Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
I den delen är jag helt enig med dig. Jag tror att Bergwall är frisk och tror däreför inte att han ska ha skadestånd, alltså. Han ska heller inte vara kvar på Säter, om du frågar mig.
Men jag kan ha fel, jag har ofta fel . . .
Jag tycker inte du har fel, och du verkar insatt i frågor som rör psykvården.
Om det är så att SB är frisk, men fått tillbringa alla dessa år på Säter är det mycket allvarligt. Han blev faktiskt dömd för 8 mord med påföljden, rättspsykiatrisk vård då domstolen ansåg att han var psykiskt sjuk i juridisk mening. Nu finns det ingen dom längre på att han är en mördare.
Det som är förvånande är att de som arbetar på Säter och har ansvaret inte själva reagerar, och vill ha saken utredd om de nu är proffsiga. Det verkar som om det är endast prestige och ha eller få rätt som styr dessa personer. Säter med det yttersta ansvaret för "vården" de levererar, bortser helt från yttervärlden, och att SB fått resning.
Det var genom terapin och medicineringen man orsakade detta händelseförlopp, av en patient som inte var på Säter frivilligt. Jag kan inte se varför man fokuserar på patientens skuld, när SB inte ansvarade för sina handlingar i juridisk mening. Det är att tolka juridik på ett sätt som är en fortsättning på rättsskandalen, i stället för att sätta punkt.
Lagstiftningen är klar beträffande skadestånd och vem som är ansvarig, så det jag ser är att SB är offer för ytterligare rättsvillfarelser. Man undrar hur det kommer sig att de inte skäms?