2013-09-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Vi har bara haft två föreläsningar så det är mycket jag inte riktigt hänger med i. T.ex. hur C1 δ/(t-3)^2 blir (C1/9) δ.
Antar att t=0 sätts in men att sätta in t=0 i bara den termen känns lite konstigt.
Det är inte helt självklart att man får göra det. Men om f Є C^∞ och φ Є C_c^∞ så gäller fφ Є C_c^∞. Därmed kan vi definiera fu genom <fu, φ> = <u, fφ>. Vi får <fδ, φ> = <δ, fφ> = (fφ)(0) = f(0) φ(0) = f(0) <δ, φ> = <f(0) δ, φ>, dvs fδ = f(0) δ.

Dock gäller inte 1/(t-3)^2 Є C^∞ så vi kan inte direkt använda ovanstående. Men vi kan ta en funktion ψ Є C_c^∞ sådan att ψ = 1 på en omgivning av 0 och ψ = 0 på en omgivning av 3. Då gäller att ψ/(t-3)^2 Є C^∞. Därmed är (ψ/(t-3)^2) δ definierad, och
<(ψ/(t-3)^2) δ, φ> = <δ, (ψ/(t-3)^2) φ> = (ψ(0)/(0-3)^2) φ(0) = (1/9) φ(0) = (1/9) <δ, φ>.
Detta är uppenbart oberoende av exakt val av ψ, och vi definierar (1/(t-3)^2) δ = (ψ/(t-3)^2) δ.

Mer generellt: Om sing(f) och sing(u) är disjunkta, där sing() ger de singulära punkterna (definieras förhoppningsvis senare i kursen), så kan fu definieras.

Citat:
Vi har förövrigt inte kommit in på Fouriertransformer.
Du har inte läst om Fouriertransformer i någon annan kurs?

Citat:
Är tδ = 0 eftersom δ=0 överallt där t≠0 och där t=0 blir det samma princip fast δ≠0 och t=0?
I princip, ja. Formellt gäller <t δ(t), φ(t)> = <δ(t), t φ(t)> = 0 φ(0) = 0 för alla φ, så t δ = 0.
Citera
2013-09-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparTyre
x kan inte vara -4 då det (2*4)/((-4)+4) ≥ x resulterar i division med 0. Svaret är alltså x < -4 eller -2 ≤ x ≤ 0
Tack för rättelsen!
Citera
2013-09-06, 01:26
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Det är inte helt självklart att man får göra det. Men om f Є C^∞ och φ Є C_c^∞ så gäller fφ Є C_c^∞. Därmed kan vi definiera fu genom <fu, φ> = <u, fφ>. Vi får <fδ, φ> = <δ, fφ> = (fφ)(0) = f(0) φ(0) = f(0) <δ, φ> = <f(0) δ, φ>, dvs fδ = f(0) δ.

Dock gäller inte 1/(t-3)^2 Є C^∞ så vi kan inte direkt använda ovanstående. Men vi kan ta en funktion ψ Є C_c^∞ sådan att ψ = 1 på en omgivning av 0 och ψ = 0 på en omgivning av 3. Då gäller att ψ/(t-3)^2 Є C^∞. Därmed är (ψ/(t-3)^2) δ definierad, och
<(ψ/(t-3)^2) δ, φ> = <δ, (ψ/(t-3)^2) φ> = (ψ(0)/(0-3)^2) φ(0) = (1/9) φ(0) = (1/9) <δ, φ>.
Detta är uppenbart oberoende av exakt val av ψ, och vi definierar (1/(t-3)^2) δ = (ψ/(t-3)^2) δ.

Mer generellt: Om sing(f) och sing(u) är disjunkta, där sing() ger de singulära punkterna (definieras förhoppningsvis senare i kursen), så kan fu definieras.

Du har inte läst om Fouriertransformer i någon annan kurs?

I princip, ja. Formellt gäller <t δ(t), φ(t)> = <δ(t), t φ(t)> = 0 φ(0) = 0 för alla φ, så t δ = 0.

Grymt bra hjälp! Tack som fan.

