. Just därför insisterar han på en second opinion från någon som inte har förbindelse till Säter.
Citera
2013-09-07, 22:05
Medlem
Citat:

Den bild du, jag och alla andra har av SB idag kan vara minst lika filtrerad och konstruerad som den bilden media en gång gav oss av TQ, det vet vi inte något om. Det enda man med någon form av visshet kan veta är, att media ö.h.t. inte är att lita på och att detsamma kan sägas om SB.
Naturligtvis är min bild filtrerad och mitt troende är delvis spekulation. Jag grundar det ju ändå på den bild av Bergwall jag får genom media.
Citera
2013-09-08, 00:15
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Det kan ju helt enkelt vara så att SB är fullt ut vid sina sinnens fulla bruk och att han just därför insett att det vore kontraproduktivt att utsätta sig för ytterligare undersökning av Säterläkarna, vilkas oprofessionella handlande han känner till alltför väl, och vilket bara skulle förlänga hans vistelse där i oöverskådlig tid. Just därför insisterar han på en second opinion från någon som inte har förbindelse till Säter.
Det är klart att han inte har något förtroende för Säter, men ändå. Han kommer ju inte ut om han inte försöker.
Citera
2013-09-08, 00:28
Medlem
Citat:
Naturligtvis är min bild filtrerad och mitt troende är delvis spekulation. Jag grundar det ju ändå på den bild av Bergwall jag får genom media.

I tidigare inlägg frågade jag dig om konkreta svar på frågor om medicinering och terapi, rent allmänt. Du har inte svarat, trots att du påstår att du arbetar inom psykiatrin, och har dessutom en åsikt!

Eftersom du arbetar inom vården och borde kunna ge svar med din erfarenhet och syn på saken, utifrån de frågor jag ställde.

Jag anser att min frågeställning är central för vem som har ansvaret för denna rättsröta, och om man kan ge SB någon roll, där ansvar ingår som medverkande till att eländet slutar med resningar och kommission. Juridiskt är det den enda omständighet som har relevans i skadeståndsfrågan, inte vad kreti eller pleti tycker.
Citera
2013-09-08, 00:32
Medlem
Citat:
Det är klart att han inte har något förtroende för Säter, men ändå. Han kommer ju inte ut om han inte försöker.

Nu är du naiv. Bränt barn skyr elden, med all rätt.

Det enda rimliga är en oberoende psykiatrisk utredning, då Säter inte kan göra en trovärdig bedömning i något de själva orsakat. Det är jäv så det stinker om det.
Citera
2013-09-08, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
[/b]

Då har jag en fråga till dig, hur är det med medicinering och terapi där du arbetar, hör det till vardagen att medicinera så som de gjorde när de hade Qvick under behandling?

Det är tidsaspekten som gör denna vård så vidrig, och det vore intressant om du nu kunde redogöra för att det hör till det normala inom psykiatrin att den slags vård ges till personer som är intagna på tvångsvård.
Det är ju individ anpassat så att säga.
Medicinering med narkotiska preparat under 80 och en bra bit in på 90-talet var betydligt vanligare då än den är idag.
Andvänds inte sällan än idag narkotikaklassade medel och även olika former av terapi är väldigt förekommande då som nu. Att Sture självmant erkännande mord och annat under terapin är inget personalen ska lastas för.
Citera
2013-09-08, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Det är ju individ anpassat så att säga.
Medicinering med narkotiska preparat under 80 och en bra bit in på 90-talet var betydligt vanligare då än den är idag.
Andvänds inte sällan än idag narkotikaklassade medel och även olika former av terapi är väldigt förekommande då som nu. Att Sture självmant erkännande mord och annat under terapin är inget personalen ska lastas för.

Rent konkret så undrar jag om doseringen, mängden tabletter. Vet du hur höga doserna var?

Min följdfråga är om du eller jag, eller vem som helst skulle kunna bli beroende av medicinerna och desperata efter mer?

Är det sedvanliga narkotiska preparat som gavs i samma doser till andra patienter?

Vad var syftet med medicineringen och terapin, rent medicinskt?
Citera
2013-09-08, 02:09
Medlem
Citat:
Du ska inte lita allt för mycket på vad som sägs och påstås i media.
Dom har som sagt inte alla "korten" på bordet därför blir det lite goddag yxskaft när personer spekulerar utifrån "fakta" dom läst sig till i slask tidningar som expressen och Aftonbladet.
Mycket skitprat om Sveriges psykiatriska vård...vet att den fungerar även dom gångerna jag själv behöver hjälp.
Citera
2013-09-08, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Rent konkret så undrar jag om doseringen, mängden tabletter. Vet du hur höga doserna var?

Min följdfråga är om du eller jag, eller vem som helst skulle kunna bli beroende av medicinerna och desperata efter mer?

Är det sedvanliga narkotiska preparat som gavs i samma doser till andra patienter?

Vad var syftet med medicineringen och terapin, rent medicinskt?

Klart att risk för beroende föreligger. Men har du ordinerats medicin av läkaren så trappas det ju ner successivt och det var nog kanske det Sture inte ville så han började skådespela och gör det väldigt bra lär jag säga det man sett av honom i action när han låter som han vore besatt av djävulen själv
Javisst, man hade en helt annan syn på dessa preparat då och Stures medicinering är inte på några sätt unik.
Syftet är givetvis att patienten ska rehabiliteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in