2013-09-06, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men om man kommer fram till att han inte är sjuk i lagens mening hur motiverar man då att han var inlåst på Säter? Och hur motiverar man behandlingen, medicineringen och de svåra restriktioner han utsatts för?

Det blir enligt min syn på saken, ännu allvarligare om man skulle komma fram till att en person som inte är psykiskt sjuk i lagens mening, behandlats som om han vore det!
I den delen är jag helt enig med dig. Jag tror att Bergwall är frisk och tror däreför inte att han ska ha skadestånd, alltså. Han ska heller inte vara kvar på Säter, om du frågar mig.

Men jag kan ha fel, jag har ofta fel . . .
Citera
2013-09-06, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I den delen är jag helt enig med dig. Jag tror att Bergwall är frisk och tror däreför inte att han ska ha skadestånd, alltså. Han ska heller inte vara kvar på Säter, om du frågar mig.

Jag tycker inte du har fel, och du verkar insatt i frågor som rör psykvården.

Om det är så att SB är frisk, men fått tillbringa alla dessa år på Säter är det mycket allvarligt. Han blev faktiskt dömd för 8 mord med påföljden, rättspsykiatrisk vård då domstolen ansåg att han var psykiskt sjuk i juridisk mening. Nu finns det ingen dom längre på att han är en mördare.

Det som är förvånande är att de som arbetar på Säter och har ansvaret inte själva reagerar, och vill ha saken utredd om de nu är proffsiga. Det verkar som om det är endast prestige och ha eller få rätt som styr dessa personer. Säter med det yttersta ansvaret för "vården" de levererar, bortser helt från yttervärlden, och att SB fått resning.

Det var genom terapin och medicineringen man orsakade detta händelseförlopp, av en patient som inte var på Säter frivilligt. Jag kan inte se varför man fokuserar på patientens skuld, när SB inte ansvarade för sina handlingar i juridisk mening. Det är att tolka juridik på ett sätt som är en fortsättning på rättsskandalen, i stället för att sätta punkt.

Lagstiftningen är klar beträffande skadestånd och vem som är ansvarig, så det jag ser är att SB är offer för ytterligare rättsvillfarelser. Man undrar hur det kommer sig att de inte skäms?
Citera
2013-09-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tycker inte du har fel, och du verkar insatt i frågor som rör psykvården.

Om det är så att SB är frisk, men fått tillbringa alla dessa år på Säter är det mycket allvarligt. Han blev faktiskt dömd för 8 mord med påföljden, rättspsykiatrisk vård då domstolen ansåg att han var psykiskt sjuk i juridisk mening. Nu finns det ingen dom längre på att han är en mördare.

Det som är förvånande är att de som arbetar på Säter och har ansvaret inte själva reagerar, och vill ha saken utredd om de nu är proffsiga. Det verkar som om det är endast prestige och ha eller få rätt som styr dessa personer. Säter med det yttersta ansvaret för "vården" de levererar, bortser helt från yttervärlden, och att SB fått resning.

Det var genom terapin och medicineringen man orsakade detta händelseförlopp, av en patient som inte var på Säter frivilligt. Jag kan inte se varför man fokuserar på patientens skuld, när SB inte ansvarade för sina handlingar i juridisk mening. Det är att tolka juridik på ett sätt som är en fortsättning på rättsskandalen, i stället för att sätta punkt.

Lagstiftningen är klar beträffande skadestånd och vem som är ansvarig, så det jag ser är att SB är offer för ytterligare rättsvillfarelser. Man undrar hur det kommer sig att de inte skäms?

Alltså: Jag tror att det var korrekt att han dömdes till rättspsykiatrisk vård för de ursprungliga brotten men jag är tveksam till att han var lika sjuk när han började erkänna alla morden.

Sedan är det så att jag sysslar med psykosvård och den bitna kan jag en del om men rättspykiatri har jag aldrig sysslat med egentligen . .
Citera
2013-09-06, 22:57
Medlem
Citat:

Du skriver att du tror
att SB är frisk.
Är detta i så fall relevant för
denna diskussion?
Varför inte 10000kr frågan;
hur var SBs mentala hälsa för 15-18 år sedan??
Citera
2013-09-06, 22:57
Medlem
Citat:
Alltså: Jag tror att det var korrekt att han dömdes till rättspsykiatrisk vård för de ursprungliga brotten men jag är tveksam till att han var lika sjuk när han började erkänna alla morden.

Sedan är det så att jag sysslar med psykosvård och den bitna kan jag en del om men rättspykiatri har jag aldrig sysslat med egentligen . .
Du borde inte fälla uttalande om någon är frisk eller ej.
Lita på mig och andra som är kunniga och har lång erfarenhet inom rättspsykiatrin.
Citera
2013-09-06, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Du skriver att du tror
att SB är frisk.
Är detta i så fall relevant för
denna diskussion?
Varför inte 10000kr frågan;
hur var SBs mentala hälsa för 15-18 år sedan??
Ytterst relevant för diskussionen.
Annars kanske en separat vore nåt...men det känns inte nödvändigt med tanke på att det inte verkar existera ot bara det handlar om Kvicken går det bra.
Citera
2013-09-07, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Du borde inte fälla uttalande om någon är frisk eller ej.
Lita på mig och andra som är kunniga och har lång erfarenhet inom rättspsykiatrin.
Hörrudu,, jag skriver precis vad fan jag vill, idiot.
Citera
2013-09-07, 09:52
Medlem
Citat:
Apropis falska auktoriteter;
den underbegåvade svenska vårdmaffian är
nu beredd att ta till vad som helst för
att demonisera SB.
DOM är körda.....liksom riksfånen GL...
Citera
2013-09-07, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Apropis falska auktoriteter;
den underbegåvade svenska vårdmaffian är
nu beredd att ta till vad som helst för
att demonisera SB.
DOM är körda.....liksom riksfånen GL...

Alltså, nu diskuterar du nåt helt annat än det du citerar . . . . så du ska nog inte prata om underbegåvning
Citera
2013-09-07, 11:37
Medlem
Citat:

Ja, det är ju därför vi hänger i tråden, för det vi diskuterar är tydligen känsligt. Du som är i vården kan inte tala om detta på kafferasten, och jag kan inte diskutera rättsröta där jag befinner mig.

Det är det som är problemet och gör att dessa övergrepp förekommer. Även i detta forum går gränsen för yttrandefrihet just vid dessa känsliga frågor som upprör mer när de påtalas och diskuteras än när det sker.
Citera
2013-09-07, 11:43
Medlem
Citat:

Ditt svar har jag funderat över mycket och min fråga blir till dig utifrån just vården:

Medicineringen och terapin var inte normal, och jag undrar om du eller jag, eller vem som helst hade påverkats som SB till att bli beroende och göra allt för att få mera; för att få ytterligare tabletter och sällskap?

Hur beroendeframkallande är dessa mediciner, i vilka doser och hur viktigt är det att följa tillverkarens rekommendationer om doser?
Senast redigerad av Vresrosen 2013-09-07 kl. 11:57.
Citera
2013-09-07, 11:43
Medlem
Citat:
Alltså, nu diskuterar du nåt helt annat än det du citerar . . . . så du ska nog inte prata om underbegåvning
kul kuul. men nu var det förstås den falska auktoriteten grismongisen som åsyftades..
En svensk kvackare.
Senast redigerad av Niklas-P 2013-09-07 kl. 12:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in