Nej vi har inte läst om Fouriertransformer. Vi kanske skulle ha haft det i komplex analys men de transformer vi skulle ha haft där har blivit flyttade till Fourieranalysen.
Citera
2013-09-06, 09:21
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Underbart! Tack! Lustigt att 1 l glykol + 1 l vatten inte blir 2 liter då (kanske därför glykol ofta säljs angivet i kg på förpackningarna ). Men jag måste ändå inte ha exakt 50/50 så det blir säkert bra så här.
Jag ser nu att min allmänna lösning är fel, man tappar ju så klart ut (0,2x)/0,7 liter lösning
Citera
2013-09-06, 17:28
Medlem
Slukads avatar
Är det någon som kan förklara (som om jag vore ett barn) varför derivatan av e^sqrt(x) är lika med e^sqrt(x)/2*sqrt(x)?
Citera
2013-09-06, 17:40
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slukad
Är det någon som kan förklara (som om jag vore ett barn) varför derivatan av e^sqrt(x) är lika med e^sqrt(x)/2*sqrt(x)?
Vi använder kedjeregeln. Yttre funktionen är e^u och inre funktionen är u=sqrt(x). Yttre funktionens derivata, med avseende på u, är e^u och inte funktionens derivata är 1/2*1/sqrt(x). Multiplicerar vi dessa med varandra får vi att derivatan av e^sqrt(x) är e^sqrt(x)/(2*sqrt(x))
Citera
2013-09-06, 18:23
Medlem
roggeees avatar
Ska räkna ut summan av e^-k där k=1 och antalet termer är n.

e^-1 + e^-2 + .... + e^-n får jag då, och detta vill jag uttrycka som
e^-1 ((e^-1)^n - 1)/(e^-1 - 1) där e^-1 är kvoten mellan (e^-2)/(e^-1) (eller ^-3/^-2 o.s.v) och n är antalet termer (detta kommer från en sats för geometriska summor som bör gå att hitta i en lärobok för gymnasiet/envariabelanalys)

För det första undrar jag om detta är rätt, för det andra undrar jag (om det är rätt) hur detta kan förenklas till (1-e^-n)/(e-1), som facit säger att det är.

[ - 1] är INTE en del av upphöjningarna (blir klottrigt med alla parenteser annars).

En annan uppgift: Bestäm den konstanta termen i (x^2 + x^-3)^15. Tog bara stopp, ge gärna något tips!
Citera
2013-09-06, 18:45
Medlem
Hade nyligen tenta i Linjär algebra. På tentan fanns följande uppgift:

Lös ekvationen det(A) = 0

x 1 1 0 x
1 x x 0 1
2 1 0 x 1 = A determinanten av A = 0 ,
x x 1 1 x
1 0 x x 1

Lös för alla x

A är dvs en 5x5 matris.

Detta löste jag genom att bryta ner determinanten till mindre och mindre determinanter, men då detta är en relativt tidskrävande process på determinanter av denna grad så undrade jag om det finns någon genväg att ta när man ställs inför ett problem som detta? Eventuella knep och trix? Läraren kommenterade nämligen att min metod fungerar men att det finns bättre sätt att gå till väga.

Mvh Zidol
Citera
2013-09-06, 18:58
Medlem
Precis börjat med Envariabelanalys och övergången från gymnasiet har inte varit helt enkel för mig. Här kommer en basic fråga egentligen.

Området är Absolutbelopp.

frågan är:

Beräkna,
e) (x^2)^1/2 - Alltså "roten ut x kvadrat".

Jag börjar med att kalla (x^2)^1/2 för f(x)
Jag ser ju att om x < 0 blir f(x) = x och om x>_ 0 är f(x) = x. Detta är således även definitionen för |x| och svaret blir därför f(x) = |x|. - vilket är rätt svar.

I jämförelse med ekvationen |x - 1| = 3 kan man ju enbart ställa upp och beräkna x (genom att använda definitionen för |x|).

Det jag undrar är hur jag ska lösa uppgift e) RENT matematiskt och inte genom logiskt förklarande text.

MVH
Citera
2013-09-06, 18:59
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManuelPedro
Precis börjat med Envariabelanalys och övergången från gymnasiet har inte varit helt enkel för mig. Här kommer en basic fråga egentligen.

Området är Absolutbelopp.

frågan är:

Beräkna,
e) (x^2)^1/2 - Alltså "roten ut x kvadrat".

Jag ser ju att om x < 0 blir f(x) = x och om x>_ 0 är f(x) = x. Detta är således även definitionen för |x| och svaret blir därför f(x) = |x|. - vilket är rätt svar.

I jämförelse med ekvationen |x - 1| = 3 kan man ju enbart ställa upp och beräkna x (genom att använda definitionen för |x|).

Det jag undrar är hur jag ska lösa uppgift e) RENT matematiskt och inte genom logiskt förklarande text.

MVH
Det enklaste är att hänvisa till definitionen för absolutbelopp, vilket du gjort.
Citera
2013-09-06, 21:55
Medlem
Dammerts avatar
Har ett induktionsproblem jag inte lyckas klura ut.

"Visa att för alla naturliga tal n gäller att 4^(2n)+4 är delbart med 20."

Tacksam för tips!
Citera
2013-09-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManuelPedro
Jag ser ju att om x < 0 blir f(x) = x och om x>_ 0 är f(x) = x.
Nej, om x < 0 blir f(x) = -x.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in